Aviseringar
Rensa alla

dags för nya snapsglas?


Ämnesstartare

jag och fröken mediakatt har för stunden rätt vedervärdiga snapsglas med röda hjärtan på som visserligen fyller sin funktion, men känns lite billiga att skåla för stalin i, egentligen. vi blev påskyfflade dem av moder när vi flyttade hit, och även om vi fått ta över andra (relativa) höjdpunkter i form av rätt snygga uppläggningsfat och rätt anständiga tallrikar i sann folkhemsmodell så är de glasen rätt överjävliga att titta på.

så, denna tråd handlar om glas. snapsglas i synnerhet, men allt som är avsett för sprit välkomnas, så länge det inte är öl.

den snyggaste serien av glas som jag sett efter en snabb scoutning av internet är ​orrefors street, vilken är rätt så fantastisk. snapsglas från serien nedan.

Image

grejen är den att ett (1) av dessa snapsglas kostar 200 spänn hos billigaste återförsäljaren jag hittat, och det är rätt så abnormt för ett glasföremål som man förväntas hantera på fyllan. därför är jag skeptisk. fröken fästmö sover, så hennes råd kan jag inte fråga om förrän hon vaknar. vad anser ni, är snygga glas värda en halv förmögenhet om man inte är it-miljonär eller rysk oljepatriark? jag är kluven.

also, länka snygga glasserviser.


   
Citera
Ämnesstartare

Det är charmigt med fula snapsglas. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lament:

Det är charmigt med fula snapsglas. 🙁

men det är inte värdigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad sägs om den här, elegant och sånt.

Image


   
SvaraCitera

mörknäs:

men känns lite billiga att skåla för stalin i, egentligen.

Låt bli att skåla för honom då![y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lament:

Vad sägs om den här, elegant och sånt.

bildladdningsfail.

Blivande_japan:

Låt bli att skåla för honom då![y]

inget alternativ, stalin var en hyvens karl och proletariatets sanna förkämpe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

fröken fästmö sover

Är du förlovad med henne också? Trodde ni bara var tillsammans [shake]

Hur som helst, det var ju satans snygga glas. Men som du säger 200kr för något som man ska ha på fyllan... Pissar man pengar så visst...

Å andra sidan är det ju inte omöjligt att vara försiktig på fyllan.. Och jag menar hur många snapsglas har man förstört genom livet? (Krogen borträknad)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Är du förlovad med henne också? Trodde ni bara var tillsammans [shake]

du hänger inte med i svängarna [no-no]

Jonnybravo91:

Hur som helst, det var ju satans snygga glas. Men som du säger 200kr för något som man ska ha på fyllan... Pissar man pengar så visst...

det är just det, snygga som inget annat, men svindyra.

Jonnybravo91:

Å andra sidan är det ju inte omöjligt att vara försiktig på fyllan.. Och jag menar hur många snapsglas har man förstört genom livet? (Krogen borträknad)

jag har nog aldrig haft sönder ett enda snapsglas, dock ett eller två vinglas under hårda förhållanden på festival och dylika uttalade fylleslag. men när jag sitter hemma och blir full en onsdagkväll så går det av uppenbara skäl inte lika vilt till. har nog aldrig haft sönder ett glas under sådana omständigheter. men det känns ju som ett orosmoment oavsett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orrefors var lite överdesignade, tycker du bör hitta något mer minimalistiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

du hänger inte med i svängarna [no-no]

Kan ingenting om ingenting om ingen och har planer på att fortsätta med den livsstilen [no-no]

mörknäs:

det är just det, snygga som inget annat, men svindyra.

Å andra sidan, hur många gånger i livet köper man snapsglas?

mörknäs:

men det känns ju som ett orosmoment oavsett.

Even so.. Som du säger, du har bara haft sönder ett glas. Dessutom om du nu köper dessa glasen kommer du antagligen var lite extra försiktig om dem även på fyllan.

Dessutom, 200 kr hit och dit. Räknar man på all sprit, bensin eller mat man spenderar över ett år, blir ett sjukt dyrt snapsglas inte så mycket i marginalen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Orrefors var lite överdesignade, tycker du bör hitta något mer minimalistiskt

nah, har inget problem med det. jag menar, när minimalism blir för långt draget så rör det sig inte om god design, utan om en intetsägande produkt. vilket är bra i vissa fall, men om alla delar i en servis eller inredning är helt intetsägande så är ju upplevelsen av den helt intetsägande. och att hitta saker som sticker ut men ändå matchar en helt minimalistiskt designad servis är i princip omöjligt, och att hitta en som är perfekt redan från början är avsevärt mycket dyrare än orreforsgrejer. då föredrar jag faktiskt stilren och konsekvent design rakt igenom, då det är det som faktiskt är genomförbart i praktiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Å andra sidan, hur många gånger i livet köper man snapsglas?

senast jag gjorde det var typ i fredags, visserligen inför forumträff. sparade ett som souvernir, orkade inte dra tillbaks de andra. men det var från myrorna.

men nej, en dyr uppsättning glas hör väl inte till vardagsinköpen.

Jonnybravo91:

Dessutom, 200 kr hit och dit. Räknar man på all sprit, bensin eller mat man spenderar över ett år, blir ett sjukt dyrt snapsglas inte så mycket i marginalen.

ja, men det är samtidigt 200 spänn för ett glas. säg att jag vill ha en uppsättning, då blir det typ 1600 för åtta stycken, och sen förmodligen matchande vinglas, eventuellt drinkglas av något slag (high ball-glasen ur samma serie är riktigt snygga också), då blir det mer än rimlig mängd pengar det rör sig om helt plötsligt.

visserligen inte mer än vad vi lägger på mat under ett par månader, men fortfarande en ohygglig summa pengar för ett gäng glas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

snapsglas

Om ni dricker överhängande sprit av ett märke så tycker jag att du ska försöka få tag på glas med det märket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ELEGANT !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kör på vanliga enkla shotglas?


Enkelt, stilrent, och funktionsdugligt.


   
SvaraCitera