Aviseringar
Rensa alla

Cykla utan hjälm?


Ämnesstartare

(Om ni inte orkar läsa hela så läs bara rubriken och svara på frågorna längst ner)

Hej, jag är en tjej på 14 år och 4 månader (ish). Jag fyller 15 nu i november. 

Jag har cyklat med hjälm i princip hela mitt liv, men nu när man börjar bli lite äldre så börjar man inse att hjälmar inte är så värst snygga. De sabbar ju frillan också!

Nu när snön har smältit bort och det blir varmare ute, så ska ju cyklarna fram. Dessutom så cyklar jag till och från skolan då jag bor för nära för att få ta buss.

Jag vet riskerna med att cykla utan hjälm. Så kom helst inte med "det är fett dumt att åka utan hjälm" eller "du är inte töntig för att du har hjälm". För jag tror nog inte att de finns en jävel på hela forumet som inte har cyklat utan hjälm.

Så, jag cyklade utan hjälm till skolan idag eftersom att jag själv anser att jag är gammal nog och att jag har ganska mycket kontroll på mig själv och min cykel. Jag vill dessutom inte vänta tills november, då ska ju cyklarna plockas undan igen! Men min mamma blev inte så värst glad över detta...

Men hur ska jag lägga fram detta för min mamma? Jag vet att det är dumt för att man kan skada sig osv och att mina föräldrar kan få böta. Men med tanke på att jag bor i en liten by där i princip ALLA cyklar utan hjälm (även 10 åringarna). Så blir det ju nästan konstigare att åka med hjälm än utan hjälm. Jag går dessutom i 8:an. Jag menar, att bli retad är inte nå vidare.

Vad tycker ni om detta? Hur ska jag göra? Skriv allt som ni tycker och tänker om cykelhjälmar och åldersgränser!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Cyklister är farliga, sluta cykla istället 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spelar ingen roll hur mycket kontroll du har på din cykel, finns fortfarande andra idioter i trafiken. Din mamma är bara rädd om dig såklart. När det väl händer något så lovar jag dig att du kommer vilja ha en hjälm på digGlad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag slutade ha hjälm på cykeln när jag var 13 och har väl åkt på polisen två gånger? men jag ba skit i dem så körde jag in i en stolpe men huvudet klarade sig fint

gört på egen risk för det blir ganska allvarligt om du råkar köra in i en bil med hög fart


   
SvaraCitera

Inte Jung:
Cyklister är farliga, sluta cykla istället 

Jag tycker samma sak, och många bryr ju sig inte om andra så dom kör ju bara på, men sen är det ju folket som är farliga dom med, om det finns ett cykel spår så ska man ju inte gå där. Hände mig, jag cyklade i runt 40-50 km/h och sen kom det två blattar springande på cykel spåret, jag hann inte att bromsa så jag körde på dom.

dahlbear:
jag slutade ha hjälm på cykeln när jag var 13 och har väl åkt på polisen två gånger? men jag ba skit i dem så körde jag in i en stolpe men huvudet klarade sig fint

gört på egen risk för det blir ganska allvarligt om du råkar köra in i en bil med hög fart

jag tar alltid av mig hjälmen när mamma inte är i närheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

slutade med hjälm runt 10, har trillat över 1000 gånger men aldrig fått mer än skrapsår. sen har jag ett väldigt stort intresse med cyklar, både att cykla och fixa dom, så jag är rätt van. 
men om du inte känner dig 100% säker så ha hjälm på dig. jag kör ju i skogen med gamla damcyklar utan hjälm, så du ska nog klara dig.


   
SvaraCitera

länge sen jag cyklade men sällan jag använder cykelhjälm ifall jag cyklar


   
SvaraCitera

Man måste bara ha hjälm tills man är 15 enligt lag.


   
SvaraCitera