Aviseringar
Rensa alla

Dagens Djupa analys - Timon och Pumba


Ämnesstartare

Timon och Pumba - Kärlek eller cynism?

Har funderat lite över de sociala rollerna och hur de interagerar med varandra i den högst bioaktuella filmen "Lejonkungen". Karaktärerna Timon och Pumba anses ofta som en komisk aspekt i filmen som då enbart existerar för att de rent ytliga faktorerna ska tillfredsställas. Moderna filmer anses ofta behöva en komisk och euforisk anda för att lyfta stämningen för att inte leda publiken till de allvarliga depressioner som kan medföljas efter t.ex. Moufasas död. Men sanningen är att Timon och Pumbas relation säger mer om samhällets värderingar än den moralistiska tvisten mellan Simba och Scar - vilket själ publikens uppmärksamhet och intresse, och Timon och Pumba glöms tyvärr bort någonstans på vägen.

Karaktärsdragen hos dessa individer är följande: Timon - slug och klyftig, och på gränsen till egoistisk. Pumba - trögfattad och naiv, men godhjärtad. I ett av filmens mest spännande klimax frågar Timon Pumba "Vem är hjärnan i det här gänget?" Varav Pumpa svarar: "Eeeehh?..." och Timon lägger till något i stil med "Precis vad jag menade!" Detta illustrerar de personlighetsdrag jag nämnde nyligen, men det intressanta är den underliggande tonen av ironi som bryter ur karaktärerna från deras stereotypiska målning.

För det första så är dessa karaktärers intelligensnivå relativt jämna, det är bara de yttra och retoriska faktorer som missleder tittarna till att det är tvärtom. Pumba är för det första betydligt mer intellektuell än Timon, han gissar ut vad stjärnor egentligen är (rent fysiskt i alla fall) då han tror att de är "bollar av gas som brinner flera tusentals mil härifrån" vilket är betydligt mer trovärdigt än Timons teori om "eldflugor som har fastnat i det där stora mörka där uppe". Det var också Pumbas idé att välkomna Simba in i gänget, något som Timon från börja är radikalt emot innan han sen ändrar sin uppfattning, och påstår att det var hans idé från början. Pumbas svaghet är dock att han är naiv och har retoriska brister. När han menar att Simba bör lämna sitt förflutna bakom säg så artikulerar han sig felaktigt och säger; "Lämna ditt bakåtflutna före dig!"

Sammanfattat kan man påstå att Timons mer retoriska och manipulativa intelligens tyvärr överträffar Pumbas intellektuella begåvning - och detta kan vara en skrämmande metafor över hur samhället fungerar, och hur opportunistiskt tänkande överträffar ren kunskap, och godhjärtade visioner.

Jag skulle verkligen vilja att passa på att rekommendera "Lejonkungen" som visas på din lokala biograf. En banbrytande filmensemble men intensiv och enastående rollista.
Här är några exempel:

Ung Simba - Justin Bieber
Vuxna Simba - Robert Pattinsson
Moufasa - Gary Oldman
Scar - Clint Eastwood
Rafiki - Morgan Freeman
Ung Nala - Hannah Montana
Vuxna Nala - Megan Fox
Zazuu - [tard]
Timon - Shia LaBeouf
Pumpa - Andy från "My Name is Earl"
Hyenorna - The Jonas Brothers


   
Citera
Ämnesstartare

Vill inte läsa. Är rädd att du ska förstöra min bild av det älskade vänparet. [sad]


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

Sammanfattat kan man påstå att Timons mer retoriska och manipulativa intelligens tyvärr överträffar Pumbas intellektuella begåvning -

Sant sant, och det är så det är i verkliga livet[rolleyes]

Tamburinmannen:

Rafiki - Morgan Freeman

Klockren[love]
(okej dom flesta var klockrena)


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

Rafiki - Morgan Freeman

U only say dat cus he a black man [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

Vill inte läsa. Är rädd att du ska förstöra min bild av det älskade vänparet.

Icke då. Filmens emotionella vibrationer illustrerar att Timon och Pumba är bästa vänner och bryr sig om varandra. Men även vänskap är i värd att ifrågasätta, då den med sannolikhet kommer tolkas olika av inblandade parter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

U only say dat cus he a black man [mad]

Kan inte hjälpa att Walt Disney var nasse.


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

Kan inte hjälpa att Walt Disney var nasse.

Exuses!! [mad][mad]


   
SvaraCitera

Trevlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Exuses!!

Det var inte jag som gjorde filmen.


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

Det var inte jag som gjorde filmen.

But u put him dat list white boy! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fniss, har aldrig sett filmen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

But u put him dat list white boy!

[blush]

Idoufe:

Fniss, har aldrig sett filmen.

asfail


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

[blush]

[blush][cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Kan inte hjälpa att Walt Disney var nasse.

Han var rasist, inte nazist.


   
SvaraCitera

Viha:

inte nazist

Fast han brukar anklagas för det ändå eftersom han sympatiserade :s


   
SvaraCitera