Aviseringar
Rensa alla

Crash-course inför högskoleprovet


Ämnesstartare

bengal:

åh, jag önskar jag hade tid:( kommer iofs ändå inte gå på universitetet nästa år... så jag får väl bara skaffa mig erfarenheten i år och sen får jag öva till i höst eller i vår när jag ändå kommer lida av pluggbrist[rolleyes]

ditt resultat gäller ju ett par år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mICHE:

ditt resultat gäller ju ett par år

hm.. ja men bästa resultatet gäller alltid?


   
SvaraCitera

Dhagor:

En del av mig skulle vilja säga att NOG-delen består till typ 80% av kuggfrågor.

Ja, jag känner ungefär samma sak.

Dhagor:

Var fruktansvärt kritisk mot ditt första svar, och försök att hitta sånt som motbevisar det svaret.

Ja, det är väl sådan man får vara, men hinner man sitta och tänka något överhuvudtaget?

Av folk jag talat med om högskoleprovet säger många att det är tiden som är jobbig. Det verkar som om det inte finns utrymme till att tänka och försöka motbevisa sig själv, men detta kanske är något man får lov att träna upp?

Jaja, jag får plugga så gott det går, så får vi väl se sedan. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bengal:

hm.. ja men bästa resultatet gäller alltid?

yesyes (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Ja, det är väl sådan man får vara, men hinner man sitta och tänka något överhuvudtaget?

Om du tränar upp det sättet att tänka. Tänk att du har typ max 2 minuter för varje fråga när du övar. Fördelen med länken jag postade är att du kan ha övat igenom hundratals prov när alla andra enbart har något enstaka prov att jämföra med.

Irrelevante:

Av folk jag talat med om högskoleprovet säger många att det är tiden som är jobbig. Det verkar som om det inte finns utrymme till att tänka och försöka motbevisa sig själv, men detta kanske är något man får lov att träna upp?

Ja, det är lätt det värsta. Men om du har övat innan slipper du bli överaskad av hur snabbt det går. Dock går det snabbare att göra hemma. En NOG-del tog typ mellan 10 och 15 minuter för mig när jag gjorde den hemma, men när jag väl var på plats tog det typ 40 minuter, och då fick jag ändå lika bra resultat när jag gjorde det hemma. Grejen är att det känns så mycket mer "på riktigt" när du gör det på provdagen, så att du kommer att göra det långsammare för att inte göra fel. Om du har gjort många prov innan, och tränat upp det sättet att tänka så kommer det att bli fett avdramatiserat, och då är tiden inte ett lika stort problem längre, eftersom det redan känns ganska naturligt. =)


   
SvaraCitera

*bokmärka*[zzz]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Tänk att du har typ max 2 minuter för varje fråga när du övar.

Precis just nu känns det som att det här kommer att gå väldigt, väldigt dåligt.

Dhagor:

Fördelen med länken jag postade är att du kan ha övat igenom hundratals prov när alla andra enbart har något enstaka prov att jämföra med.

Ja, den sidan verkade väldigt bra. [y]

Dhagor:

Om du har gjort många prov innan, och tränat upp det sättet att tänka så kommer det att bli fett avdramatiserat, och då är tiden inte ett lika stort problem längre, eftersom det redan känns ganska naturligt. =)

Man kan inte låta bli att inspireras av din enorma - hur ska jag uttrycka det - "jag klarar allt"-anda. Högskoleprovet känns mer överkomligt när man läser det du skriver, en god egenskap enligt mitt tycke. Fortsätt så.

Nåja, nu ska jag vara tyst och träna på NOG istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Precis just nu känns det som att det här kommer att gå väldigt, väldigt dåligt.

Tänk inte så. Försök koppla bort all prestationsångest och allt annat som finns runtomkring dig. Var bara inne i det du gör. Du vet, zen typ. 😛

Irrelevante:

Man kan inte låta bli att inspireras av din enorma - hur ska jag uttrycka det - "jag klarar allt"-anda. Högskoleprovet känns mer överkomligt när man läser det du skriver, en god egenskap enligt mitt tycke. Fortsätt så.

Oj. Tack. Jag blev glad för det där. [blush]

Irrelevante:

Nåja, nu ska jag vara tyst och träna på NOG istället.

Lycka till. [smile]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Naw, tack.

You deserve it[love][y]


   
SvaraCitera

Jävla skit! [cry]

Jag gjorde precis ett gammalt prov och fick bara 20 av 40 på ord-delen. [chocked]

Det är den enda delen jag är dålig på och det känns som att det är den som tar längst tid att öva upp, hur ska jag hinna det på så kort tid?! Sedan ska den såklart ha dubbelt så många poäng som alla andra delar också. [tired]

Och det vara bara tre ord som började på för-, be- eller ge-. [sad]


   
SvaraCitera

Tips på typ av litteratur som innehåller många högskoleprovsord?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knepig:

Och det vara bara tre ord som började på för-, be- eller ge-. [sad]

Tre poäng på ett delprov är räcker för att höja sig ett steg på hela provet.
Gör testen som jag länkade till några gånger om dagen så ska du se att det går bättre sen. [y]


   
SvaraCitera

bengal:

hm.. ja men bästa resultatet gäller alltid?

Nej, provet gäller i fem år. Om du t ex får 1,7 första gången, sen två år senare vill du göra det igen så skriver du 1,6 så gäller ditt 1,7 i tre år till sen dom två återstående åren gäller ditt 1,6. Du kan alltså inte skriva 1,7 ett år, sen skriva kasst resten av livet och fortfarande behålla ditt 1,7. Det berättade iaf våra SYO's för oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knepig:

Tips på typ av litteratur som innehåller många högskoleprovsord?

"Klassiker". Många av orden på orddelen är av äldre karaktär typ:
behjärtansvärd
frondera
skälmsk
frivol

De används alltså inte i nyare litteratur särskilt ofta (inte lika ofta iaf). Sen återfinns en hel del av dem i morgontidningar, på DNs debatt- och kultursidor eller i kolumner och ledare etc.

Men boktips något av Strindberg, Kafka, Dostojevskij eller liknande, om du gillar fantasy så funkar Tolkien, och då gärna böcker som silmarillion, de förlorade sagornas bok eller sagor från midgård.


   
SvaraCitera

dhagor är bäst. otroligt synd att det inte finns fler som dig, du är grym


   
SvaraCitera