Aviseringar
Rensa alla

COP-15 ; dramat


Ämnesstartare

Nagon som missat att varldens storsta klimatmote pagar?
Inte?
Jag ar pa plats och bevakar.
Detta ar en vanlig onsdag pa COP;15.
Tuvalu, en random fjuttig ogrupp ingen hort talas om, lagger fram ett forslag som ska innebara att kommunikatoinen forbattras mellan i och u;lander. Kina, Saudiarabien och Indien blockerar forslaget och det gor Tuvalu arga. Tuvalu hotar om att stoppa hela motet om deras forslag inte gor igenom. AOSIS*alliance of small island states) staller sig bakom tuvalus forslag och hela klimatrorelsen tycker det ar jatteviktigt, darfor utnamns tuvalu till dagens solskensstrale medans kanada blir dagens fossil pg.a att de vill rakna utslappen fran 2005 istallet fran 1990 som alla andra gor (pga att deras utslapp framstor som mer radikala da), tillsammsn med ukraina for att de har lagst klimatambitioner av alla. Igar blev sverige dagens fossil, pg.a att vi har en dalig skogspolitik.

alla klimat, fack, etcorganisationer har idag blivit utkastade fran motesforhandlingarna for att nagra holl en protestaktion till stod for Tuvalu och de andra.

EU har idag ocksa sagats for att deras klimatambitioner inte racker for att na deras egna mal pa 2 graders hojning. Deras mal ar 20% eller 30% om ett avtal sluts. 40% till 2020 ar vad som kravs for att undvika en hojning over 2 grader.

Dramat drar vidare. Vad tror ni, kommer det bli ett avtal, hur radikalt kommer det bli? Jag fortsatter rapportera under tiden jag ar har, andra som ar har for sjalvklart ocksa bidra med vad de noterat.
(Aao finns ej pa deras tangentbord. Gratis datorer och internet overallt har!)


   
Citera

kunde ju ge mig fan på att du var en sån jävla klimattaliban också, skärp dig ungjävel!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej det händer alltså nästan inget? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DÖR SITTER HEMMA I UMEÅ VILL DITDITDIT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

alla klimat, fack, etcorganisationer har idag blivit utkastade fran motesforhandlingarna for att nagra holl en protestaktion till stod for Tuvalu och de andra.

Åh, man blir nästan förvånad över rövhålerierna -.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Åh, man blir nästan förvånad över rövhålerierna -.-

Ja, polisen väntade bara på ett tillfälle att kunna kasta ut alla, nu fick dem det, men vi är ju fortfarande på plats och det är inga större problem hitills.

dazed_and_confused:

Okej det händer alltså nästan inget?

Skojar du? Jag dör, det händer för mycket och det är typ omöjligt att få en överblick om allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Skojar du? Jag dör, det händer för mycket och det är typ omöjligt att få en överblick om allt.

Menar mer att det inte finns nån enighet osv och det kanske är dödläge på G. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inga kravaller? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Menar mer att det inte finns nån enighet osv och det kanske är dödläge på G.

Jo, det finns det, däremot finns det mycket bråk och konflikter som pyser under ytan. Men alla är väldigt eniga om att de vill ha ett avtal, bara att det är väldigt känsligt hur avtalet blir. Går danmarks modell igenom så kommer jättemycket ansvar läggas på u-länderna, trots att de inte har några pengar, och det vägrar u-länderna acceptera. Blir ett avtal av kommer väst tvingas finansiera delar av u-ländernas omställning för att bli klimatneutrala. Samt att tonvikten av minskningarna läggs på oss och kina och de länder som är värst. Men som det ser ut just nu kan är det öppet för att vara både positiv och negativ. Svårt att förutsäga om det blir ett avtal eller ej. Detta är mer spännande än harry potter. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Detta är mer spännande än harry potter. [cute]

Holy shit. [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Holy shit.

Ja [surprised] dör av spänning, och det kommer bara bli värre fram tills mötet är slut! Lovar att det blir åtminstone en del till innan det avgörs dock [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja [surprised] dör av spänning, och det kommer bara bli värre fram tills mötet är slut! Lovar att det blir åtminstone en del till innan det avgörs dock [sad]

Så länge Obama är handlingsförlamad pga senaten är det väl kört eller? [cute]


   
SvaraCitera

bourgeoisie:

DÖR SITTER HEMMA I UMEÅ VILL DITDITDIT

Planka tåget, vet jag. Jag kilar ned imorgon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Så länge Obama är handlingsförlamad pga senaten är det väl kört eller?

Så handlingsförlamad är han dock inte. Verkar som att han försöker pressa fram något ändå, EPA gjorde ett ganska radikalt utspel nyss, och så. Men det försvårar ju för dem, men det är ju världens ledare som beslutar om avtalet, inte senaten, däremot kan ju senaten välja att inte raticifiera förslaget..

Klorofyl:

Inga kravaller?

Vänta tills fredag-lördag. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Planka tåget, vet jag. Jag kilar ned imorgon.

vågar inte planka och tåg är dyrt ju? [sad]


   
SvaraCitera