Aviseringar
Rensa alla

CSN studielån och studiebidrag är för litet


Nu läste jag att du vill ha 2000 mer i månaden. Vad är det för jävla gnällerier [mad]


   
SvaraCitera

Borgeus:

Ska det kräva det? Ska man tvingas jobba bredvid och inte klara av studierna, bli utsparkad från universitetet för att man inte klarar tentorna för att man inte klarar av att leva för att man måste jobba istället för att plugga?

det har alltid varit så[no-no] och folk har alltid klarat sig tidigare så varför skulle det inte gå nu


   
SvaraCitera

Gifted:

Sätta upp en annons?

"Tjena, jag äger på matematik, erbjuder privatundervisning i Matte A-E samt första terminen på universitetet/högskolan."

Absolut, det är ett sätt. Men inget som garanterar jobb.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Jaså, när inflationen når taket och allt är svindyrt? Vad kan jag spara in på? Lukta illa?

Jag och många av mina klasskompisar som levt på studiebidrag och lån i ett halvår har pengar över, så det går. Jag vet inte vad du sysslar med som kostar så mycket och är så viktigt att vi andra ska behöva betala det.

Borgeus:

och hur lätt är det att få jobb i lågkonjuktur?

Inte svårare än om du inte hade pluggat.


   
SvaraCitera

Ehm, vadå för räkningar? El och allt ingår ju liksom i hyran [confused] 100mbit internet ingår också. Liksom, what?


   
SvaraCitera
Gifted

André Vifot Haas:

Absolut, det är ett sätt. Men inget som garanterar jobb.

nej, det är det inte, men det finns jobb om man letar, och inte är kinkig...


   
SvaraCitera

Mawns:

El och allt ingår ju liksom i hyran

Inte nödvändigtvis. El, värme, gas, internet, telefoni, tv-licens och allt vadfan det är. [smile]


   
SvaraCitera

respons:

Inte nödvändigtvis. El, värme, gas, internet, telefoni, tv-licens och allt vadfan det är. [smile]

Om man bor på nation i lund så ingår det.


   
SvaraCitera

dela bostad, jobba, sommarjobba, finns massa sätt, kommer du från en väldställd familj kan väl dom stå för lite oxå


   
SvaraCitera

Mawns:

Om man bor på nation i lund så ingår det.

Ah okej. Kanske inte är där han satsar på att bo då. Eller så ljuger han för att dölja att han måste lägga pengarna på sprit å horer. [sad]


   
SvaraCitera

respons:

Ah okej. Kanske inte är där han satsar på att bo då.

Mja, men då får han ju skylla sig själv. Nationerna finns ju där för en anledning. Tror mer på

respons:

att han måste lägga pengarna på sprit å horer. [sad]

[cool]


   
SvaraCitera

Borgeus:

4820kr kvar att leva på och då är inte räkningarna betalda + att man ska betala litteraturen.

vadårå?[confused] det bör väl inte vara några större problem?

mat= 30 kr/dag * 30 dagar= 900 kr
telefon= 150 kr
internet= 200 kr
toalettpapper etc= max typ 500 kr
kläder och andra saker som mankan vilja ha= max 1000 kr.
totalt =2850[zzz]
då har du alltså 2000 kr kvar att spendera på saker utanför dina grundläggande behov[no-no]


   
SvaraCitera

Borgeus:

för en 1a i Lund kostar 3206kr för 21.9kvadratmeter.

i sthlm är d 4800 vanligtvis+el och bredband


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stephen:

Okey vad jobbar du med då? annars behövs det ju alltid folk i matbutiker

Jag är(tror jag iaf) extraanställd på Coop Forum med jobb i kassan.
Men dem har inte ringt mig sen oktober(ringde mig inte alls under julen) vilket gör att jag tror att jag blev utrensad efter sommaren. (Jag vet som sagt inte, jag har inte fått något besked från någon)

Nintendo:

Har man inte en buffert så är man väldig dum, vare sig man är student eller arbetar

Självklart ska man ha en buffert som gör att man klarar av olika kostnader.

OF 5:

det har alltid varit så och folk har alltid klarat sig tidigare så varför skulle det inte gå nu

Räcker det med 2000kr när man betalat hyra, el och mat?

ennie:

Inte svårare än om du inte hade pluggat.

Det tror jag allt.


   
SvaraCitera

Borgeus:

. (Jag vet som sagt inte, jag har inte fått något besked från någon)

Öhh, ring och kolla?

Borgeus:

Räcker det med 2000kr när man betalat hyra, el och mat?

Ja!

När jag pluggade 100% på distans så jobbade jag 75% samtidigt. Om det inte vore för min psykiska ohälsa så hade jag klarat det. Det beror naturligtvis på kurs och utbildning, men du får det att låta som om det är en omöjlighet att leva på studiebidrag.

Skippa krogrundan förfan och handla på Willys. Hur svårt kan det vara?


   
SvaraCitera