Aviseringar
Rensa alla

Coronavaccin


Ämnesstartare

Tjena, behöver verkligen hjälp. 

Ska vara med i en "debatt" om 1,5 vecka, och jag behöver så många argument som möjligt om varför man inte borde ta vaccinet (stöd till argumentet skulle också vara bra), lite om vaccin i allmänhet är också okej. Eller länka till någon sida skulle också vara schysst.


   
Citera

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga när vi just har passerat 100 MILJONER SMITTADE WORLDWIDE och mer än 2,1 MILJONER DÖDA WORLDWIDE!!!???  Gråter  Gråter  Gråter

REUTERS: Global COVID-19 cases surpass 100 million as nations tackle vaccine shortages
Global coronavirus cases surpassed 100 million on Wednesday, according to a Reuters tally, as countries around the world struggle with new virus variants and vaccine shortfalls.

Ovanstående släpptes som nyhet idag 27 jan -21.

Vad är du rädd för? Att vaccinet ska innehålla någon form av Nakolepsi i kubik som kommer att göra att hela jordens befolkning kommer att somna in om några år i en evighetslång törnrosesömn?

För ett år sedan var jag sådär alldeles otroligt negativ till vaccin och ansåg att det är bättre att kroppen själv får bilda antikroppar. Idag ett år senare har jag nog ändrat uppfattning, i vart fall lite. Skeptisk

Läs gärna lite om vad viruset kommer ifrån.
SVT: Därför sprider fladdermusen så många virus


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga när vi just har passerat 100 MILJONER SMITTADE WORLDWIDE och mer än 2,1 MILJONER DÖDA WORLDWIDE!!!???  Gråter  Gråter  Gråter

REUTERS: Global COVID-19 cases surpass 100 million as nations tackle vaccine shortages
Global coronavirus cases surpassed 100 million on Wednesday, according to a Reuters tally, as countries around the world struggle with new virus variants and vaccine shortfalls.

Ovanstående släpptes som nyhet idag 27 jan -21.

Vad är du rädd för? Att vaccinet ska innehålla någon form av Nakolepsi i kubik som kommer att göra att hela jordens befolkning kommer att somna in om några år i en evighetslång törnrosesömn?

För ett år sedan var jag sådär alldeles otroligt negativ till vaccin och ansåg att det är bättre att kroppen själv får bilda antikroppar. Idag ett år senare har jag nog ändrat uppfattning, i vart fall lite. Skeptisk

Läs gärna lite om vad viruset kommer ifrån.
SVT: Därför sprider fladdermusen så många virus

Inget som jag valde själv, slumpvist typ


   
SvaraCitera

Efter 150 000 doser har ett 40-tal biverkningar registrerats bara i Sverige. Två fick förlamning i ansiktet. Flera veckor gammal nyhet. 


   
SvaraCitera

Vad värre är att EUs politiker inte gjort något för att hjälpa de bolag som producerar vaccin. Jag fick höra i typ november 2020 från USA att det var brist på flaskor till vaccinet. Det hade myndigheter kunnat räkna ut, och sett till att det finns flaskor, sprutor, desinfektionsmedel, servetter och plåster till alla. På rätt plats. De har haft ett år på sig, ändå finns brister! 


   
SvaraCitera

RÄTTELSE > det heter naturligtvis Narkolepsi och inget annat (tappade ett R i farten ovan).  Rodnar

elias000:

Inget som jag valde själv, slumpvist typ

Jo, jag misstänkte nästan att det var din lärare som hade tilldelat er elever ett antal ämnen som inte var förhandlingsbara.

Men till din fråga. Jag kan egentligen bara komma på några få orsaker till att UNGDOMAR borde avstå från att vaccinera sig.

  • Min uppfattning är att det rimligen borde vara bättre för kroppen att bilda antikroppar än att spruta in ett ämne som är tillverkat i laboratorium. Även om grundsubstansen som sådan "möjligtvis" är från en fladdermus. Vanligtvis utvinner man vaccin från samma djur som sprider viruset eftersom det just är detta djur som automatiskt bilar antikroppar. 
  • Än så länge råder det tveksamhet om vaccinet verkligen skyddar någon att BLI smittad. Likaså råder det tveksamhet om verkligen vaccinet skyddar en person som redan blivit smittad, trots dubbla vaccineringar, att sprida smittan vidare.
  • Biverkningar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dindoonuffin:
Efter 150 000 doser har ett 40-tal biverkningar registrerats bara i Sverige. Två fick förlamning i ansiktet. Flera veckor gammal nyhet. 

Skulle du kunna länka till sidan du har fått informationen ifrån


   
SvaraCitera

elias000:

Skulle du kunna länka till sidan du har fått informationen ifrån

Det är en känd biverkning hos AstraZeneca vaccinet, därför stoppades testerna i september förra året. Trots det blev det senare godkänt för användning, och hittills har 2 fått förlamningar i Sverige. Jag tänker inte göra allt jobb åt dig. Googla. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dindoonuffin:

Det är en känd biverkning hos AstraZeneca vaccinet, därför stoppades testerna i september förra året. Trots det blev det senare godkänt för användning, och hittills har 2 fått förlamningar i Sverige. Jag tänker inte göra allt jobb åt dig. Googla. 

Självklart, men du kunde bara länka sidorna så att jag själv skulle kunna gått in och läst, men okej


   
SvaraCitera

elias000: Skulle du kunna länka till sidan du har fått informationen ifrån

elias000: Självklart, men du kunde bara länka sidorna så att jag själv skulle kunna gått in och läst, men okej

Här är länken:

Sveriges Radio: Få allvarliga biverkningar bland vaccinerade


   
SvaraCitera

elias000:

Skulle du kunna länka till sidan du har fått informationen ifrån

Det finns indikationer på att Pfizers och Modernas vaccin kan ge upphov till Bells pares (ansiktsförlamning), men det är viktigt att komma ihåg att det är extremt ovanligt samt att det i de flesta fall faktiskt går över helt. Det går heller inte säkert att säga att det beror på vaccinet, folk drabbas av det i vanliga fall (om än ovanligt) och det är så många som har vaccinerats.

Dindoonuffin:

Det är en känd biverkning hos AstraZeneca vaccinet, därför stoppades testerna i september förra året. Trots det blev det senare godkänt för användning, och hittills har 2 fått förlamningar i Sverige. Jag tänker inte göra allt jobb åt dig. Googla. 

AstraZenecas vaccin har inte godkänts eller använts i Sverige (än). De vaccin som används idag är Pfizer/Biontechs och Modernas.


   
SvaraCitera

Usch vad jag ogillade dessa argumenterande debatter i skolan. Att ta ett vaccin är relativt säkert men det finns alltid en liten skala människor som kommer att få allergiska reaktioner. Meningen med vaccinet är att antikropparna ska lära sig att identifiera viruset så att det kan neutraliseras så snabbt som möjligt om du får det riktiga viruset i dig. Utan vaccin så tar det flera dagar för kroppen att ens veta vad som händer och då har viruset redan multiplicerats och spridit sig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Här är länken:

Sveriges Radio: Få allvarliga biverkningar bland vaccinerade

Tack!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:
Usch vad jag ogillade dessa argumenterande debatter i skolan. Att ta ett vaccin är relativt säkert men det finns alltid en liten skala människor som kommer att få allergiska reaktioner. Meningen med vaccinet är att antikropparna ska lära sig att identifiera viruset så att det kan neutraliseras så snabbt som möjligt om du får det riktiga viruset i dig. Utan vaccin så tar det flera dagar för kroppen att ens veta vad som händer och då har viruset redan multiplicerats och spridit sig. 

"Usch vad jag ogillade dessa argumenterande debatter i skolan", Aha jo tack


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Det finns indikationer på att Pfizers och Modernas vaccin kan ge upphov till Bells pares (ansiktsförlamning), men det är viktigt att komma ihåg att det är extremt ovanligt samt att det i de flesta fall faktiskt går över helt. Det går heller inte säkert att säga att det beror på vaccinet, folk drabbas av det i vanliga fall (om än ovanligt) och det är så många som har vaccinerats.

AstraZenecas vaccin har inte godkänts eller använts i Sverige (än). De vaccin som används idag är Pfizer/Biontechs och Modernas.

Men då är det ju ännu värre om alla kända och godkända vaccin har samma biverkning, men att bara AstraZeneca stoppade testerna i höstas! 

AstraZeneca godkändes i UK i december 2020. Och EU förväntas godkänna det i dag. 


   
SvaraCitera