Aviseringar
Rensa alla

Dagens ekonmpolitiska fråga! Vid vilken inkomst förlorar man 50% av sin hårt intjänade lön?


Ämnesstartare

Mulatt:

Kanske finner dina svar här om förmögenhetsskatten.

Den är avskaffad och hade inget med inkomst att göra.

Nintendo:

Alla kommuner har ju ändå olika [no-no]

Räkna ut här eller något; http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/ [crazy]

Jag menade genomsnittlig 🙂

Jag har räknat själv, blev plötsligt intresserad tidigare idag. Jämkning och allt sånt är självklart inte medräknat. Endast inkomstskatt som jag skrev.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Det är otroligt irrelevant eftersom det bara blir en diskussion kring siffror som inte säger någonting om verkligheten.

Det är mycket möjligt. Det är dock fortfarande intressant! Sen om det faktiskt säger något om verkligheten är en annan femma. Men, säg, vad skulle du gissa på?


   
SvaraCitera

"Den nedre skiktgränsen är 372 100 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 532 700 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent (den s.k. värnskatten), det vill säga 25 procent."

Det är bara att börja räkna. [party]

Bara Ta Allt:

Det är otroligt irrelevant eftersom det bara blir en diskussion kring siffror som inte säger någonting om verkligheten. Om inte alla rent objektivt förtjänar den inkomst de har och arbete värderas lika så fungerar det inte att räkna så.

Hur fan kan hans fråga vara irrelevant till ämnet, när hans fråga är ämnet?


   
SvaraCitera

Mulatt:

Det är jobb som kräver lite kompetens för att utföra. En vd t.ex har ett betydligt större ansvar och det är avsevärt mer påfrestande, och lönen speglar det. Sedan så är kommunalarbeten sedan länge arbeten man får dålig lön av.

En VD gör ett enormt meningslöst arbete och kostar löjligt mycket (en McDonalds anställd på heltid som jobbat i 11 år tjänar nästan tillräckligt för att köpa 2 Big Mac & Company i timmen för sin lön, McDonalds VD i Sverige tjänar tillräckligt för att köpa 52 st på sin inkomst trots att han inte bidrar ett dugg till produktionen), sjuksköterskor gör ett reproducerade arbete som resten av samhället är beroende av för att fungera. Det är ett ganska mycket större ansvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

Det är bara att börja räkna.

Jag har svaret! Det är dock jag som ställer frågorna här. [no-no][bigsmile]


   
SvaraCitera

Hattmakaren:

Hur fan kan hans fråga vara irrelevant till ämnet, när hans fråga är ämnet?

Hans fråga ger en falsk bild av hur samhället fungerar. Den är alltså irrelevant eftersom den är så verklighetsfrånkopplad. Det är ungefär som att jag skulle diskutera "var tror du rosa flygande elefanter bor?" när sådana inte ens finns.


   
SvaraCitera

Bara Ta Allt:

Hans fråga ger en falsk bild av hur samhället fungerar. Den är alltså irrelevant eftersom den är så verklighetsfrånkopplad.

Hur jävla hårt anstränger du dig för att vara helt jävla dum i huvudet, egentligen? Vi fattar, klasskamp wööööh, men det här är verkligen att göra höna av en fjäder.

Bara Ta Allt:

Det är ungefär som att jag skulle diskutera "var tror du rosa flygande elefanter bor?" när sådana inte ens finns.

Precis, eftersom att inkomstskatt inte finns... Uuuuuuh...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Hans fråga ger en falsk bild av hur samhället fungerar.

Vänta lite här nu. Har du en endaste aning om i vilket syfte jag ställer min fråga. Alla frågor ställs INTE i försök att skildra en verklighet. Svara nu istället för att föra, en i sanning irrelevant diskussion angående min fråga (eftersom du uppenbarligen inte förstår syftet med den).


   
SvaraCitera

Okej, då gissar jag på någonstans runt 88000/månad.


   
SvaraCitera

Snarare runt 450 000 - 500 000kr om året införde de förmögenhetsksatt på.


   
SvaraCitera

Hattmakaren:

Precis, eftersom att inkomstskatt inte finns... Uuuuuuh...

Jo, men inkomstskatt är berättigat eftersom det jämnar ut löneskillnader och gör att de yrken som faktiskt förtjänar hög lön värderas upp.

Iavhé aka Mad World:

Vänta lite här nu. Har du en endaste aning om i vilket syfte jag ställer min fråga. Alla frågor ställs INTE i försök att skildra en verklighet. Svara nu istället för att för, en i sanning irrelevant diskussion angående min fråga (eftersom du uppenbarligen inte förstår syftet med den).

Gissar att syftet är "wähääää det är så synd om folk som måste betala mer skatt för att de tjänar över en viss nivå som jag tycker borde höjas"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Gissar att syftet är "wähääää det är så synd om folk som måste betala mer skatt för att de tjänar över en viss nivå som jag tycker borde höjas"?

Då har du missat poängen min vän!


   
SvaraCitera

Iavhé aka Mad World:

Då har du missat poängen min vän!

Okej, ska bli spännande att se vad den egentligen är.


   
SvaraCitera

Bara Ta Allt:

Jo, men inkomstskatt är berättigat eftersom det jämnar ut löneskillnader och gör att de yrken som faktiskt förtjänar hög lön värderas upp.

Men stick förfan, du tycker förfan en anstäld på macdonald ska tjäna mer än en VD... du är bara tragisk din pizzabagare!


   
SvaraCitera

Mulatt:

Men stick förfan, du tycker förfan en anstäld på macdonald ska tjäna mer än en VD... du är bara tragisk din pizzabagare!

Hellre 100 pizzabagare än en VD.


   
SvaraCitera