Aviseringar
Rensa alla

CPU Overtemperature error


Xerth
Ämnesstartare

Tjo,

Ibland så bara stänger min relativt nya (mindre än en månad gammal) dator av sig bara sådär och när man försöker starta om den står det CPU Overtemperature error. Jag förstår att detta betyder att den är överhettad och jag ska köpa en ny fläkt till den men har inte hunnit så långt än. Nu idag så gjorde den det igen och nu verkar hela datorn vara mycket sämre. Fläkten låter mycket mer och min fps på CS droppar extremt mycket (förrut låg den på 121 stadigt nu är den nere på 30-110 och den blir betydligt lägre när man har uppe tex TAB-saken (namn?) eller någon annan meny.

Så jag undrar, vilka delar i datorn kan ha blivit skadade av detta?

Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men datorn jag har kan ni hitta här (med alla specifikationer till den): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145

Tack
- Xerth


   
Citera
Ämnesetiketter

Xerth:

och jag ska köpa en ny fläkt till den men har inte hunnit så långt än.

Du har ju köpt den som paket så allt ska vara okej.

Är du erfaren datorbyggare? Skulle annars gissa på att du klantat till det när du monterat ihop processor och fläkt.

Den där datorn borde knappt bli ansträngd av CS...

Xerth:

Så jag undrar, vilka delar i datorn kan ha blivit skadade av detta?

Antagligen inga. De klarar höga temperaturer under korta stunder och stänger av sig själv så...


   
SvaraCitera
Xerth
Ämnesstartare

Myksa:

Är du erfaren datorbyggare?

Nej, jag byggde inte ihop datorn själv, jag hade en relativt erfaren datorbyggare (min kompis) här som gjorde det men det är mycket möjligt att han klantade sig.

Datorn har aldrig blivit ansträngd av CS förrut, den började bli det efter första avstängningen. Jag har kunnat ha upp till 200 fps stadigt (jag testade en gång för att se hur mycket den klarade) även med menyer uppe.


   
SvaraCitera

Xerth:

.

Antagligen är det ett fel på processorn - men då tycker jag att den inte borde funka över huvud taget...?

Antagligen är kylflänsen dåligt ditsatt. Konstigt nog, eftersom det är ganska lätt att sätta dit den på en ny dator från boxen.

Du kan ju googla hur man ska göra och testa att göra om. Men då behöver du: kylpasta, kemiskt ren bensin och kaffefilter. [smile]


   
SvaraCitera
Mario

Om du köpt den färdigbyggd ska du inte ändra någonting nu. Ring istället försäljningsstället och säg att det är fel på datorn. Det täcks av garantin.


   
SvaraCitera
Xerth
Ämnesstartare

Myksa:

Du kan ju googla hur man ska göra och testa att göra om. Men då behöver du: kylpasta, kemiskt ren bensin och kaffefilter. [smile]

Komplett har skickat en ny fläkt, vet inte detaljerna, men mamma mailade.
Jag läste också på internet att kylpasta inte behövdes? (Det var kanske ett misstag att inte använda det?)

Enda sedan datorn stängdes av igår så låten fläkten sjukt mycket, i omgångar, men den låter passivt mer än vad den gjorde förrut.


   
SvaraCitera

Xerth:

CPU Overtemperature error.

Ja som det säger så har nog din kompis sabbat nått när han satt ditt processor fläcken.

Antigen ber du nån kolla det för tror inget är skadat annars.
Annars köp en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312473 skit bra 🙂 Har en själv har aldrig fått ett problem.
Men som sagt Processor fläkte få den kollad! Fort för du får inte sabba chipet som det kan hända om det blir för varmt och då måste du köpa en ny processor....inte kul..


   
SvaraCitera
Xerth
Ämnesstartare

Surina:

Annars köp en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312473 skit bra 🙂

Mjo, om fläkten Komplett inte skickade tänkte jag köpa en sån, har redan kollat på den 😀


   
SvaraCitera

Xerth:

Jag läste också på internet att kylpasta inte behövdes?

Kylpasta behövs, allt som står på internet är inte sant, och ja det var ett misstag att inte använda kylpasta, men ärligt talat, jag tror inte att din vän är så dum att han installerar flänsen utan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Surina:

Fort för du får inte sabba chipet som det kan hända om det blir för varmt och då måste du köpa en ny processor....inte kul..

Om du skadar chipset får du så snällt byta moderkort. (antar att du åsyftar nordbryggan) Och nej den bör inte bli skadad för att cpu:n kyls dåligt, men vem vet.


   
SvaraCitera

Xerth:

kylpasta inte behövdes?

hoppas att din kompis inte var så dum. Men jag skulle gissa att ni monterat fläkten dåligt.


   
SvaraCitera

Xerth:

Mjo, om fläkten Komplett inte skickade tänkte jag köpa en sån, har redan kollat på den 😀

Det är bra saker 😀


   
SvaraCitera

Xerth:

Jag läste också på internet att kylpasta inte behövdes? (Det var kanske ett misstag att inte använda det?)

Jo det behövs definitivt!
Men eftersom ni köpte allt nytt borde det ha suttit på kylflänsen från fabrik.


   
SvaraCitera
Xerth
Ämnesstartare

Hittade en påse som jag tror följde med datorn, är detta kylpastan?

Edit: Är n00b på att bygga ihop datorer så jag vet inte sånt, men är ganska säker på att den följde med datorn.

Picture 12.jpg


   
SvaraCitera

Xerth:

Hittade en påse som jag tror följde med datorn, är detta kylpastan?

Känn på den? Öppna den? Är det mjukt innehåll, typ som en påse med hasselnötskräm? [bigsmile] Isåfall, svar ja!

aristoteles:

Kylpasta behövs, allt som står på internet är inte sant, och ja det var ett misstag att inte använda kylpasta

Men ärligt talat så ska inte en modern processor bli så varm så att den stängs av om man glömt kylpasta och spelar CS.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Men ärligt talat så ska inte en modern processor bli så varm så att den stängs av om man glömt kylpasta och spelar CS.

Jo självklart kan den bli. Allrahelst då man inte begränsar antalet frames utan låter systemet rita upp så många det bara klarar.
Det beror ju naturligtvis på vilken processor vi talar om också, men jag antar att du talar om en AMD Athlon eller Intel C2D eller I7/dylikt.


   
SvaraCitera