Aviseringar
Rensa alla

Columbus brev


Ämnesstartare

Jag har en fråga angående brevet Columbus skrev till kungaparet i Spanien, där han beskriver vilka upptäckter han gjorde under sin resa och vilka platser han kom till, samt vad som hände när han kom till det Indiska havet m.m.

Columbus brev trycktes redan den 1 april på 1493 på spanska och spreds sedan i stora upplagor på latin och italienska. Om det var Columbus eller kungaparet och dessministrar som tog initiativet till att sprida brevet är ej känt. Vilket intresse kan Columbus haft av att ge ut dokumentet? Vilket intresse kan den spanska staten haft? Kan det ha funnits andra förklaringar till att brevet fick sådan spridning?

Min tanke är att kungen ville visa vilken bra kung han var genom publicitet, där det var hans "land" så att säga som gjort dessa upptäckter. Kungaparet ville berätta vilken succé de gjort genom att hitta vägen till Indien (som de då trodde). Även detta tror jag att Columbus ville framhäva.

Har ni några andra idéer, eller kan jag utveckla mitt svar på något sätt?


   
Citera

Väldigt intressant faktiskt! Har dock inte mycket att tillägga tyvärr:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teensoundman:

Väldigt intressant faktiskt! Har dock inte mycket att tillägga tyvärr:)

Det är ju lite klurigt! Men ja, väldigt intressant är det [smile]


   
SvaraCitera

skriver om honom i detta nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

skriver om honom i detta nu.

Jaså där ser man! Efter denna uppgift ska jag läsa om hur hans upptäckt påverkade de olika världsdelarna, kan du något om det? [confused]


   
SvaraCitera

Caroline123:

Jaså där ser man! Efter denna uppgift ska jag läsa om hur hans upptäckt påverkade de olika världsdelarna, kan du något om det? [confused]

nix, men det vore bra om jag kunde då jag ska hålla muntligt föredrag om just det imorrn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

nix, men det vore bra om jag kunde då jag ska hålla muntligt föredrag om just det imorrn.

Är det sant? [surprised] Då är det bara att plugga på!

Men har det att göra med triangelhandeln? Vapen, tyger och metallföremål som skeppades från Europa till Västafrika, där de byttes mot slavar som fördes över Atlanten till Amerika, där det i sin tur såldes socker, tobak och andra kolonialvaror till Europa.


   
SvaraCitera

Caroline123:

Men har det att göra med triangelhandeln? Vapen, tyger och metallföremål som skeppades från Europa till Västafrika, där de byttes mot slavar som fördes över Atlanten till Amerika, där det i sin tur såldes socker, tobak och andra kolonialvaror till Europa.

hans upptäckter bidrog ju till att diverse indianstammar dog ut, såsom inka och aztekerna. många dödades och många tog livet av sig för att slippa bli dödade brutalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

hans upptäckter bidrog ju till att diverse indianstammar dog ut, såsom inka och aztekerna. många dödades och många tog livet av sig för att slippa bli dödade brutalt.

Ja just det.. Var det inte någon epidemi som spreds sig som gjorde att många dog, vilket underlättade för Columbus att ta öar i besittning osv?


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

Caroline123:

Vilket intresse kan Columbus haft av att ge ut dokumentet? Vilket intresse kan den spanska staten haft? Kan det ha funnits andra förklaringar till att brevet fick sådan spridning?

Vad säger din lärare om den här tråden? [rolleyes]

Caroline123:

Ja just det.. Var det inte någon epidemi som spreds sig som gjorde att många dog, vilket underlättade för Columbus att ta öar i besittning osv?

Det var mer än bara soldater som Columbus tog med sig från Europa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tigr:

Vad säger din lärare om den här tråden?

Haha kan väl inte skada att få lite hjälp från andra, vi fick ju trots allt diskutera detta med klasskamraterna [wink]

tigr:

Det var mer än bara soldater som Columbus tog med sig från Europa.

Hm jaha okej [cute]


   
SvaraCitera

tigr:

Vad säger din lärare om den här tråden? [rolleyes]

hennes lärare lär väl gilla att hon är driven och gillar att diskutera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

hennes lärare lär väl gilla att hon är driven och gillar att diskutera.

[y]


   
SvaraCitera