Aviseringar
Rensa alla

Damfotboll å herrfotboll


2002
 2002
Ämnesstartare

Det finns ju damfotboll och så finns det herrfotboll, eftersom att män och kvinnor har olika förutsättningar gällande styrke- samt konditionsaktiviter och därför ej kan spela mot varandra cuz d blir orättvist. Dock så e ju herrfotbollen fett mycket större, och jag har aldrig i hela mitt liv hört ngn fråga ngn annan vilket DAMLAG denne hejar på. Det är ju även så att fotbolls-EM för damer benämns som fotbolls-EM för damer, medan fotbolls-EM för herrar ba e fotbolls-EM.

Aja, d har egentligen inte me d ja tänkte berätta om å göra, men ja har iaf funderat på varför man inte ba delar upp halva laget i kvinnor och halva laget i män å ba kör så. Avbytarna får ba va av samma kön (Eller iaf ha samma könsdelar) som den spelaren som går ur, så d måste alltid va lika många av båda könen på plan hela tiden. Dock blir d la lite orättvist om en man å kvinna möts men båda backas ju upp av sina lag så ja tror ej d skulle va ngt större problem egentligen.

Va tkr ni? Lagen skulle ju ha i grunden samma styrka, iom att d ju som ja sa finns lika många av båda könen på planen, men d känns ändå som om d finns något hål i den här idén, kan ba inte komma på var.
Folk borde ju ha föreslagit d här redan innan, har dock aldrig hört om d. 

Bör ngt läggas t? Detta e ba ett hopskrap av mina tankar denna måndagsafton, väldigt luddigt å skit.


   
Citera
2002
 2002
Ämnesstartare

nu puffar ja tråden


   
SvaraCitera
2002
 2002
Ämnesstartare

iobhj


   
SvaraCitera

Mixed är vanligt som stafetter i konditionsidrotter som skidskytte, löpning och längdskidåkning. Det förekommer också inom racketsporter som tennis och badminton.

Jag är däremot ytterst tveksam till att det skulle funka inom fotboll. Skillnaden i kvalitet mellan damerna och herrarna är enorm - både rent fysiskt men också när det gäller teknik. Tjejerna har ingen chans mot killarna, och spelet hade bara blivit konstigt. Killarna hade i anfall gjort allt för att anfalla på den sidan där försvararen är en tjej, medan tjejerna i allmänhet hade fått väldigt lite utrymme.

Tror inte det hade funkat så bra, bättre att de håller sig till dam- respektive herrfotboll. Söt


   
SvaraCitera

 Att blanda lag skulle ju förstöra fotbollen enormt. Damerna är nämligen extremt mycket sämre på fotboll än herrarna. Inte bara vad gäller styrka och explosivitet utan i samtliga moment i sporten. Utifrån detta skulle det bli väldigt konstigt när det gällde att fördela positioner och var man skulle placera ut kvinnorna och männen skulle avgöra otroligt mycket.

I all välmening så måste jag säga att detta förslaget faktiskt är bland det dummaste jag hört. Har du någonsin tittat på fotboll? Glad


   
SvaraCitera

Fotboll är för tjockisar xD


   
SvaraCitera

Man kör golf xD


   
SvaraCitera
sluk
 sluk

fjollboll


   
SvaraCitera
2002
 2002
Ämnesstartare

Niklas:
 Att blanda lag skulle ju förstöra fotbollen enormt. Damerna är nämligen extremt mycket sämre på fotboll än herrarna. Inte bara vad gäller styrka och explosivitet utan i samtliga moment i sporten. Utifrån detta skulle det bli väldigt konstigt när det gällde att fördela positioner och var man skulle placera ut kvinnorna och männen skulle avgöra otroligt mycket.

I all välmening så måste jag säga att detta förslaget faktiskt är bland det dummaste jag hört. Har du någonsin tittat på fotboll? Glad

Bror du borde bli advokat. 


   
SvaraCitera

Mixat kan vara otroligt kul och ge en till dimension till sporter, men det måste vara rätt sport. Sporter där det är mycket roligare att titta på mixad än separerat är till exempel konståkning eller badminton. I badminton är det så mycket mer taktik i de mixade lagen, än andra versioner av sporten. Fotboll är en sport där mixat inte passar sig alls, det skulle bara bli en obalans i det hela.

Att damfotboll har en sådan liten roll är förståeligt om man tittar på damfotbollen och hur den spelas, det är rätt dålig nivå där. Då tycker jag det finns andra sporter där damerna håller en mycket högre nivå. Ett exempel är handbollen, där det känns som folk tittar mer på damernas än herrarnas. Där tycker jag man också oftast säger "damhandboll" och "herrhandboll.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Tennsoldat: Att damfotboll har en sådan liten roll är förståeligt om man tittar på damfotbollen och hur den spelas, det är rätt dålig nivå där. Då tycker jag det finns andra sporter där damerna håller en mycket högre nivå. Ett exempel är handbollen, där det känns som folk tittar mer på damernas än herrarnas. Där tycker jag man också oftast säger "damhandboll" och "herrhandboll.

Anmäl

Citera

det har ju också med att det kallas just "dam"fotboll och värderas lägre än männens spel. det satsas så otroligt mkt mindre på kvinnors spel än männens.


   
SvaraCitera

mens:

det har ju också med att det kallas just "dam"fotboll och värderas lägre än männens spel. det satsas så otroligt mkt mindre på kvinnors spel än männens.

Jo så är det ju absolut. Men det var därför jag tog upp handboll där jag inte tycker det är fallet på samma sätt, det syns i spelet.


   
SvaraCitera

mens:

det har ju också med att det kallas just "dam"fotboll och värderas lägre än männens spel. det satsas så otroligt mkt mindre på kvinnors spel än männens. 

Kallas ju inte ens damfotboll längre. Kollade TV nån gång å såg typ "Sverige-Finland". "åh, det där är väl mer underhållande än Knight Rider(eller vad som nu visas på dag-TV)" tänkte jag som aldrig kollar fotboll annars. Så var det damfotboll å aslamt : /

Och att det satsas lite på damfotboll är väl sanning med modifikation då de väl finansieras av herrfotbollen.

Problemet med damfotboll är väl helt enkelt att det är dåligt? Folk gillar inte dåliga saker. Samma anledning till varför inte p12 fotboll är så stort.


   
SvaraCitera

mens: det har ju också med att det kallas just "dam"fotboll och värderas lägre än männens spel. det satsas så otroligt mkt mindre på kvinnors spel än männens.

Nej. Damfotbollen subventioneras och får överdrivet stort utrymme i media samt får stora satsningar i bekostnad av skatten. Får herrfotboll något att det nämnda? Nej. 

Det satsar med andra ord överdrivet stora resurser på damfotboll (och liknande) när herrfotboll är oberoende.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Punda:

Kallas ju inte ens damfotboll längre. Kollade TV nån gång å såg typ "Sverige-Finland". "åh, det där är väl mer underhållande än Knight Rider(eller vad som nu visas på dag-TV)" tänkte jag som aldrig kollar fotboll annars. Så var det damfotboll å aslamt : /

Och att det satsas lite på damfotboll är väl sanning med modifikation då de väl finansieras av herrfotbollen.

Problemet med damfotboll är väl helt enkelt att det är dåligt? Folk gillar inte dåliga saker. Samma anledning till varför inte p12 fotboll är så stort.

Jodå. Herrfotboll är fotboll och damfotboll är damfotboll. När det är stora sportevenemang där damer figurerar heter det alltid någonting med "dam" medan det aldrig sägs när det gäller herrar. Att kvinnor skulle vara sämre än män på att spela fotboll är ej sant. Visst är män generellt starkare etc och de spelar inte mot varandra men att tjejer skulle vara kassa på att spela är ju ej sant. Vilken vanlig snubbe som helst skulle ju bli utklassad av någon i damernas landslag. 
Det satsas mindre på sport med tjejer, vilket det alltid har gjort. Tjejer får inte lika mycket pengar och sämre förutsättningar än männen.
Flickvänner och fruar sitter sedan och ser koketta ut på läktaren när deras män spelar, både på professionell och ickeprofessionell nivå. Tvärtom är inte alls lika vanligt.


   
SvaraCitera