Aviseringar
Rensa alla

CPU eller GPU - vilken har högst effekt?


Ämnesstartare

Mors! [smile]

Jag ska ha tag på en kylfläns och hade då tänkt införskaffa någon slags fläns till en dator.
Det jag undrar vad av en bra CPU-kylare och en bra GPU-kylare som kyler mest?
Det borde ju vara effektberoende... Men vad har högst effekt? Vad skapar mest värme? Vad är effektivast?

Tack på förhand! [cheers]


   
Citera
Ämnesstartare

Myksa:

Det jag undrar vad av en bra CPU-kylare och en bra GPU-kylare som kyler mest?
Det borde ju vara effektberoende... Men vad har högst effekt? Vad skapar mest värme? Vad är effektivast?

Det beror på vad du har för komponenter. En intel Atom drar bara några få watt medans ett grafikkort kan dra 50 watt. Men det kan vara precis tvärt om med andra komponenter. Ska du ha en så bra kylförmåga som möjligt så är koppar att föredra. Zalman gör riktigt bra koppar-kylare för både CPU och GPU.

Den här är för GPU och kyler riktigt bra och är inte så stor.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=56823

Den här är liknande fast mer eller mindre gigantisk i sin storlek, så antagligen kyler den bättre.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=76613


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ska du ha en så bra kylförmåga som möjligt så är koppar att föredra. Zalman gör riktigt bra koppar-kylare för både CPU och GPU.

Okaj, tack. [smile]
Jag ska inte ha kylningen till en dator utan ett peltierelement (som inte ska sitta i en dator) så jag vill bara ha mycket bortledning av värme.

Om man jämför ett par CPUkylare och ett par GPUkylare. Vad tror du?
CPU
​Thermalright HR-01 Plus
(Med fläkt dårå...)
Eller
http://www.webhallen.com/prod.php?id=76613

GPU
​Zalman VF1000 LED
eller
Thermalright HR-03 GT

Är de värsta CPU-kylarna bättre än de värsta GPU-kylarna? De kanske överklockas mer...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Är de värsta CPU-kylarna bättre än de värsta GPU-kylarna? De kanske överklockas mer...?

Om du kollar zalmans hemsida tror jag att de brukar skriva ut värmebortlednings-förmågan. Men som sagt, koppar is the way to go om du vill ha effektiv kylning, aluminium om du vill ha billig kylning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Men som sagt, koppar is the way to go om du vill ha effektiv kylning, aluminium om du vill ha billig kylning.

Koppar blir det! [y]
Antagligen en Zahlman också...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Är de värsta CPU-kylarna bättre än de värsta GPU-kylarna? De kanske överklockas mer...?

På den "gamla goda" tiden för 4-5 år sedan kommer jag ihåg att jag (och andra) som sysslade med överklockning av grafikkort använde oss av CPUfläktar som vi byggde om och sågade till så att de skulle passa GPUn. Just för att få ut maximal kylning. På den tiden var det iallafall processorn som alstrade mest värme och som behövde mest och bäst kylning.

Dock är jag inte 100% på hur det är idag. Det är för dyrt för mig att leka med sånt nu[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

På den tiden var det iallafall processorn som alstrade mest värme och som behövde mest och bäst kylning.

Aha, tack för lite hands-on expertis. [smile]

Tror nog det är så idag också. CPU-kylarna är i alla fall mycket tyngre och i många fall större än GPU-kylarna.
Det får allt bli en CPU-kylare! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Det får allt bli en CPU-kylare! [y]

Har du gjort inköpet än? Vad blev det för något?[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Har du gjort inköpet än? Vad blev det för något?[smile]

Zalman 9900 =)
Fast jag har redan bränt sönder fläkten i mina tester - men det är bara att montera dit en ny.
Problemet är att själva bottenytan egentligen är lite för liten. Peltierelementet jag ska kyla är 4x4 cm.
Förut lånade jag flänsen från min dator, en ​​​Thermalright 120 Extreme. Den har större bottenyta så eventuellt sätter jag den nya flänsen i datorn och använder datorns till peltierelementet.
Jag ska göra lite tekniska tester - utgången på dem får avgöra hur det blir. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jag ska göra lite tekniska tester - utgången på dem får avgöra hur det blir. [smile]

Du får gärna uppdatera med bilder om hur det går och hur det ser ut med nya bottenytorna både i datorn och på peltierelementet. Sånt här är spännande [smile] Man blir ju nästan lite sugen att börja pilla med sånt själv igen 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Du får gärna uppdatera med bilder om hur det går och hur det ser ut med nya bottenytorna både i datorn och på peltierelementet. Sånt här är spännande [smile] Man blir ju nästan lite sugen att börja pilla med sånt själv igen 😛

Jag har ju egentligen inte ändrat något och det är inte datorn jag ska kyla...
Peltierelementet ska jag använda till att bygga en liten kyl och det är väldigt viktigt att transportera bort värmen. Därför använder jag mig av datorflänsar eftersom de har så god prestanda.
Flänsarna jag har köpt har väldigt fina ytor så de har jag inte rört. Peltierementet tror jag har en yta av keramik, väldigt jämn och fin. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan förresten säga att jag fick ner peltierelementet till -23 grader idag. [cool]


   
SvaraCitera

Cooler Master V10[bigcheers][bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera