Aviseringar
Rensa alla

cykelproblematiken


Ämnesstartare

Är alla cyklister helt mentalt handikappade? Precis cyklat en sträcka på bara lite mer än 10 minuter och han med att stötta på följande:

  • Personer som cyklade mot enkelriktat.
  • Person som cyklat mot rött och nästan blev överkörd av en bil pga det. 
  • Person som cyklade i hög hastighet på gågata.
  • Person som cyklat på gångbana.
  • Person som cyklat på fel sidan av cykelbanan och som utgick från att jag skulle flytta mig från hen trots att jag följde reglerna och inte hen (resulterade nästan i krock då jag va tvungen att cykla undan i sista sekund.
  • Cyklist som inte indikerar när dem ska svänga.

    Cyklister verkar fullkomligt skita i regler och detta tror jag är huvudorsaken till det höga antalet cykelolyckor. Är det dags att man begränsar cyklism eller till och med totalförbjuder det i innerstäderna? Bilister som inte uppför sig kan man ju straffa men det är inte lika enkelt med cyklister.

    Jag tänker att om man förbjöd cyklism i innerstäderna skulle mer pengar frigöras till att bygga för gående, kollektivtrafik och bilar då man inte behöver bygga cykelbanor eller anpassa stadsmiljön efter cyklister. Dessutom borde det rimligtvis leda till färre olyckor vilket skulle medföra underlättnader för vården.

    Jag är själv cyklist men jag är tolerant mot begränsningar för det är uppenbart att det nuvarande inte är idealt för allas säkerhet. Man bör uppmana människor till att transporteras bättre och säkrare genom kollektivtrafik eller bil och man bör underlätta för människor att kunna göra detta.

    Håller ni med eller inte? Har ni andra förslag och tankar?


   
Citera
Ämnesstartare

var cyklade du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
var cyklade du?

cyklade genom centrala Malmö typ, från kronprinsen till värnhem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi behöver cykelvägar, det är bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:

cyklade genom centrala Malmö typ

det har alltid gått bra för mig, cyklar jättesnabbt så jag hinner inte se om någon gör fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
vi behöver cykelvägar, det är bra

cykelbanor är bra i den utsträckningen att de frigör cyklarna från vägarna men tyvärr finns det inte cykelbanor överallt

amsi:

det har alltid gått bra för mig, cyklar jättesnabbt så jag hinner inte se om någon gör fel

positivt ju men jag har inte riktigt samma erfarenheter tyvärr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:

cykelbanor är bra i den utsträckningen att de frigör cyklarna från vägarna men tyvärr finns det inte cykelbanor överallt

positivt ju men jag har inte riktigt samma erfarenheter tyvärr

allt fungerar inte perfekt. vänj dig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Totalförbjud mot bilar istället (utom utryckningsfordon såklart). Mer cykelbanor. Bättre bildning när det kommer till cykling i storstadsmiljö. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

allt fungerar inte perfekt. vänj dig. 

sant men jag tror ändå att det finns utrymme för förbättring som faktiskt är möjlig

Birger:
Totalförbjud mot bilar istället (utom utryckningsfordon såklart). Mer cykelbanor. Bättre bildning när det kommer till cykling i storstadsmiljö. 

nu vet jag inte riktigt hur du står men min uppfattning är att det skulle bidra till så omfattande samhällsekonomiska effekter om man totalförbjöd bilism att det är ett direkt orimligt förslag

bättre bildning är ett bra förslag men i dagsläget finns det arbetsgrupper inom Malmö Stad som arbetar med beteendepåverkan i trafiken och även cykelfrämjandet har genomfört vissa uppmaningar och detta har pågått ett tag redan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:

sant men jag tror ändå att det finns utrymme för förbättring som faktiskt är möjlig

nu vet jag inte riktigt hur du står men min uppfattning är att det skulle bidra till så omfattande samhällsekonomiska effekter om man totalförbjöd bilism att det är ett direkt orimligt förslag

bättre bildning är ett bra förslag men i dagsläget finns det arbetsgrupper inom Malmö Stad som arbetar med beteendepåverkan i trafiken och även cykelfrämjandet har genomfört vissa uppmaningar och detta har pågått ett tag redan

rondellen i lugnet är ett exempel på dålig vägplanering. fler cykelbanor, överallt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

rondellen i lugnet är ett exempel på dålig vägplanering. fler cykelbanor, överallt!

aa den är verkligen hemsk, av nån jävla anledning byggde de en precis likadan rondell på möllan
man försöker bygga cykelbanor där det finns behov men att bygga det kostar och det tar tid därav att det saknas på många ställen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bättre cykelvägar, tydligare regler.


   
SvaraCitera
reben

hade aldrig vågat cykla i malmö. 

 

 

 

 

 tkr att detta var ett bra svar. dvs: behövs mer cykelvägar 🙁


   
SvaraCitera