Aviseringar
Rensa alla

CSN studielån och studiebidrag är för litet


Ämnesstartare

jag funderar på om jag ska läsa på Lunds Universitet eller örebro universitet. jag vill läsa utbildningarna ungefär lika mycket, så det är staden som spelar roll.

Hyran för en 1a i Lund kostar 3206kr för 21.9kvadratmeter.

I Örebro för en 2a på 44.1 kvadrat är hyran 3015kr. (det var faktiskt billigare med en 2a än en 1a i Örebro)

Bidrag för att studera på helfart är 2 684kr i månaden. Därutöver kan man få låna 5 136kr i månaden. Total summa på 7 820kr.

Hyra på ca 3000kr. = 4820kr kvar att leva på och då är inte räkningarna betalda + att man ska betala litteraturen.

Är det någon mer än jag som tycker att det är oacceptabelt lite?
Nyheter, bidraget höjs med 212kr. Det hjälper inte. Det krävs, enligt mig, MINST 2000kr mer i månaden.

http://arbetarbladet.se/friaord/1.118762

Enligt den här korta artikeln så visar undersökningar att i snitt går en student minus 878kr i månaden.

Vad händer om man blir misshandlad på stan och får två tänder utslagna? Försäkringen täcker den största kostnaden men självrisken är inte speciellt billig den heller.

Det jag vill säga är: "Ge studenter mer bidrag, annars kommer vi inte kunna leva"

http://stockholm.lny.se/mer-studiemedel,-mindre-extrajobb-12916/

det är bara att gå in och läsa rubrikerna på den här sidan..
"Studenter skulle lära sig mer om studiemedlet höjdes"

Studenter jobbar mer och pluggar mindre

Studenter hamnar på minus

Många studenter har övervägt hoppa av

Sämre ekonomi för studenter

När skall studenterna få bättre ekonomi?

Självklart ska man inte supa på krogen varje dag eller varje helg, men ska man tvingas jobba halvtid samtidigt som man pluggar heltid? Bara för att kunna gå runt?


   
Citera

Bostadsbidrag..?


   
SvaraCitera

[confused] Du får väl snåla lite bara.


   
SvaraCitera

inte någon nyhet

det kan ju vara därför som väldigt många jobber också vid sidan om[wink]


   
SvaraCitera
Gifted

Borgeus:

Enligt den här korta artikeln så visar undersökningar att i snitt går en student minus 878kr i månaden.

men hur svårt är det att jobba ihop 878 i månaden? Det är ju knappast halvtid...

1000 spänn.. det är ju typ 5 timmar jobb...


   
SvaraCitera

du kan söka bostadsbidrag annars så jobbar du nu så du har lite startkapital när du börjar plugga


   
SvaraCitera

...Eller så lär du dig leva på lite pengar, som alla andra studenter. Jag får 6000 kr i månaden. Har förvisso 2500 i räkningar, och behöver inte köpa några böcker, men jag anser även att jag skulle kunna klara mig utmärkt på 1500 kr mindre, som är vad jag köper godis och cigaretter och annat onödigt för varje månad. och då skulle jag ha typ 3000 mindre i månaden än siffran du nämner, vilket ju faktiskt MÅSTE räcka till böcker och sånt. Nä, sluta fjolla. Alla andra klarar sig.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Vad händer om man blir misshandlad på stan och får två tänder utslagna? Försäkringen täcker den största kostnaden men självrisken är inte speciellt billig den heller.

Har man inte en buffert som täcker självriskerna för de försäkringar man har, så är man ganska dum [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

Du får väl snåla lite bara.

Jaså, när inflationen når taket och allt är svindyrt? Vad kan jag spara in på? Lukta illa?

OF 5:

inte någon nyhet

Jag vet, och studenter får 212kr mer. det hjälper ju så mycket

OF 5:

det kan ju vara därför som väldigt många jobber också vid sidan om

Ska det kräva det? Ska man tvingas jobba bredvid och inte klara av studierna, bli utsparkad från universitetet för att man inte klarar tentorna för att man inte klarar av att leva för att man måste jobba istället för att plugga?

Gifted:

men hur svårt är det att jobba ihop 878 i månaden? Det är ju knappast halvtid...

och hur lätt är det att få jobb i lågkonjuktur?

Stephen:

du kan söka bostadsbidrag annars så jobbar du nu så du har lite startkapital när du börjar plugga

Lågkonjuktur, är extraanställd men senast dem ringde mig för att få hjälp var innan jul.


   
SvaraCitera

Jag började studera förra terminen. Klarar mig bra på lån/bidrag, har till och med kunnat lägga undan ett par slantar vissa månader. Men sen har jag bara en hyra på 2556:-

Gifted:

men hur svårt är det att jobba ihop 878 i månaden?

Först måste man skaffa ett jobb [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Har man inte en buffert som täcker självriskerna för de försäkringar man har, så är man ganska dum

Eller så får man för lite pengar i bidrag och lån?


   
SvaraCitera
Gifted

Borgeus:

och hur lätt är det att få jobb i lågkonjuktur?

Men jobba med något jobb som blir mer poppis i lågkonjunktur då.
Lågkonjunktur -> arbetslöshet -> många pluggar istället -> många behöver extra hjälp -> profit

Dvs. det finns alltid gymnasieelever eller dyl. med rika päron som behöver extra hjälp med skolan, och om man är lite skillad, även folk på högskolan.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Lågkonjuktur, är extraanställd men senast dem ringde mig för att få hjälp var innan jul.

Okey vad jobbar du med då? annars behövs det ju alltid folk i matbutiker


   
SvaraCitera

Borgeus:

Eller så får man för lite pengar i bidrag och lån?

Har man inte en buffert så är man väldig dum, vare sig man är student eller arbetar [zzz]
Att ha en buffert som ska användas för oväntade ekonomiska händelser har inget med att göra hur mycket man får i lån, den kan man ju ha sparat på i flera år innan man börjar studera [no-no]


   
SvaraCitera
Gifted

André Vifot Haas:

Först måste man skaffa ett jobb

Sätta upp en annons?

"Tjena, jag äger på matematik, erbjuder privatundervisning i Matte A-E samt första terminen på universitetet/högskolan."


   
SvaraCitera