Aviseringar
Rensa alla

Cross eller scooter som tjej?


Är det ens rätt att kalla mopparna av "cross-modeller" för "cross"? Ser så fruktansvärt fel ut...

Hjärta


   
SvaraCitera

Man väljer givetvis själv det man tror man ska trivas med och vill ha. Men i mitt tycke så är det roligare att äga och köra en crossmoppe än en scooter.

Nu var det längesedan jag var i moppe åldern men jag kan aldrig minnas att någon av mina vänner ångrade sitt val av cross, däremot var det tvärtom, och kan tänka mig det ser något liknande ut än idag.

Kort sagt i mitt eget tycke:

Är man äventyrslusten och tycker det är roligt att köra för körandets skull så välj cross.

Vill man ha bekvämligheten och ett enkelt färdmedel för att ta sig mellan A och B så välj scooter.

Enligt mig då 🙂


   
SvaraCitera

Storchen84:
Är det ens rätt att kalla mopparna av "cross-modeller" för "cross"? Ser så fruktansvärt fel ut...

Hjärta

För enkelhetens skull helt enkelt 🙂


   
SvaraCitera

Snacket bland bilköpare har i mina kretsar alltid varit att en SAAB kör man och en Volvo åker man i. Skulle kunna jämföra med mopeder... en cross kör man och en scooter åker man på.  Mycket glad

Vill du KÖRA moped eller bara ÅKA moped?  Mycket glad  Mycket glad


   
SvaraCitera

Svitjod: däremot var det tvärtom

Jag körde "cross" - hade gärna kört scooter också - iafl för att känna på skillnaden. Men det är väl inte många som har turen att få prova båda.

När jag senare började köra MC trodde jag cross var vad jag skulle ha, så jag köpte mig en Suzuki DR 600 - som jag bara körde på landsväg och i stadstrafik. Det fullkomligt SÖG. Därefter blev det en transalp (600). MYCKET bättre - även om motorcyklarna inte är så långt ifrån varandra var det ändå som natt och dag att köra, den hade jag i några år. Blev mest asfaltsvägar och en o annan grusväg. Kör idag glidare på 1500 kubik sen 8 år tillbaka och med det har jag nog hittat rätt då jag inte avser att gå ifrån den MC-typen.

Men pga att det tog lite för mig att hitta rätt med MC är det därför jag skrev att det bästa är om man kan prova båda. Att provköra en sväng är förvisso inte samma som att köra i några dagar/månader, men det bör nog räcka för att få ett bättre humm om man vill ha en "cross" eller scooter.

Svitjod: Snacket bland bilköpare har i mina kretsar alltid varit att en SAAB kör man och en Volvo åker man i.

Låter som samma omogna snack som personer i moppe-åldern har om "cross" vs scooter xD

Hjärta


   
SvaraCitera

pros med scooter: kan ha saker i sadeln
benen skyddas från vind (bra när det är kallt)
man slipper växla


   
SvaraCitera