Aviseringar
Rensa alla

Därför bör vi inte ha drickbart vatten i våra klos


sadjad
Ämnesstartare

Det finns något i vårt samhälle som vi använder oss utav nästan varje dag, även andra människor i världen använder sig utav den varje dag. Den finns i nästan i alla hushåll och ser olika ut men de alla har ett och samma syfte och det är att samla upp och transportera bort vår avföring, bakfyllespyor och toa papper. SÅ Det jag kommer argumentera emot är drickbart vatten i våra klossetter.

I våra klosetter finns det vatten. Det vattnet används främst till att spola bort vår avföring med och hindra att lukten tar sig upp i våra toaletter. Men det är en sak med det vattnet som oroar mig och det är det där med att det vattnet är helt kemiskt rent och 100 % drickbart.

Jag vill påstå att det är omoraliskt, dumt och dubbelmoralt av ett samhälle i ständig utveckling och med en stor folkökning/befolkningsökning att ha ett avloppssystem som använder sig utav livets dryck för att spola ner vår diarré och andra äckliga saker.

Eftersom att för varje gång du spolar i din toalett så dör det en människa pga. Vätskebrist. Bara för att vi i Sverige har det gott och mycket sötvatten betyder det inte vi ska slösa på det. För när du får pengar över vad gör du då, torkar du dig i röven med sedlarna som blir över eller sparar du pengarna så att du kan köpa något?

Sverige utvecklas med språngsteg och med utvecklingen ökar befolkningen. Efterfrågan efter drickbart vatten ökar vilket ökar risken för att det kan bli ont om vatten i framtiden. Därför vore det mycket bättre om vi sparar det brukbara vattnet för framtida behov och istället spola bort vår skit med det.

Sverige är så mån om att vi ska spara så mycket resurser så möjligt och sluta slösa så mycket men ändå har vi drickbart vatten i våra klosetter. Vi skulle kunna spara in mycket resurser och drickbart vatten om vi skulle använda ett enkelt filter och vanlig sjövatten/regnvatten eller annat vatten för att spola med i toaletterna. Och istället för att skänka så mycket pengar så skulle vi kunna skänka lite utav vårt vatten till de fattiga länderna.

Sedan finns det de som säger att det är sjukt dyrt att byta ut alla rör och ledningar men det lönar sig i längden. Men den takten som befolkningen ökar i Sverige så kommer vi att förr eller senare komma till den punkt då det börjar bli ont om vatten, då är det inte så kul att börja byta ut alla ledningar då hade varit mycket bättre om vi hade gjort det innan. Dessutom går det åt mindre resurser vilket leder till att Sverige in en slant på det samt att vi kommer att ha mer drickbart vatten över vilket kan leda till att det aldrig kommer att bli vattenbrist i Sverige.

Så därför måste vi tänkt om och börja om på nytt och skapa en ny värld där vi kan leva fria ifrån att ständigt torteras av tanken om att vi just nu spolade bort vår diarré med kristallklart, färskt vatten och samtidigt dog en annan i Somalia för att den hade någon tillgång till vatten. R.I.P

Sååååå vad tycker ni ? detta är i alla fall vad jag tycker
Change My Mind You'r Welcome![bigcheers]


   
Citera

asså, vi i sverige har i princip obegränsat med rent vatten och skulle nog bara vara snordyrt och jättekrångligt att bygga ett helt nytt avloppssystem bara för icke-renat vatten.

och fattar inte riktigt ditt sätt att tänka, det är ju inte så vi kan transportera vattnet till afrika ändå^^


   
SvaraCitera

Du tycker att vi ska dra in fler ledningar och fler vattentorn med skitigt vatten?

Tror det skulle bli mer oekonomiskt än så vi har nu


   
SvaraCitera

Sluta dricka det om det stör dig så jävligt [rolleyes]


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Slumpartad:

Sluta dricka det om det stör dig så jävligt

Ska aldrig spola mer [badgrin]


   
SvaraCitera

sadjad:

Eftersom att för varje gång du spolar i din toalett så dör det en människa pga. Vätskebrist

Tycker du vi ska ta allt toavatten och fylla en miljon PET-flaskor och skicka iväg till somalia med en lastbil? Väl framme tar vi deras odrickbara vatten och fyller i nya PET-flaskor som vi sedan tar hem och kan dela ut till folk när dom behöver spola?


   
SvaraCitera
Bakric

sadjad:

Bara för att vi i Sverige har det gott och mycket sötvatten betyder det inte vi ska slösa på det. För när du får pengar över vad gör du då, torkar du dig i röven med sedlarna som blir över eller sparar du pengarna så att du kan köpa något?

Förstår din tanke till fullo, men allt vatten vi inte använder ligger ändå bara i en sjö någonstans och ser fint ut el. dyl.


   
SvaraCitera

sadjad:

Eftersom att för varje gång du spolar i din toalett så dör det en människa pga. Vätskebrist.

Förklara gärna hur det funkar? Bara för att om jag skulle kissa en gång mindre varje dag så transporteras juh inte mer vatten till något annat land!? Det där är ett rent påhitt. Visst ser man på sådär kanske 1000år och om alal spolar en gång mindre varje dag så kanske jorden skulle överleva en dag längre xD Men nu går ju nästan utveckligen pararellt med våra problem, och om inte så löser man problemet när det väl blir katastof.

Och vad ska vi annars använda för spola bort vårt skit? Tryckluft? Coca-Cola? Ska vi ha vatten som vi redan använt från t.ex. duschen etc. så skulle det stinka apa på alla sveriges toaletter.

sadjad:

vi kommer att ha mer drickbart vatten över vilket kan leda till att det aldrig kommer att bli vattenbrist i Sverige

När vattnet är slut så kommer inte Sverige finnas kvar.


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

och fattar inte riktigt ditt sätt att tänka, det är ju inte så vi kan transportera vattnet till afrika ändå^^

http://www.corpwatch.org/article.php?id=2733
Enligt dom så suger coca cola bokstavligen ur vattnet under fötterna på folket i fattiga länder.
Såg samma på en dokumentär.
och så transporterar dom vattnet (colan) till Usa.

Sen kanske man tycker att, Men även om vi hade skickat vatten till dom så behövs vatten i MÄNGDER och vi kommer aldrig kunna ge dom allt det.
MEN, om vi ger till en by åt gången så kan dom fånga vattnet i sitt ekosystem, som dom redan gör, dom vet hur man använder vatten på ett smart sätt.

Så det e inte helt omöjligt att lösa det på detta sättet även om jag personligen tror att det finns bättre lösningar.

ChibbiBull:

Tror det skulle bli mer oekonomiskt än så vi har nu

Se!!
Ekenomi är ologiskt, vi bryr oss mer om pengar än rent vatten, bokstavligen ^^ (det visste jag redan men.. tagen på bar gärning)

sadjad:

Ska aldrig spola mer [badgrin]

Alla fina människor har som standard att bajsa i rent vatten, kan du verkligen låta din avföring hamna bland annan avföring? eeeuuww.

Horrorshow:

cker du vi ska ta allt toavatten och fylla en miljon PET-flaskor och skicka iväg till somalia med en lastbil?

vår avföring är extremt näringsrik, kasta ut det i jorden och låt växter må bättre.
jorden blir väldigt näringsrik av bajs.

teensoundman:

Förklara gärna hur det funkar?

Det e inte så, däremot så betalar man andra för att ta vatten ifrån andra länder när man köper vatten på flaska (cola och alla andra drycker inkluderade)

teensoundman:

Och vad ska vi annars använda för spola bort vårt skit?

Gräv ner det i jorden vettja.

teensoundman:

När vattnet är slut så kommer inte Sverige finnas kvar.

det kan bli förorenat, blandas med saltvatten eller nått annat, men vi kommer troligen ha vatten ett jävla tag till, kanske inte drickbart dock.


   
SvaraCitera

H*lvetes jä*la bajs.. jag drack cola idag, glömde att cola suger 🙁
visste att det var någonting jag glömde


   
SvaraCitera

Det verkar lite slösaktigt, men drygt att åtgärda


   
SvaraCitera

JoElite:

jag drack cola idag

men vado[confused] coca cola tillverkas väl typ alltid lokalt? eller jag vet att colan i sverige tillverkas i sverige iaf.


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

men vado[confused] coca cola tillverkas väl typ alltid lokalt? eller jag vet att colan i sverige tillverkas i sverige iaf.

möjligt 🙂


   
SvaraCitera

JoElite:

Se!!
Ekenomi är ologiskt, vi bryr oss mer om pengar än rent vatten, bokstavligen ^^ (det visste jag redan men.. tagen på bar gärning)

Så det är bättre att lägga massa pengar och resurser på att göra så att det går att få in skitigt vatten i hushållen istället för att göra något vettigare för de pengarna och resurserna?

Är ju du som resonerar ologiskt [tard]


   
SvaraCitera

JoElite:

MEN, om vi ger till en by åt gången så kan dom fånga vattnet i sitt ekosystem, som dom redan gör, dom vet hur man använder vatten på ett smart sätt.

Kruxet är inte att det finns för lite vatten. Det är att det bor för många människor där det inte finns vatten åt alla. Det land den dokumentären avhandlar är indien, världens mest överpopulerade land. Folk packas bokstavligt på varandra som sillar. På den här sidan kan man följa indiens demografiska utveckling. Det är en ökning landet inte klarar av att hålla utan omfattande misär. Oavsett storföretagens inverkan.


   
SvaraCitera