Aviseringar
Rensa alla

Crossmoppe - Funderingar


Zadexz
Ämnesstartare

Tja!

Grabb på 14 bast här, tar AM-kort om ca 3 veckor. 

Är relativt oerfaren dock, och har lite frågor jag vill ställa!

Först och främst, jag är ganska kort. Ca 167 cm. Äger just nu en Pegeuot XPS 05, som är väldigt hög. Nåt liksom bara ner med tårna till marken om jag sitter upprätt. Går det att sänka? Kommer det bli ett problem? Borde jag satsa på scooter?

För det andra, uppförsbackar, hur gör jag? Ska jag ligga på ettan tidigt? Ta sats? Växla ner allteftersom?

Service? Vad behöver göras?

Hur mycket brukar en moppe dricka / mil?

Tacksam för svar! Fritt fram och skriva lite övrig viktig information oxå!!


   
Citera
Ämnesetiketter

Går o sänka, borde inte. Kör på scooter ist, även om de gay. Du hör på motorn när den behöver växla upp eller ner, om den låter besvärad och börjar sakta i upförsbacke växlar du ner. Rätt självklart.

Service...? Kör den frammåt när du gasar och alla lampor blinkar? Då funkar den


   
SvaraCitera

Bananlåda:
Går o sänka, borde inte. Kör på scooter ist, även om de gay. Du hör på motorn när den behöver växla upp eller ner, om den låter besvärad och börjar sakta i upförsbacke växlar du ner. Rätt självklart.

Service...? Kör den frammåt när du gasar och alla lampor blinkar? Då funkar den

Ye och så vida du inte borrar upp pluggen så drar den inte så mycket


   
SvaraCitera

spara moppe pengarna för en lägenhet istället för om några år vill du göra allt för att flytta hemifrån. Glatt skålande


   
SvaraCitera
Haien

Zadexz:
Tja!

Först och främst, jag är ganska kort. Ca 167 cm. Äger just nu en Pegeuot XPS 05, som är väldigt hög. Nåt liksom bara ner med tårna till marken om jag sitter upprätt. Går det att sänka? Kommer det bli ett problem? Borde jag satsa på scooter?

Nej, crossmoppe är mycket coolare, kanske går att sänka, annars finns det lägre.

Zadexz:
Tja!

För det andra, uppförsbackar, hur gör jag? Ska jag ligga på ettan tidigt? Ta sats? Växla ner allteftersom?

Du kör i normal fart, oftast 45-50 till backen och sen växlar du ner om det behövs, antagligen inte.

Zadexz:
Tja!
Service? Vad behöver göras?

Om det är en 2 takt så behöver du antagligen fylla på olja i oljetank, alternativt bland ner det i bensinen. Det är inte så mkt mer än det.

Zadexz:
Tja!

Hur mycket brukar en moppe dricka / mil?

2takt kanske 3-4 liter/mil original, 4takt 1-2.


   
SvaraCitera

Bananlåda: Ye och så vida du inte borrar upp pluggen så drar den inte så mycket

Det vanligaste är väl att man skruvar bort cylindern, värmer upp cylindern väldigt långsamt och försiktigt med en gassvets och sedan helt enkelt drar ur pluggen. Borra ur pluggen låter väldigt risky...

Haien: 2takt kanske 3-4 liter/mil original, 4takt 1-2.

Mycket glad ... du menar garanterat att du kan köra 3 - 4 mil på en liter dvs 0,25 - 0,33 liter/mil.  Mycket glad


   
SvaraCitera
Haien

politisk realist:

Det vanligaste är väl att man skruvar bort cylindern, värmer upp cylindern väldigt långsamt och försiktigt med en gassvets och sedan helt enkelt drar ur pluggen. Borra ur pluggen låter väldigt risky...

Mycket glad ... du menar garanterat att du kan köra 3 - 4 mil på en liter dvs 0,25 - 0,33 liter/mil.  Mycket glad

Syftade på 0,3-0,4 eller 3-4 deciliter


   
SvaraCitera

politisk realist:

Det vanligaste är väl att man skruvar bort cylindern, värmer upp cylindern väldigt långsamt och försiktigt med en gassvets och sedan helt enkelt drar ur pluggen. Borra ur pluggen låter väldigt risky...

Mycket glad ... du menar garanterat att du kan köra 3 - 4 mil på en liter dvs 0,25 - 0,33 liter/mil.  Mycket glad

Det finns ett proffsigt sätt och ett bonna sett att göra allt på


   
SvaraCitera
Zadexz
Ämnesstartare

Bananlåda:
Går o sänka, borde inte. Kör på scooter ist, även om de gay. Du hör på motorn när den behöver växla upp eller ner, om den låter besvärad och börjar sakta i upförsbacke växlar du ner. Rätt självklart.

Service...? Kör den frammåt när du gasar och alla lampor blinkar? Då funkar den

Inte speciellt självklart för en nybörjare :p

Bananlåda:

Ye och så vida du inte borrar upp pluggen så drar den inte så mycket

Pluggen är dragen sedan innan.

Haien:

Nej, crossmoppe är mycket coolare, kanske går att sänka, annars finns det lägre.

Du kör i normal fart, oftast 45-50 till backen och sen växlar du ner om det behövs, antagligen inte.

Om det är en 2 takt så behöver du antagligen fylla på olja i oljetank, alternativt bland ner det i bensinen. Det är inte så mkt mer än det.

2takt kanske 3-4 liter/mil original, 4takt 1-2.

Funderar fortfarande på att sänka, känns något ostabilt.

Tack för infon!

Har en oljetank, kör nog ren bensin.

Antar att du menar 0,3-0,3 haha

Men tack för alla svar, uppskattas verkligen!
Hade för övrigt första körlektionen idag, skitkul!


   
SvaraCitera