Aviseringar
Rensa alla

Cykelkörkort, bra eller anus?


Ämnesstartare

Tror inte det är nogon bra idé att man ska få skaffa körkort när man är typ 5. Men däremot skulle det kunna vara en grej i skolan, att skolan kanske i en termin i årskurs 3 undervisar i trafikregler och annat som är bra att kunna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

subhuman girl:

konstigt att jag fick körkort på första försöket isf. antar att de gjorde ett undantag just för mig.

Behöver väl ej vara, ett felsvar väger ju ej så mycket. Eller så var det inga frågor om ungars beteende på ditt teoriprov. Jag klarade också på första, men kan och kunde ej de där frågorna om olika vikter, hur mycket bilar får väga med eller utan passagerare etc, och typ hur formeln lyder för att räkna ut bromssträckor i särskilda hastigheter etc. 🙂  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

subhuman girl: vettet försvinner med åldern.

Ja, i varje fall om individen tar substanser som har negativ påverkan på hjärnan etc.. 😉 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Tror inte det är nogon bra idé att man ska få skaffa körkort när man är typ 5. Men däremot skulle det kunna vara en grej i skolan, att skolan kanske i en termin i årskurs 3 undervisar i trafikregler och annat som är bra att kunna.

Det hade nog blivit en åldersgräns på runt 15 som moped har, känns mest logiskt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla som har varit i Norrköping vet att man behöver det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En sparkcykel kan ju också komma upp i sådana hastigheter och det räcker med att köra på en liten sten så flyger man ju åt helvete. Ska man inte sätta körkort på det med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:
En sparkcykel kan ju också komma upp i sådana hastigheter och det räcker med att köra på en liten sten så flyger man ju åt helvete. Ska man inte sätta körkort på det med?

Absolut. Även skateboard enligt den logiken. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och för all del kundvagnar hos exempelvis ICA. För trots att de ej är byggda för nöjets skull kan ju vilken 15-åring som helst låna en sådan mot pant och sätta sig i och åka ned för närmaste backe och slå ihjäl sig själv eller skada andra riktigt illa. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inför körkort för att få besöka en butik och handla. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inför körtkort för att tillåtas leva. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker man i grundskolan kan få en grundläggande utbildning i hur man cyklar i trafiken. Så som lite trafikregler som man behöver följa osv. Ungefär som en teorikurs när man tar AM-kort. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Tycker man i grundskolan kan få en grundläggande utbildning i hur man cyklar i trafiken. Så som lite trafikregler som man behöver följa osv. Ungefär som en teorikurs när man tar AM-kort. 

Minns att mina skola hade det för de i årskurs 3. :))


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Minns att mina skola hade det för de i årskurs 3. :))

Haha ofta du kommer ihåg saker från så långt tillbaka i tiden? :). 
Jag hade iaf inte det, men att ha det obligatoriskt för alla skolor skulle jag tycka var bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Behöver väl ej vara, ett felsvar väger ju ej så mycket. Eller så var det inga frågor om ungars beteende på ditt teoriprov. Jag klarade också på första, men kan och kunde ej de där frågorna om olika vikter, hur mycket bilar får väga med eller utan passagerare etc, och typ hur formeln lyder för att räkna ut bromssträckor i särskilda hastigheter etc. 🙂  

det är ingen bedrift att lyckas ta körkort. man kan träna en schimpans att klara körkortsteori, men det betyder inte att de har en inblick i mänskligt beteende. jag vet mycket väl hur teoriböcker pratar om hur barn är impulsiva och hur viktigt det är att vara beredd på plötsliga utfall. det är inte som att jag inte är uppmärksam kring dagis, skolor eller villaområden. 

om du vill pröva min tes, ta en eftermiddag i köpenhamn för att se vilken typ av cyklister som är den största trafikfaran. eller nej förresten gör inte det, man vet aldrig vilka farliga substanser som flyger runt i luften där och riskerar att slå ut ditt körkorsteoricortex, och då återstår bara irrationell rädsla för allting i världen som du inte förstår.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera