Aviseringar
Rensa alla

Conky (Linux) + Um = Sant?


Åtta

Då blir det en fjärde post...

Jag frågade Mario om hjälp, och han föreslog att jag skulle urlencode både användarnamn och lösenord. Efter det så funkade det ypperligt.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Åtta:

Kan du inte ordna så att om de variablerna är tomma så returneras 0?

Du verkar ha fixat det! Jag är själv nybörjare i bash, detta är mitt 3dje script...

KID_IS_BACK:

Kan du lägga upp scriptet i en git-repo någonstans?

Är inte så insatt så att jag kan det, tyvärr.. 🙁

Åtta:

Ändrade lite. Kan tyvärr inte redigera min förra post.

Fint!

Åtta:

och han föreslog att jag skulle urlencode både användarnamn och lösenord

Hm, hur gör du det?


   
SvaraCitera
Åtta

Gifted:

Hm, hur gör du det?

Har inte lyckats hitta något sätt att göra det utan att använda sig av perl, python, php, eller nåt annat skoj. Så för tillfället så använder jag mig av ett externt php-skript som går att finna här.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Åtta:

Har inte lyckats hitta något sätt att göra det utan att använda sig av perl, python, php, eller nåt annat skoj. Så för tillfället så använder jag mig av ett externt php-skript som går att finna här.

Jojo, url-enkoda saker tror jag att jag har koll på, men vad är själva poängen?


   
SvaraCitera
Åtta

Gifted:

url-enkoda saker tror jag att jag har koll på, men vad är själva poängen?

Om man använder sig av någonting annat än a-z, A-Z och 0-9 så fuckar det sig annars. Jag använder t.ex. Å i mitt användarnamn, därför fungerar det inte att skicka det i en URL. Åtta blir t.ex. %C5tta.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Åtta:

Jag använder t.ex. Å i mitt användarnamn, därför fungerar det inte att skicka det i en URL. Åtta blir t.ex. %C5tta.

Ah, inget jag tänkte på mao. Fint att du löste det...

Hmm. men det bör ju kunna gå att göra.


   
SvaraCitera
Åtta

Gifted:

Hmm. men det bör ju kunna gå att göra.

Det går säkert. Jag har googlat runt en stund och endast lyckats hitta en enda lösning helt i bash, men den funkade inte i det här sammanhanget. Inte ens när jag har använt perl har det fungerat precis som det är tänkt.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Åtta:

Inte ens när jag har använt perl har det fungerat precis som det är tänkt.

Ok... hm.. egentligen borde man koda allt i php.. det är ju säkert smidigast.


   
SvaraCitera
Åtta

Gifted:

Ok... hm.. egentligen borde man koda allt i php.. det är ju säkert smidigast.

Det hade varit enklare, visst. Men hur hade du tänkt köra den i conky?


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Åtta:

Det hade varit enklare, visst. Men hur hade du tänkt köra den i conky?

Finns någon sorts command-line mode för php i linux upptäckte jag.. och då tror jag att denna kan generera output som behövs. men det är bara en misstanke...


   
SvaraCitera
Åtta

Gifted:

Finns någon sorts command-line mode för php i linux upptäckte jag.. och då tror jag att denna kan generera output som behövs.

Åh fan. Kika vidare på det och säg till om du hittar något. Capture skriker efter min uppmärksamhet nu, så jag får tyvärr inte syssla med sådant mer ikväll. [sad]


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Åtta:

Capture skriker efter min uppmärksamhet nu, så jag får tyvärr inte syssla med sådant mer ikväll. [sad]

socialt liv > datorer ? w00t?


   
SvaraCitera
Åtta

Gifted:

socialt liv > datorer ? w00t?

Skojade bara. Kom på att jag kan sitta och prata i telefon samtidigt som jag läser saker. [blush]


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Åtta:

Kom på att jag kan sitta och prata i telefon samtidigt som jag läser saker.

Precis.


   
SvaraCitera
Åtta

Gifted:

Precis.

Kom på att du hade missat bevakade trådar. Lade till det. Tycker även att du bör lägga till en if-sats som kollar om mappen /tmp/um/ finns. Om den inte gör det så får du skapa den. Skulle man av någon konstig anledning inte ha skrivrättigheter till den så vore det fint att spotta ut ett litet felmeddelande. Skulle göra det själv, men plikten kallar. [rolleyes]

#!/bin/sh
#Ungdomar.se script
#
#Detta script skriver ut hur många PM, Bloggkommentarer, gästboksinlägg, etc. som är olästa.
#-------------------------------------------------

#Write your username and passsword here. Needs to be urlencoded. http://lajm.eu/emil/dump/stringfunctions.php
MY_USERNAME=username
MY_PASSWORD=password

#-------------------------------------------------
LOGIN_DATA="action=login&login_nick=$MY_USERNAME&login_pwd=$MY_PASSWORD"

#Downloads the first page you get when you log in
cd /tmp/um
wget --quiet --save-cookies --save-session-cookies --post-data $LOGIN_DATA --user-agent 'Firefox' -O um.htm http://ungdomar.se/index.php

#Extracts the number of forum comments
FORUM_NUMBER=`cat um.htm | LANG=se_SE.iso88591 sed -n 's/.*forumkommentar.*count..\([0-9]*\).*/\1/p'`
#Extract the number of guestbook posts
GUESTBOOK_NUMBER=`cat um.htm | LANG=de_SE.iso88591 sed -n 's/.*g.stbok.*count..\([0-9]*\).*/\1/p'`
#Extract the number of PM:s
PM_NUMBER=`cat um.htm | LANG=se_SE.iso88591 sed -n 's/.*ol.st.*pm.*count..\([0-9]*\).*/\1/p'`
#Extract the number of blog comments
BLOGG_NUMBER=`cat um.htm | LANG=se_SE.iso88591 sed -n 's/.*bloggkommentar.*count..\([0-9]*\).*/\1/p'`
#Extract the number of image comments
IMAGE_NUMBER=`cat um.htm | LANG=se_SE.iso88591 sed -n 's/.*albumkommentar.*count..\([0-9]*\).*/\1/p'`
#Extract the number of unread subscribed threads
SUBSCRIBED_NUMBER=`cat um.htm | LANG=se_SE.iso88591 sed -n 's/.*bevakade.*count..\([0-9]*\).*/\1/p'`

if [ -z "$PM_NUMBER" ]; then
PM_NUMBER=0
fi
if [ -z "$BLOGG_NUMBER" ]; then
BLOGG_NUMBER=0
fi
if [ -z "$GUESTBOOK_NUMBER" ]; then
GUESTBOOK_NUMBER=0
fi
if [ -z "$FORUM_NUMBER" ]; then
FORUM_NUMBER=0
fi
if [ -z "$IMAGE_NUMBER" ]; then
IMAGE_NUMBER=0
fi
if [ -z "$SUBSCRIBED_NUMBER" ]; then
SUBSCRIBED_NUMBER=0
fi

echo "PM: $PM_NUMBER | Bloggkommentarer: $BLOGG_NUMBER | Gästboksinlägg: $GUESTBOOK_NUMBER | Forumciteringar: $FORUM_NUMBER | Bildkommentarer: $IMAGE_NUMBER | Uppdaterade bevakade trådar: $SUBSCRIBED_NUMBER"

#Remove the downloaded file
rm um.htm

   
SvaraCitera