Aviseringar
Rensa alla

Copyright fritt?


Ämnesstartare

Vet ni någon hemsida där man kan ladda hem copyright fri musik? Dsv musik utan copyright.


   
Citera

last.fm lägger en del artister/skivbolad upp musik som du lagligt kan ladda ner där. fast du får ju inte använda musiken hur som helst för det skulle jag tro.


   
SvaraCitera

Mm, hela internet. Allt är gratis och ingen kan stoppa det även om de tror sig ha äganderätt. Äganderätten är död.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså har en uppgift i skolan, där vi ska göra en film, och intget fick vara copyright. Den kommer att läggas i en portfolio längre fram, som man skall användas sen när man söker jobb osv. Jag kan ju inte lägga in något typ som Lady Gaga, eller så i filmen.
Alltså svårt att förklara men...


   
SvaraCitera

Hmpf90:

...

Skolan lär ju vara medlem i nått arkiv ni kan ta ner musik från [tard]


   
SvaraCitera

i princip musik skapad av en upphovsman som varit död i minst 80 år (+/- beroende på det aktuella landets lagar, men jag tror att bernkonventionen säger 80 år). sen så finns det musik med friare licenser, men den är ju fortfarande upphovsrättsskyddad. som jag minns det så går det inte att på något trovärdigt sätt helt avsäga sig upphovsrätt, jag tror att saker som copyleftande helt enkelt betraktas som en (mer eller mindre) oåterkallerlig licensiering. och då är det ju fortfarande upphovsmannen som har upphovsrätten.


   
SvaraCitera

Hmpf90:

Alltså har en uppgift i skolan, där vi ska göra en film, och intget fick vara copyright. Den kommer att läggas i en portfolio längre fram, som man skall användas sen när man söker jobb os

Vad för typ av musik?
Antar att Max Peezays senaste skiva är någon form av copyleft då han släppte den på pirate bay och halva skivan handlar om hur IFPI är felknullade borgare och att man ska tanka mer.
Kreti & Pleti gör skön pop/rock/punk med politiska texter.
Arne-Kurt gör rolig musik om att äta fet mat, slappa och dricka öl.


   
SvaraCitera
Åtta

Vad Leijonsparf sade.

Dock antar jag att din skola menade att ni inte fick använda material utan upphovsrättspersonens tillåtelse. Om så är fallet så kan du ju använda dig av musik under en licens som tillåter vidaredistribuering (tror inte att en film med musiken i bakgrunden räknas som ett bearbetat verk, men jag är inte säker).

Hursom så finns mycket på jamendo.com. Där finns mycket musik under Creative Commons-licenser av olika slag.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

sen så finns det musik med friare licenser, men den är ju fortfarande upphovsrättsskyddad. som jag minns det så går det inte att på något trovärdigt sätt helt avsäga sig upphovsrätt, j

Troligen har läraren ingen koll på sådant och uttryckte sig slarvigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Står såhär i uppgiften:
"Upphovsrätt

Man får INTE använda material som någon annan har copyright på utan allt skall vara originalarbete eller fritt material.
Använder ni fria bilder eller ljud eller dylikt så skall detta refereras klart och tydligt i slutet av er produktion. Ni äger rätten tilldet material som ni producerar i denna kurs."

Vad räknas som fritt ljud osv? Får testa jamendo.


   
SvaraCitera

Skapa egna ljud? Behöver ju inte vara något avancerat. Har en hel "cd" (på datorn) som bara består av "ljud" ... Typ experimentell musik men knappt ens det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men jag vill ha låt, inte ljud och jag kan inte göra en hel låt själv. :S


   
SvaraCitera
Åtta

Hmpf90:

Vad räknas som fritt ljud osv?

Antagligen sådant som är under en sådan licens att du får använda dig utav det.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Troligen har läraren ingen koll på sådant och uttryckte sig slarvigt.

eller så anser läraren att modern musik är djävulens påfund. kan vara vilket som, egentligen.


   
SvaraCitera