Aviseringar
Rensa alla

däck?


Ämnesstartare

Behöver köpa 2 st. (egentligen bara 1, men lika bra med 2 antar jag) nya vinterdäck till min bil, så sitter o kikar lite på nätet... Har lite problem att förstå vad jag ska leta efter för storlek bara! Ett alternativ vore väl förstås att gå ut och titta på vad det står på däcken, men ifall någon här inne vet så vore det trevligt att slippa gå ut i kylan just nu 🙂

Det står såhär i mitt registreringsbevis:

Däckdimension, bak
175/65 R14 82H

Det är det enda som står! Jag undrar vad däckdimension fram är då O.o kan man ta för givet att det är samma?

...men sen under övriga tekniska data står det längst ner:

Alt däckdimension 185/60 R14 82H 185/60 R14 82H
Alt däckdimension 5.50 J 14 - 36 6.00 J 14 - 36


   
Citera

Limefruit:

Behöver köpa 2 st. (egentligen bara 1, men lika bra med 2 antar jag)

Helst fyra samtidigt men två är okej. Aldrig endast ett!

Limefruit:

175/65 R14

Kommer du ihåg från teorin vad siffrorna betyder? [smile]
175 är däckets bredd i mm.
65 är däckets profilhöjd i procent av däckbredden.
14 är innerdiametern i tum, alltså fälgens ytterdiameter

Limefruit:

Det är det enda som står! Jag undrar vad däckdimension fram är då O.o kan man ta för givet att det är samma?

Mm det brukar det alltid vara. Om du har olika fälgar fram är det däremot större risk/chans att det är olika däckdimensioner...

Limefruit:

185/60 R14

Är alltså ett lite "plattare" däck. Anses av många som snyggare men är dyrare och stötigare.

Men om du åker till en däckfirma så kollar ju de och byter och allt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tackar 🙂

Myksa:

Om du har olika fälgar fram är det däremot större risk/chans att det är olika däckdimensioner...

De ser i allra högsta grad likadana ut tycker jag! 🙂

Jag har två väldigt fina däck, ett som är helt okej och ett som ser ut som... ja, jag vet inte... mönsterdjupet är helt okej men det saknar nästan dubbar och jag upptäckte en massa små sprickor i det (bar upp dem från källaren o in i bagageutrymmet igår).

Myksa:

Men om du åker till en däckfirma så kollar ju de och byter och allt...

Ja, kruxet är att jag fortfarande har bilen ståendes med sommardäck för att jag inte hade tid att byta dem innan kylan slog till, och nu är det ju så kallt som det är, men snart måste jag besiktiga bilen också :/ så inte tal om några långfärder i alla fall! Egentligen borde jag nog byta dem själv om inte det blir bättre väglag tills dess!


   
SvaraCitera

Myksa:

Helst fyra samtidigt men två är okej. Aldrig endast ett!

varför alla 4? de e ju 2 som "slits" lite mer ju.

Limefruit:

Behöver köpa 2 st.

tips gå in på bythjul.com, slå in registreringsnummer så kommer de upp vilka olika alternativ de finns...


   
SvaraCitera

Limefruit:

mönsterdjupet är helt okej men det saknar nästan dubbar och jag upptäckte en massa små sprickor i det (bar upp dem från källaren o in i bagageutrymmet igår).

Men det kanske klarar besiktning i alla fall? Eller att åka till däckfirma med.
Men det är nog billigare att komma till däckfirman med hjulen avtagna från bilen - då slipper ju de göra det.

Limefruit:

Egentligen borde jag nog byta dem själv om inte det blir bättre väglag tills dess!

Men du kan inte själv byta däcken på fälgen. I så fall får du låna annan bil och åka med hjulen och byta däck på en firma...

Miramithe:

varför alla 4? de e ju 2 som "slits" lite mer ju.

Vill helst ha lika slitna, lika gamla och likadana däck runt om.


   
SvaraCitera

Myksa:

Vill helst ha lika slitna, lika gamla och likadana däck runt om.

vill ja men de e mkt man vill, spelar ju inte egentligen någon större roll, bra de e samma dimension och bästa däcken fram


   
SvaraCitera

Miramithe:

vill ja men de e mkt man vill,

Myksa:

Helst fyra samtidigt

...

Miramithe:

spelar ju inte egentligen någon större roll

Gör en jäkla skillnad för vägegenskaper.

Miramithe:

bästa däcken fram

Jag har mest hört bästa bak från diverse TV-program, körskolelärare och teoriböcker.
Fast jag har även hört bästa fram så jag tror inte något är helt rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

tips gå in på bythjul.com, slå in registreringsnummer så kommer de upp vilka olika alternativ de finns...

nice! 175/65R14 står det på alla alternativ 🙂

Myksa:

Men du kan inte själv byta däcken på fälgen. I så fall får du låna annan bil och åka med hjulen och byta däck på en firma...

ja fan :/ sant... jag köper väl inte direkt nya fälgar förstås... får väl då sätta på de kassa däcken, sen köra med den till en däckfirma o få de nya monterade där.

Myksa:

Men det kanske klarar besiktning i alla fall?

kanske, beror nog på hur noga de kollar 😉

Myksa:

Vill helst ha lika slitna, lika gamla och likadana däck runt om.

jag lovar, två av däcken är jättefina ^^
har i och för sig funderat på om detta kan vara ett alternativ
http://www.jh-bil.com/dack.html

Myksa:

Jag har mest hört bästa bak från diverse TV-program, körskolelärare och teoriböcker.
Fast jag har även hört bästa fram så jag tror inte något är helt rätt.

Ja Bäst Bak fick vi lära oss... men på mammas tid hette det visst "bäst däck där bilen driver"


   
SvaraCitera

Myksa:

Jag har mest hört bästa bak från diverse TV-program, körskolelärare och teoriböcker.
Fast jag har även hört bästa fram så jag tror inte något är helt rätt.

fram är mest logiskt, där styr man. driver bilen framåt (förutsatt att det är en framhjulsdriven bil) 60% av bromsverkan tar fram...

Myksa:

Gör en jäkla skillnad för vägegenskaper.

om man har ett par däck som gått en säsong och ett par nya så spelar de ingen större roll. så mkt på frestar man inte däcken när man kör. men om man har ett par helt nya och ett par som är 2 mm kvar på så är de ju skillnad, men men


   
SvaraCitera

Limefruit:

nice! 175/65R14 står det på alla alternativ 🙂

sen kan du ju kolla på blocket om du vill ha ett par billiga begagnade däck som iaf klarar att köra på. vad är det för bil btw? och är det vinterdäck du ska ha?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

sen kan du ju kolla på blocket om du vill ha ett par billiga begagnade däck som iaf klarar att köra på. vad är det för bil btw? och är det vinterdäck du ska ha?

ja, funderar på att försöka dra med mig pappa till bilskroten, står på deras hemsida att de säljer begagnade vinterdäck för 300:- om de har några inne. Blocket är väl förstås ett alternativ, men det är nog svårt att bara köpa 2 st där.

det är en Renault Mégane och det är dubbdäck jag kikar efter 🙂


   
SvaraCitera

Limefruit:

ja, funderar på att försöka dra med mig pappa till bilskroten, står på deras hemsida att de säljer begagnade vinterdäck för 300:- om de har några inne. Blocket är väl förstås ett alternativ, men det är nog svårt att bara köpa 2 st där.

det är en Renault Mégane och det är dubbdäck jag kikar efter 🙂

ja klart alternativ är det, men om man ska ha vinterdäck tycker jag att man ska satsa på nya runt om. men de kanske inte allas budget tillåter, åker du mkt på vintern så helt klart nya däck runt om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

ja klart alternativ är det, men om man ska ha vinterdäck tycker jag att man ska satsa på nya runt om. men de kanske inte allas budget tillåter, åker du mkt på vintern så helt klart nya däck runt om.

mja, råd har jag väl, men inte högsta prio 🙂 kör inte så värst mycket, och eftersom 2 av däcken är såpass fina känns det helt enkelt lite onödigt 😛


   
SvaraCitera

Limefruit:

mja, råd har jag väl, men inte högsta prio 🙂 kör inte så värst mycket, och eftersom 2 av däcken är såpass fina känns det helt enkelt lite onödigt 😛

okej okej, hur gamla är däcken då?
lilla flicka att busköra så att 2 blir dåliga och 2 jättefina xD
med tanke på att du haft bilen stått tills nu så kan du ju inte köra så mkt xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

okej okej, hur gamla är däcken då?
lilla flicka att busköra så att 2 blir dåliga och 2 jättefina xD

[badgrin] jaaa, dumma dumma mig :-O
vet inte hur gamla de är, äldre än maj 2007 i alla fall för då köpte jag bilen 😛

Miramithe:

med tanke på att du haft bilen stått tills nu så kan du ju inte köra så mkt xD

ne precis [ops] fast jag har lånat morsans en del [blush] åter; dumma dumma mig.


   
SvaraCitera