Aviseringar
Rensa alla

Dåligt självförtroende


Ämnesstartare

Hej!
Jag har haft dåligt självförtroende nästan hela livet och varit deprimerad större delen utav tonåren. Men nu är självförtroendet sämre än någonsin, vet ej vad det kan bero på. Men iallafall så tycker pojkvännen att detta är lite jobbigt eftersom det dåliga självförtroendet hindrar mig från att vara mig själv egentligen.
Så undrar om ni har några tips på hur man kan göra för att stärka självförtroendet? Har prövat att sätta post-it lappar på spegeln men det hjälper inte.


   
Citera

Läs Mia Törnbloms böcker. Hon är suverän och har många goda råd.

Jag har bara varit på en föreläsning med henne och det var verkligen minnesvärt.


   
SvaraCitera

man läser tonvis med böcker på ämnet och intalar sig själv att det ska gå. Trotts att man troligtvis inte kommer kunna läsa en hel bok men, lite kan vara bättre än inget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker du ska gå på

ööörkarn:

föreläsning med Mia Törnblom

, där kan det också finnas utrymme för att fråga saker och det hon säger blir lättare att ta till sig. Dåligt självförtroende är verkligen något som går att förbättra. Tror att du har ett rikt liv, som du egentligen skulle kunna vara lycklig över, men du tillåter inte dig själv att vara lycklig och må bra, av olika anledningar som du själv måste söka reda på [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåligt självförtroende rotar sig ofta redan i barndomen, på grund av olika händelser. Kanske finns det någonting där du behöver bena ut? Mitt råd är att du börjar någon form av terapi, KBT till exempel, i syfte att försöka ändra ditt tankesätt och upptäcka ditt eget värde. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

metafor:

Kanske finns det någonting där du behöver bena ut?

Nja, blev mobbad en del. Får försöka fixa det på egen hand men om det inte går så får man la ta hjälp utav psykolog eller nåt.


   
SvaraCitera

Green_dreams:

hur man kan göra för att stärka självförtroendet?

ÖÖÖÖÖÖÖÖL!!


   
SvaraCitera

Ta inte Törnblom på alltför stort allvar. Det är inte för inte som Magnus Lindwall som är forskare på psykologiska institutionen på stockholms universitet, ville nominera henne till Årets Förvillare 2008.

Hon är en "livscoach" utan över huvud taget utbildning i ämnet, och kör på sitt "JAG HAR OCKSÅ HAFT DET SVÅRT!!!11one" som någon slags garanti för att hon skulle veta något om det.

Säger inte att allt hon skriver är lögn, men hon har ingen faktagrund i sina påståenden.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Hon är en "livscoach" utan över huvud taget utbildning i ämnet, och kör på sitt "JAG HAR OCKSÅ HAFT DET SVÅRT!!!11one" som någon slags garanti för att hon skulle veta något om det.

Men ändå funkar det. Det finns en hel del logik i det hon säger... Och dessutom är hon rolig.

Tänk på att hon har varit pundare och är världens spralligaste kvinna numera tack vare hennes metoder (delvis, psykolog kan vara att rekommendera också).


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Men ändå funkar det. Det finns en hel del logik i det hon säger... Och dessutom är hon rolig.

Tänk på att hon har varit pundare och är världens spralligaste kvinna numera tack vare hennes metoder (delvis, psykolog kan vara att rekommendera också).

Det finns mängder med folk som påstår att homeopati funkar och att bön botar cancer. Problemet är att man av något skäl sätter bevisribban mycket lägre vad gäller psykologi än medicin.

Jag säger som sagt var inte att allt hon skriver är lögn, men hon har ingen sakkunskap, säger en del grejer som går stick i stäv med vetenskapen, och det som inte är direkt fel är så grova förenklingar att den som läser fortfarande inte kommer förstå vad det är det egentligen handlar om. Det är lite som att försöka lära sig tekniken i en bil av någon vars enda merit är att ha åkt fast för olovlig körning.

As said, ta henne bara inte på alltför stort allvar och var medveten om att hon är en lekman som är ute efter att tjäna pengar, så kan säkert hennes böcker vara underhållande i övrigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Green_dreams:

Nja, blev mobbad en del. Får försöka fixa det på egen hand men om det inte går så får man la ta hjälp utav psykolog eller nåt.

Fixa det på egen hand låter som onödigt ont. Att våga gå och prata om sina känslor är egentligen ett väldigt bra sätt att bygga upp sin självkänsla. Att bli lyssnad på, gör att man känner sig värdefull, inser att man är värd att lyssna på. Det gör att självkänslan, dvs. grunden för självförtroende, växer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Green_dreams:

Nja, blev mobbad en del. Får försöka fixa det på egen hand men om det inte går så får man la ta hjälp utav psykolog eller nåt.

Hände mig med, har också ganska taskigt självförtroende. Men hamnade hos en psykolog för kanske ett år sen. Mår hur bra som helst nu. Visst ska inte säga att jag är felfri, det blir man aldrig.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

ÖÖÖÖÖÖÖÖL!!

Har testat, funkar ej i längden tyvärr [confused]

metafor:

Att våga gå och prata om sina känslor är egentligen ett väldigt bra sätt att bygga upp sin självkänsla

Jo det har jag hört med, men pratar helst med vänner och pojkvän eftersom jag tycker det känns jobbigt/konstigt att öppna upp sig inför en helt okänd människa.


   
SvaraCitera

självförtroende är oviktigt, det ända som gäller är att vara snygg, sexig och att veta att man är grym[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

självförtroende är oviktigt, det ända som gäller är att vara snygg, sexig och att veta att man är grym[cool]

= självförtroende


   
SvaraCitera