Aviseringar
Rensa alla

Dags att fatta?


Ämnesstartare

Jag blir så jävla trött. Det enda partierna gör är att kasta skit på varandras kortsiktiga lösningar. Jag vill inte ge min röst åt patetiska skattesänkningar, jag vill inte ge min röst åt dum tvångskvotering av föräldrapenningen. Jag bryr mig inte! Inte just nu. Jag vill se höjda skatter, sänkta utgifter och en stabil offentlig ekonomi inför nästa recession! Varför talar de aldrig om detta? Obekvämt? Bättre att lova guld och gröna skogar och hoppas på röster? Är vi verkligen så jävla dumma att vi låter oss ledas in på så kortsiktig planering gång efter gång? Politikerna är definitivt inte så dumma, så varför gör de det?


   
Citera

Rösta blankt. Det tänker jag nog göra (om jag inte röstar SD eller FI för lulzen).

jagharenkattunge:

Är vi verkligen så jävla dumma att vi låter oss ledas in på så kortsiktig planering gång efter gång?

Ja.

jagharenkattunge:

Politikerna är definitivt inte så dumma, så varför gör de det?

Läs ovan.


   
SvaraCitera

det är därför ingen är värd min röst.

jagharenkattunge:

så varför gör de det?

det finns en sak som politiker är ute efter och det är makt. Vilken politik som skall föras är saksamma så länge dom bara har makten. det är därför dom i ren desperation alltid beter sig som dom gör inför val.


   
SvaraCitera

Hattmakaren:

Rösta blankt.

Hade ju vart värt något om rösten faktiskt räknades för sig. Nu buntas de (så vitt jag vet!) ihop med de ogiltiga. Fett värt.


   
SvaraCitera

möjligen att du skulle kunna rösta V men dom kommer nog inte kunna påverka så jävla mycket trots vissa antydningar till en egen politik


   
SvaraCitera

Nu tycker jag inte du ska klaga, vi har tre mycket tydliga alternativ. Antingen säljer vi ut allmännyttan och river ned välfärden fort som fan, eller så gör vi det lite långsammare, eller så gör vi det oavsiktligt pga. inkompetens samtidigt som vi sjunger psalmer och kungssången i skolan och spenderar miljarder på att identifiera och avhysa främmande raselement.


   
SvaraCitera

Gillar Ohlys tandvårdsförslag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent generellt sett ser jag också till vänster, för jag litar inte på att högerpartierna kan genomföra en hållbar ekonomisk politik. Just nu tvekar jag också på de röda, eftersom de inte säger att de är villiga att höja skatterna. "Men uträkningar visar att man får en HEL MÅNADSLÖN mer på ett år än tidigare!" - Fuck that. Vem fan bryr sig? Wow, du får råd till EN HEL godispåse till... i år! Men hur är det om ett år? Om fem? Om tio? Vad är pengarna ens värda då?

"Ojdå, vi har inte råd att behandla din lunginflammation, så du får åka hem."
"Ojdå, vi måste halvera lönerna för offentligt anställda. Vi kanske borde ha haft lite högre skatter ändå..."
"Ojdå, det finns inga offentligt anställda kvar, för vi sålde ut deras funktioner och nu har ingen råd med deras tjänster."

Va?

Den amerikanska nationssäkerhetsindustrin visar tydligt på vad som händer när man privatiserar funktioner som bör höra till staten.

"Ojdå, säkerhetstjänsterna kostar 300% mer nu än tio år sen, vad KAN det bero på?"

Jag menar... Privat industri i all ära, den har sina fördelar. Men vinstintresset är direkt farligt för vissa samhällsfunktioner.

Det som finns kvar är typ PP, SD och FI. SD är urblåsta. FI kan inte räkna och ekonomi kräver att man i alla fall kan räkna lite. PP är ett underbart pålitligt parti, men har inga åsikter eller handlingsplaner när det kommer till nationell ekonomi.

Vart vända sig? Fucking starta eget? [bigsmile]

Alla partier är mer eller mindre för statskontroll, förutom PP... Så det får väl bli dem. De kommande fyra årens socioekonomiska läge har sist och slutligen liten betydelse för vad som händer i våra liv i Sverige i det långa loppet. Jag är starkt för allmän välfärd, men den måste byggas på en stark bas och den basen är en stabil statlig ekonomi (och en sådan bygger man fan inte med sänkta skatter och avreglering!). Ta smällen, ta ansvaret, låt oss ta vårt ansvar gentemot oss själva, våra småsyskon och kommande generationer och höj de jävla skatterna.


   
SvaraCitera

jagharenkattunge:

SD


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

Gentlernen:

Nu tycker jag inte du ska klaga, vi har tre mycket tydliga alternativ. Antingen säljer vi ut allmännyttan och river ned välfärden fort som fan, eller så gör vi det lite långsammare, eller så gör vi det oavsiktligt pga. inkompetens samtidigt som vi sjunger psalmer och kungssången i skolan och spenderar miljarder på att identifiera och avhysa främmande raselement.

this

jagharenkattunge:

Är vi verkligen så jävla dumma att vi låter oss ledas in på så kortsiktig planering gång efter gång?

Antar att det var en retorisk fråga. Annars - ja.
[party]


   
SvaraCitera

Starta ett eget parti om du är så missnöjd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Starta ett eget parti om du är så missnöjd.

Min poäng är att de största partierna borde ta ansvar. Det är därför de är valda, right? Det enda de lägger sin tid på verkar vara att smutskasta den andra sidans planer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men sant nog, det finns ju ännu större frågor...


   
SvaraCitera

jagharenkattunge:

Min poäng är att de största partierna borde ta ansvar. Det är därför de är valda, right? Det enda de lägger sin tid på verkar vara att smutskasta den andra sidans planer.

Det är en tävling, dom vill vinna


   
SvaraCitera

jagharenkattunge:

jag vill inte ge min röst åt dum tvångskvotering av föräldrapenningen.

Fast svensk lagstiftning utgår nästan alltid från individen, så jag förstår inte varför vi ska ha familjelagstiftning just vad gäller föräldraförsäkringen. Tycker att det är rimligt att den också ska utgå från individen.

jagharenkattunge:

Alla partier är mer eller mindre för statskontroll, förutom PP... Så det får väl bli dem.

PP är opålitliga och har inte en chans att komma in i riksdagen.
Jag är inte alls imponerad över de rödgröna men fan, det måste ändå bli Vänsterpartiet som får min röst.


   
SvaraCitera