Aviseringar
Rensa alla

Curl och swedbank?


Ämnesstartare

Hej alla, det är så att jag mycket gärna skull vilja kunna få ut mitt swedbank-saldo via ett skript.

Jag har sett nåt exempel på hur det kan göras, men då jag inte är så haj på curl/sed så får jag det icke att fungera.

http://patchon.wordpress.com/2008/07/08/foreningssparbanken-curl-bash/

Jag vet inte om skriptet är aktuell då det verkar ha några år på nacken. Men jag tänkte att någon kanske har något liggande?

Det bör allså vara nånting som kan köras direkt i terminal, ingen grafisk lösning.


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Hur har du tänkt lösa säkerhetsfrågan? Alla bankens säkerhetslösningar jag känner till kräver manuell input av något slag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Hur har du tänkt lösa säkerhetsfrågan? Alla bankens säkerhetslösningar jag känner till kräver manuell input av något slag.

Har löst det, på ett mindre elegant vis. Skrev ett skript åt lynx som gjorde inloggningen per automatik. Sedan fick sed göra outputen vacker som sedan presenteras på min mobil.

Om du undrar över det där med säkerhets-dosa så har iaf swedbank så att man får logga in med bara användarnamn och lösen för att kika på sitt saldo men inte göra några transaktioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad du krånglar! Intenetbanken duger ju bra. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oh, detta var intressant. Fått det att fungera?


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

Om du undrar över det där med säkerhets-dosa så har iaf swedbank så att man får logga in med bara användarnamn och lösen för att kika på sitt saldo men inte göra några transaktioner.

[surprised] Jag har ju Swedbank, men kände inte till det där. Kan du PM:a mig ditt script (gärna innehållandes ditt användarnamn och lösenord [y])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Vad du krånglar! Intenetbanken duger ju bra. [no-no]

passaro:

Oh, detta var intressant. Fått det att fungera?

Så ser det ut på min mobil iaf, men det skulle kunna användas för att presentera det på skrivbordet på datorn också.

screenshot01.png


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Så ser det ut på min mobil iaf, men det skulle kunna användas för att presentera det på skrivbordet på datorn också.

Ser bra ut. Något som man skulle kunna ta del av, öjligtvis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner mig nu lite bättre när någon som är lite äldre än mig har 0kr på sitt sparkonto när jag sj har 400kr på mitt att ge till gamla Isola [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

#!/bin/bash

# This should be the path that the script currently resides in.
ScriptDir=/home/wallblom/swedbank_script

echo "Contacting the swedbank server..."
lynx -cmd_script=$ScriptDir/swedlog mobilbank.swedbank.se > /dev/null

echo "Formating the recieved data..."
sed -n -e '5,10 p' $ScriptDir/saldo | sed '2s/$/ kr/' | sed '4s/$/ kr/' | sed '6s/$/ kr/' | sed 's/*//g' | sed 's/^[ t]*//' | sed '1s/^.//' | sed '3s/^.//' | sed '5s/^.//' > $ScriptDir/mittsaldo
echo " " >> $ScriptDir/mittsaldo
date +"%T" >> $ScriptDir/mittsaldo
Saldo=$(cat $ScriptDir/mittsaldo)
echo "Your current saldo is:"
echo "$Saldo"

# Command logfile created by Lynx 2.8.7rel.2 (21 Jun 2010)
# Arg0 = lynx
# Arg1 = -cmd_log=swedlog
# Arg2 = mobilbank.swedbank.se
key a
key ^J
### Insert your username below ###
##################################
key Down Arrow
### Insert your password below ###
##################################
key Down Arrow
key ^J
key ^J
key p
key ^J
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key <delete>
key s
key a
key l
key d
key o
key ^J
key y
key Down Arrow
key Down Arrow
key Down Arrow
key Down Arrow
key ^J
key q
key y

Inte snyggt, men jag är inte färdig med det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Man skriver alltså sitt användarnamn och lösen bokstav för bokstav med "key" framför.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

isola:

Känner mig nu lite bättre när någon som är lite äldre än mig har 0kr på sitt sparkonto när jag sj har 400kr på mitt att ge till gamla Isola [blush]

Använder inte sparkapitalkonto för det ger sämre ränta än e-spar-konto 😉

passaro:

Ser bra ut. Något som man skulle kunna ta del av, öjligtvis?

Åtta:

[surprised] Jag har ju Swedbank, men kände inte till det där. Kan du PM:a mig ditt script (gärna innehållandes ditt användarnamn och lösenord [y])

Har postat scriptet, det borde funka, men man måste alltså se till att ha lynx installerat först, inget fancy, bara en lista med knapptryckningar åt lynx.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Använder inte sparkapitalkonto för det ger sämre ränta än e-spar-konto 😉

Äh, allt sparande för regniga dagar är ju bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Alla bankens säkerhetslösningar jag känner till kräver manuell input av något slag.

Du kan ju logga in med vanligt lösenord på swedbank - bara det att du typ inte kan göra något då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Du kan ju logga in med vanligt lösenord på swedbank - bara det att du typ inte kan göra något då.

Precis det jag skrev åt honom[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Precis det jag skrev åt honom[blush]

Dammit, jag som läste hela tråden (i mitt huvud åtminstone) och allt :C


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Dammit, jag som läste hela tråden (i mitt huvud åtminstone) och allt :C

Det är ok, vi älskar dig ändå[blush]


   
SvaraCitera