Forumet - Cross eller scooter som tjej?

Cross eller scooter som tjej?

937 0 20
Ska skaffa moppe till sommaren och är väldigt osäker på om jag ska ha Cross eller scooter, har aldrig kört något av de förr och vet ingen annan tjej som har Cross. Har snackat med kompisar och det är många olika åsikter. Vill gärna veta era åsikter och ännu bättre vad ni hade gjort. Tack i förhand!

Spana också in:

Svitjod: som åker runt på sina stolar med hjul som en annan sa som inte vågar/kan köra manuell
Tänkte också detta rätt länge - idag skrattar jag åt pajasar som åker runt på cross i stadsmiljöMycket glad

Men bryr man sig inte om vad vissa kan komma att tycka så tar man det smartaste alternativet - scooter för stadsmiljö, cross för terräng. Eller bara det man själv tycker känns bäst och roligast.

Hjärta

Storchen84:
Tänkte också detta rätt länge - idag skrattar jag åt pajasar som åker runt på cross i stadsmiljöMycket glad

Men bryr man sig inte om vad vissa kan komma att tycka så tar man det smartaste alternativet - scooter för stadsmiljö, cross för terräng. Eller bara det man själv tycker känns bäst och roligast.

Hjärta
En cross är bättre på det viset att den är mer allsidig än vad en scooter är och man kan kombinera den på ett bra sätt med stadsmiljö samt terräng.

Väljer man en scooter är man mer eller mindre fast me att enbart köra på vägar. Väljer man en cross kan man köra på både och, och det kommer man vilja göra när man väl har en cross.

Tvekar man på cross så vill jag hävda att det finns nästan bara fördelar med cross alternativet.

- Man lär sig växla
- Man kan köra överallt
- Roligare att köra
- Riktig moppe o man sitter som på en MC
- Häftigare ljud
- Coolt med brudar på cross ;)

Svitjod: En cross är bättre på det viset att den är mer allsidig än vad en scooter är och man kan kombinera den på ett bra sätt med stadsmiljö samt terräng.
Med andra ord:

Storchen84: Tänk dock också såhär: cross är mer flexibelt medans scooter är mer praktiskt.
.
Svitjod: - Man lär sig växla
Vilket inte är svårt. Och hade man inte tänkt gå vidare till MC utan bara behöver ett lätt kortdistanstransportmedel är det också onödigt.
Svitjod: - Man kan köra överallt
Kör man bara i stadstrafik är det lägre komfort.
Svitjod: - Riktig moppe o man sitter som på en MC
Vad är en "riktig moppe"? Och man sitter olika på en MC. Båda uttalandena här är felaktig. Jag kör MC.
Svitjod: - Häftigare ljud
Mjo, för moppa är ju kända för att öht göra "häftiga" ljudMycket glad
Svitjod: - Coolt med brudar på cross ;)
Smaksak. Precis som du tycker att det är coolt med brudar på cross finns det många som tycker att det är fjantigt med brudar på cross - eller fjantigt med cross öht. Dessutom: vi snackar moppe. Moppe som moppe egentligen.

Jag står fast vid att man ska ta det man själv tycker känns bäst, roligast, mest praktiskt eller passar en bäst.

Hjärta
Man väljer givetvis själv det man tror man ska trivas med och vill ha. Men i mitt tycke så är det roligare att äga och köra en crossmoppe än en scooter.

Nu var det längesedan jag var i moppe åldern men jag kan aldrig minnas att någon av mina vänner ångrade sitt val av cross, däremot var det tvärtom, och kan tänka mig det ser något liknande ut än idag.

Kort sagt i mitt eget tycke:

Är man äventyrslusten och tycker det är roligt att köra för körandets skull så välj cross.

Vill man ha bekvämligheten och ett enkelt färdmedel för att ta sig mellan A och B så välj scooter.

Enligt mig då :)

Svitjod: däremot var det tvärtom
Jag körde "cross" - hade gärna kört scooter också - iafl för att känna på skillnaden. Men det är väl inte många som har turen att få prova båda.

När jag senare började köra MC trodde jag cross var vad jag skulle ha, så jag köpte mig en Suzuki DR 600 - som jag bara körde på landsväg och i stadstrafik. Det fullkomligt SÖG. Därefter blev det en transalp (600). MYCKET bättre - även om motorcyklarna inte är så långt ifrån varandra var det ändå som natt och dag att köra, den hade jag i några år. Blev mest asfaltsvägar och en o annan grusväg. Kör idag glidare på 1500 kubik sen 8 år tillbaka och med det har jag nog hittat rätt då jag inte avser att gå ifrån den MC-typen.

Men pga att det tog lite för mig att hitta rätt med MC är det därför jag skrev att det bästa är om man kan prova båda. Att provköra en sväng är förvisso inte samma som att köra i några dagar/månader, men det bör nog räcka för att få ett bättre humm om man vill ha en "cross" eller scooter.

stoner: Snacket bland bilköpare har i mina kretsar alltid varit att en SAAB kör man och en Volvo åker man i.
Låter som samma omogna snack som personer i moppe-åldern har om "cross" vs scooter xD

Hjärta