Aviseringar
Rensa alla

civilekonom i göteborg, linköping eller lund?


Ämnesstartare

som rubriken lyder vill jag plugga till civilekonom men har lite svårt att bestämma mig för vart, så nu frågar jag er. nackdelar och fördelar med respektive stad? någon som har erfarenhet av utbildning och städerna som studentstäder? hur står sig utbildningarna på arbetsmarknaden?

tack


   
Citera
Ämnesstartare

Pluggar i linkeboda: bra studentliv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur skiljer sig en kandidatutbildning i ekonomi mot en civilekonomexamen - både utbildningsmässigt och på arbetsmarknaden? fördelar/nackdelar med respektive? löneskillnader?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mwth:

både utbildningsmässigt och på arbetsmarknaden? fördelar/nackdelar med respektive? löneskillnader?

använd google, ansvarig på respektive skola och gör en tabell


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lund eller Stockholm hade jag valt för Civilekonom.

Skillnaden är 3 års vs 4 års utbildning. Självklart är en civilekonomexamen mer meriterande än en kandidat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ta linköping för då kan floppsen klå upp dina fiender lite lättare


   
SvaraCitera

mwth:

nackdelar och fördelar med respektive stad? någon som har erfarenhet av utbildning och städerna som studentstäder? hur står sig utbildningarna på arbetsmarknaden?

Göteborg och Lund står står väl sig en aning bättre än Linköping rent statusmässigt, även om det inte bör vara allt för stor skillnad. Lund och i viss mån linköping är ju en mer utpräglad studentstad än göteborg så själva studentlivet är klart bättre i lund, linköping vet jag inget om men bör rimligtvis vara mer "studentvänligt" än göteborg.

mwth:

hur skiljer sig en kandidatutbildning i ekonomi mot en civilekonomexamen - både utbildningsmässigt och på arbetsmarknaden? fördelar/nackdelar med respektive? löneskillnader?

Om ett par år har jag väldigt svårt att tänka mig att civilekonomutbildningen kommer finnas kvar på något lärosäte. Handels och Uppsala har redan tagit bort den för att enbart fokusera på kandidat, och fler universitet har haft liknande diskutioner. Dessutom är civilekonom ett svenskt påhitt, så vill du arbeta utomlands har du ingen nytta av att titulera dig civilekonom.

En kandidat + master slår en civilekonom alla dagar i veckan. Marmoth nämnde ovan att civil är bättre än endast en kandidat något jag inte är helt övertygad om. På civil läser du en hel del obligatoriska kurser som är helt värdelösa. Kandidaten är betydligt friare och har mer valbara kurser vilket gör attt du kan spetsa din utbildning betydligt mer, något som bör göra dig mer eftertraktad på arbetsmarknaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Linköping är en bra och trevlig stad. [smile]


   
SvaraCitera