Aviseringar
Rensa alla

Civilingenjör, teknisk fysik: Chalmers vs KTH


Ämnesstartare

Hej alla goa människor! Hur mår ni? Allt ok? 

Så, det är med matematik och fysik låter fantastiskt - i och med detta har jag dragits till en civilingenjörsutbildning. Frågan är dock vilka för- och nackdelar det finns med de olika lärosätena, och då främst hur man ska välja mellan KTH och Chalmers. Vad är bra med Chalmers och KTH? Vad har de för mindre bra sidor och vilken av dem är starkast i teknisk fysik? Har ni några erfarenheter? Tips? Allmänna råd?


   
Citera
Kudhos

Tror flashback har fler som kan ge ett svar. UM har ganska lågt antal gamlingar. 😡 Jag har för mig att de är pretty much lika. Men jag pluggar varken civilingenjör eller på KTH/chalmers.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: UM har ganska lågt antal gamlingar

Hohoho, inte alls, käre forumkamrat! If you only knew! Tack för svar, btw!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chalmers såklart, pga du verkar vara en sån som bryr dig om prestige


   
SvaraCitera
Kudhos

Chibibbi:

Hohoho, inte alls, käre forumkamrat! If you only knew! Tack för svar, btw!

tänkte iaf inom den Kategorin. Det är ju verkligen en liten niche av folk vi snackar om :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

tänkte iaf inom den Kategorin. Det är ju verkligen en liten niche av folk vi snackar om :p

Njae, mjoe - kanske! Vet ett par civilare med annan riktning som "börjar bli till åren". Men, men. Inga tekniska fysikare på UM, så vitt jag vet. Tumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Chalmers såklart, pga du verkar vara en sån som bryr dig om prestige

Det sista var ganska onödigt sagt, Tickstart.


   
SvaraCitera
Kudhos

Chibibbi:

Njae, mjoe - kanske! Vet ett par civilare med annan riktning som "börjar bli till åren". Men, men. Inga tekniska fysikare på UM, så vitt jag vet. Tumme ned

tror familjeliv skulle vara en bra källa också, där kanske man kan komma i kontakt med utexaminerade från varje kategori 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Det sista var ganska onödigt sagt, Tickstart.

fast det är ju redan etablerat btw, "Civilingenjör i teknisk fysik från LTH. 8 833 kr i lön i februari (64)" så inte chalmers!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

tror familjeliv skulle vara en bra källa också, där kanske man kan komma i kontakt med utexaminerade från varje kategori 🙂

Tack, jag får väl kolla in där. Har stött på en och annan galning på den sidan, men måtte dessa inte vara representationer av medlemsstammen. Skål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I praktiken spelar det mindre roll. Man lär sig, i princip, samma saker under de tre första åren. Däremot ser ofta företag ingenjörsstudenter från just KTH, Chalmers och Lund som mer attraktiva än exempelvis de från Umeå eller Uppsala, och det är väl något somliga bryr sig om. Jag tackade själv nej till teknisk fysik i Chalmers för att läsa samma program i Uppsala.

En direkt fördel med både KTH och Chalmers är att de har många inriktningar som man kan välja när man börjar årskurs 4, alltifrån tillämpad matematik, kärnenergiteknik, beräkningsteknik, nanoteknik eller åt det mer teoretiska hållet, teoretisk fysik. Det handlar mer om vilken stad du känner för att bo i.

Nu är överhuvudtaget upplägget på teknisk fysik upplagt på ett sådant sätt att de tre första åren läser du kurser som mer eller mindre är en försmak till någon inriktning, det kan handla om programmering, hållfasthetslära, elektronik, reglerteknik, beräkningsvetenskap och så vidare - man har en mycket bra grund och det tenderar att inte spela så jättestor roll vilken inriktning man sen väljer i frågan om jobb, utan där kan man välja mer av intresse.

Nu blev det inte några negativa saker listade men det finns säkert några som jag inte har i huvudet just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hmm så som jag har upplevt det så finns det många fler masterprogram till tf på kth om jag inte har fel. Båda skolorna är bra. 

Har inte gått på Chalmers så kan tyvärr inte skriva om det.

Det enda som jag har att klaga på kth är att deras föreläsning är inte lika "pedagogiskt" som här på Uppsala universitet. Dock har dem (kth) fler masterprogram än andra skolor har jag för mig, och det är ju bra. Samt att kth lägger extra krut i matematiken, vi fick fler hem uppgifter som skulle göras till nästa dag om jag minns rätt. Lite samma sak som på Uppsala men ja vete fan vfr jag tar upp Uppsala då du har ej nämnt det...

Sammanfattning: Ta den skola som du tror att du kommer trivas i, då nästan alla skolor följer i Sverige följer en viss studieplan och därför ser kurserna lika ut på olika skolor. 
Kth har väldig många masterprogram till tf (teknisk fysik). Fast kth saknar en pedagogisk undervisning i matematiken enligt mig.. dock har dem "matte-hjälp" stuga för de studenter som behöver extra hjälp, kanske därför lärarna har denna tankeställning "äsh våra studenter är så pass bra på matematiken, det var ju därför de kom in, de kommer fatta problemet till slut" Kom ihåg också att kolla på varje högskola/universitet scheman.. vissa skolor läser matematik en termin o fysik en annan termin medans på KTH så läste vi matematik och fysik på en termin.
Notera: att jag har bara gått på KTH i 4 månader innan jag bestämde mig att plugga i 5 år, är inte det vad jag ville göra. 

Har du gjort deras intagningsprov för kth/chalmers? Ganska lätt att få godkänt.


   
SvaraCitera

Ser snyggare ut med Chalmers på ditt CV, Chalmers civilingenjörs linje är bättre, mer prestige som sagt.


   
SvaraCitera

tror inte det är någon större skillnad ärligt talat, vare sig när det kommer till prestige eller annat. båda rankas högt generellt, på vissa listor ligger kth över chalmers, på andra är det tvärtom.

trivs personligen iaf väldigt bra på kth, valde mellan kth och chalmers men ville hellre bo i stockholm än göteborg och då föll valet naturligt på kth, dessutom fanns inte mitt förstahandsval på chalmers. 

en grej kan ju vara att fundera på var du vill bo, och kolla lite på hur innehållet på programmet skiljer. du kan också titta lite på vilka olika masterprogram som finns inom linjen att välja då de troligtvis kan skilja sig lite mellan de olika universiteten.

väljer du kth kanske du får fuglesang som föreläsare dock Blink


   
SvaraCitera

imafckprick: Det enda som jag har att klaga på kth är att deras föreläsning är inte lika "pedagogiskt" som här på Uppsala universitet.

beror väl apmycket på föreläsare/kurs än universitet i sig. 


   
SvaraCitera