Aviseringar
Rensa alla

Därför är jag emot religion.


Ämnesstartare

Religion är en stor ondska enligt mig, det finns massvis med onda människor som önskar livet ur t.ex. denna kvinna som jag ska länka till snart och menar att hon ska till helvetet ENBART för att hon vill leva som en självständig individ, att få vara sig själv helt enkelt. Hur kan någon tro på en ond ''Gud'' som menar att sådana som hon som aldrig gjort någonting mot en annan hamnar i helvetet medan terrorister som blir martyrer hamnar i himlen?

[url]

Det handlar bara om terror och kontroll enligt mig, att man har dödsstraff på att lämna religioner visar ju tydligt det, det finns säkert massvis med människor världen över som är ateister men som inte vågar/kan gå ut med det för att de hade slaktats av religiösa dårar.

Jag kommer själv från en frireligiös bakgrund. Mina föräldrar var helt kontrollerande och förtryckande mot mig så jag känner verkligen igen mig i kvinnan på videon. Jag fick aldrig utveckla min egen personlighet, det var religiös hjärntvätt från start. Jag lärde mig att världen utanför var ond och kall och fullt med lögner, jag fick lära mig att skapelsen skedde exakt som Bibeln beskrev det och att evolutionen var lögner från djävulen, och detta trodde jag verkligen på!

Åren gick och jag började få andra tankar, jag började ifrågasätta det jag lärts till att tro och efter många funderingar och sömnlösa nätter förlorade jag min tro på Gud, jag hade hela tiden en längtan efter ett annat liv, att leva som alla andra tjejer i Sverige och jag visste att mina föräldrar aldrig skulle acceptera det så jag fick lämna dem med en lapp och fick bo över hos en tjej jag lärde känna över nätet och hennes familj. Det var verkligen en enorm befrielse för mig att slippa Kristendomen och bli fri och självständig.

Jag har lärt mig att så många religiösa människor tar sig friheten att indoktrinera sina egna barn att bli religiösa och aldrig accepterar någonting annat, de respekterar inte deras egna val utan jag har helt förlorat ontakten med min egen familj enbart för att jag vill leva på ett normalt sätt, vissa menar att jag kommer hamna i helvetet för det val jag gjort men jag är stark och att leva hela mitt liv som en sorts kvinnlig undersåte är ett helvete för mig. Kvinnor ses ned på inom Kristendomen och måste lyda männen, det är något jag aldrig kommer acceptera.

Religion känns för mig som någoting som förenar människors heder och intellet och används för att kontrollera andra, jag har bara dåliga erfarenheter från min egen uppväxt och jag tror att det finns många, speciellt unga tjejer som är kristna eller muslimer enbart för att de änner tvång från sin familj att vara det, vi kvinnor behöver inte religionerna för vi har egna känslor och behov och vi är lika värda som män!


   
Citera

Tycker man kan jämföra det med politik, i grund och botten något bra Som i händerna på extremister som får för mycket makt används i ett allt för stort egenintresse och rämnar sin själva grund.


   
SvaraCitera

därför är jag emot GB-glass


   
SvaraCitera

IdaX:

Hur kan någon tro på en ond ''Gud'' som menar att sådana som hon som aldrig gjort någonting mot en annan hamnar i helvetet medan terrorister som blir martyrer hamnar i himlen?

förnekar du all ondska av denna anledning, eller är det bara gudomlig ondska som detta argument kan appliceras på? världen är åt helvete, lev med det eller gör något åt det, men du kan varken skylla det på någon gud eller på de som tror på en sådan. av alla argument mot religion som man kan skaka fram ur alla dawkinsmongon som lallar omkring och upphöjer sin religiösa tro som den högsta och enda rätta så är din lista bland det sämsta jag sett. du är mot religion? okej. hur skiljer sig din inställning från dina föräldrars?


   
SvaraCitera

Religion är ett maktmedel för den härskande klassen. Det uppmuntrar till passivitet, klassöverskridande och etnisk gemenskap, att acceptera sociala missförhållanden, att acceptera auktoriteter, osv. Däremot är religion sällan en orsak utan snarare resultatet av omständigheter. I ett samhälle fullt med sociala orättvisor kan religionen växa när den är den dominerande förklaringen och gemenskapen, brukar väl oftast sägas att kyrkbesök och dylikt får uppsving vid ekonomiska kriser. Även om religionskritik är viktigt så krävs en materialistisk samhällsförståelse om man vill förstå och analysera orsakerna bakom. Är det t.ex. amerikansk utrikespolitik som skapat Al Quida eller kom det bara ett gäng galna islamister från ingenstans och började med terrorattentat? Blev talibanerna stora i Afghanistan för att folk där är galna islamister eller för att USA beväpnade och understödde islamistiska grupper för att dessa skulle jaga ut Sovjet ur landet? Beror Israels terror mot palestinierna på judendom eller på ett territorium-krig mellan den judiska och den arabiska borgarklassen? Osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad snackar du om? Har du inte läst texten ens? Mina föräldrar är vädligt religiösa och jag beskrev min uppväxt och religiösa indoktrinering väldigt väl tyckte jag. Sedan efter några år så insåg jag att religioner bara är ett medel för att kontrollera och förtrycka folk, speciellt kvinnor, så jag slutade tro på Gud och började tänka rationellt för första gången. Jag kunde naturligtvis inte bo kvar hos min extrema familj som aldrig skulle acceptera det så jag fick flytta in hos en kompis från internet och med hennes familj. Min familj är än idag ovillig att ha kontakt med mig enbart för att jag blev ateist.

Det religiösa förtrycket är brutalt så jag tror det är svårt för er som har icke religiösa föräldrar att förstå det. Många av oss har föräldrar som är väldigt religiösa och som indoktrinerar sina barn att få en felaktig ideologi redan från start. Många tvingas gömma sina åsikter bara för att passa in, detta stämmer bra med kristna och muslimska unga tjejer, jag hade att välja mellan att leva ett självständigt liv som jag ville och att lämna mina föräldrar och jag valde det, men alla tjejer har inte den styrkan som krävs tyvärr att lämna sin förtryckande familj.


   
SvaraCitera
Misael

Mycket ont har begåtts i religionens namn, man talar om "heligt krig" där skäggiga män i turbaner har Jesus målat på kolven av sin kalashnikov (kommer inte ihåg var jag sett fotot, äkta var det i a f), andra spränger sig själva i luften, amerikanska presidenter har - många av dom - sagt att Gud är med dom i det här och det där kriget, ja många nationers religioner har välsignat vapen, soldater och krig. Det är hemskt att de använder sig av Gud som en ursäkt för sina blodbad. Hemskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det sjukaste med religion är nog när länder går ut i krig i "guds namn" och att de ber om "guds kraft" för att klara av allting. Men religion är nästan i stort sett en sista utväg för folk för att få den kraften de behöver men som de inte kan få. Man ska inte vara fullt anti-religion. Man kan vara mot det men man måste tänka på det och även respektera varandras åsikter.

Jag är inte religiös, jag är icke-troende som har haft jävligt många diskussioner i detta ämnet.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

därför är jag emot GB-glass

[blush]


   
SvaraCitera

Är så jävla fånigt med människor som har religion som syndabock för all världens ondska. Folk hade burka i mellanöstern innan Koranen skrevs, det finns inga krig som enbart baseras på något religiöst och om religion aldrig existerat hade det antagligen funnits någon annan ursäkt för att få makt och göra "onda" handlingar.


   
SvaraCitera

IdaX:

Det var verkligen en enorm befrielse för mig att slippa Kristendomen och bli fri och självständig.

Fast det finns många kristna som är fria och självständiga, din familj lät ju fanatisk.

Jag läste en bra bok om en kvinna som bröt sig loss ur en sekt "Om det så skulle kosta mej livet"
"Regler i församlingen Lita inte på någon utanför, känn inte efter"

"Jag kände mej som en fånge. Fånge i vad? Jag kunde ha lämnat alltihop närsomhelst. Vari bestod mitt fängelse? Vilka var murarna? Vilka var fångvaktarna?"

"Hur tar man farväl? Ett farväl utan ett välkomnande lämnar en i ett tomrum.
Jag vågar inte."

"Om jag berättar något om hur de var slår förrädrikänslan fortfarande till. Magin ligger i det slutna, det hemliga, det faktum att de som står utanför inte har en chans att förstå. I isoleringen ligger magin, man skulle tom kunna kalla den för självvalt utanförskap, om inne är att leva i samhällets normer. Jag är ännu inte ute ur pastorns församlingssystem. Än sitter olika bitar av mej fast därinne. Om magin bryts på riktigt går jag sönder. Så känns det."

Tror många kan känna igen sig som inte varit med i någon sekt, tex kvinnomisshandel, övergrepp mm
Det är inte kristendomens fel, utan den som använder den som maktmedel/kontroll. Tack o hej.


   
SvaraCitera

IdaX:

Mina föräldrar är vädligt religiösa och jag beskrev min uppväxt och religiösa indoktrinering väldigt väl tyckte jag.

de accepterar enligt dig inte andra religiösa föreställningar än kristendom. du accepterar helt uppenbart inte andra religiösa föreställningar än ateism. förklara gärna vad den upplevda skillnaden är.


   
SvaraCitera

Det är skilldnad på RELIGION OCH TRADITION, snälla fatta det [mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad]


   
SvaraCitera

IdaX:

Religion är en stor ondska enligt mig

Är politik och materialism bättre menar du


   
SvaraCitera
Linus

"att man har dödsstraff på att lämna religioner" Vart får du allt ifrån??? Skeptisk


   
SvaraCitera