Aviseringar
Rensa alla

Dags att ta bort Kristendomen som statsreligion?


Detta påminner mig om att jag fortfarande är med i kyrkan trots att jag är bonafide ateist. Jesus christ, alltså.


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)): E inte medlem o e inte döpt?

Aha... då missuppfattade jag dig. Men då tänker du varken gifta dig eller begravas av Svenska kyrkan?

Gick själv ur Svenska kyrkan samma år som jag började jobba av rent ekonomiska orsaker.


   
SvaraCitera

paranoid
inte begravas inom svenska kyrkan eller på sk "vigd/helig mark". 

Bara undra var fan ska man begravas då då, utomlands går väl inte heller? De har väl dock andra lagar kanske


   
SvaraCitera

Tycker att kristendomen skall vara statsreligion i Sverige. Nu är jag inte medlem i Svenska Kyrkan dock men jag är med i ett annat kristet samfund. Tycker att svenska kyrkan har blivit alldeles för politisk.


   
SvaraCitera

Bananlåda: Bara undra var fan ska man begravas då då, utomlands går väl inte heller? De har väl dock andra lagar kanske

I framtiden är det väl knappast aktuellt med att begravas i kistor utom om man är muslim  Tumme ned  utan det är väl bara att elda upp kroppen (kremera) och vad de sedan gör med askan vet jag faktiskt inte.


   
SvaraCitera

Svenska kyrkan står ju inte ens för kristendom längre, de vill ha islam numera, Svenska kyrkan är typ ett stort skämt.


   
SvaraCitera

Finns bra anledningar med att vara med i svenska kyrkan och det är väl att man slipper vissa avgifter efter att man avlidigt men samtidigt om man slipper kyrkskatt osv och sparar de pengarna istället kan man ju se till att de pengarna finns innan man dör.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Svenska kyrkan står ju inte ens för kristendom längre, de vill ha islam numera, Svenska kyrkan är typ ett stort skämt.

Det är väl en ganska naturlig utveckling. Svenskarna går ur Svensk kyrkan och antalet muslimer ökar oroväckande lavinartat i Sverige. Det är väl ett sätt för Svenska kyrkan att på sikt omvandlas till islam och förvandla hela Sverige till ett muslimland. Finns väl många "vänsterpolitiker" som stöder en sådan utveckling.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Bananlåda:

Bara undra var fan ska man begravas då då, utomlands går väl inte heller? De har väl dock andra lagar kanske

paranoid :

I framtiden är det väl knappast aktuellt med att begravas i kistor utom om man är muslim  Tumme ned  utan det är väl bara att elda upp kroppen (kremera) och vad de sedan gör med askan vet jag faktiskt inte.

Alternativet är Borgerlig begravning.


   
SvaraCitera

paranoid :

I framtiden är det väl knappast aktuellt med att begravas i kistor utom om man är muslim  Tumme ned  utan det är väl bara att elda upp kroppen (kremera) och vad de sedan gör med askan vet jag faktiskt inte.

Ja såklart, tänkte inte på kremering 🙂


   
SvaraCitera

Ice:

Alternativet är Borgerlig begravning.

Coolt, hade aldrig hört talas om det innan


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Finns bra anledningar med att vara med i svenska kyrkan och det är väl att man slipper vissa avgifter efter att man avlidigt men samtidigt om man slipper kyrkskatt osv och sparar de pengarna istället kan man ju se till att de pengarna finns innan man dör.

Jag gick ur Svenska kyrkan av två anledningar. Dels av ren ekonomisk orsak men även av ren politisk orsak - jag tyckte att Svenska kyrkan betedde sig jävligt omoraliskt när de gömde flyktingar som polisen letade efter och som skulle utvisas.

Trevlig-Snubbe: Alternativet är Borgerlig begravning.

Själva begravningscermonin kan väl vem som helst hålla i en borgerlig begravning, tror jag i vart fall.

En fråga vi kan ställa oss som är i dryga 20-års åldern idag - finns Svenska kyrkan om 70 år när vi dör en normal död eller är islam en statsreligion i Sverige? Som bekant får inte "kristna" och muslimer blandas på en begravningsplats enligt muslimska religiösa lagar.


   
SvaraCitera
evene

Har inga som helst problem med att mina skattepengar går till Svenska kyrkan. De håller på med många bra välgörenhetsorganisationer som jag inte har något problem med att stödja via skatten. Många tror att pengarna dit bara går till att betala fikat åt äldre men så är inte fallet.


   
SvaraCitera

paranoid :

Det är väl en ganska naturlig utveckling. Svenskarna går ur Svensk kyrkan och antalet muslimer ökar oroväckande lavinartat i Sverige. Det är väl ett sätt för Svenska kyrkan att på sikt omvandlas till islam och förvandla hela Sverige till ett muslimland. Finns väl många "vänsterpolitiker" som stöder en sådan utveckling.

Ja och det är ju fullständigt vansinnigt! FörvirradGråter


   
SvaraCitera

paranoid :

Jag gick ur Svenska kyrkan av två anledningar. Dels av ren ekonomisk orsak men även av ren politisk orsak - jag tyckte att Svenska kyrkan betedde sig jävligt omoraliskt när de gömde flyktingar som polisen letade efter och som skulle utvisas.

Kan hålla med om det, det finns nog risk för att jag går ur Svenska kyrkan av typ samma anledningar som du + att svenska kyrkan inte ens står för kristendomen eller kristna värderingar (inte för att jag är troende eller kristen men ändå, att välja mellan pest eller kolera av islam och kristendom är nog kristendom mer likt kolera och islam pest). Jag ska nog fundera på att gå ur faktiskt, så dåligt som det är nu.


   
SvaraCitera