Aviseringar
Rensa alla

damhockey - inte tacklas?


Ämnesstartare

såg just nåt inslag på tv om att damhockeyns elitsere har startat, och tja..

kan ni komma på en sport där dom gör så stor skillnad på herr/dam som i hockey?
tacklingarna är ju en jättestor del i spelet, varför spelar damerna med andra regler än herrarna?? *någon som vet?*


   
Citera
Ämnesstartare

Larvigt. Det är ju det som är kul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och jag skrev det här i polotik-tråden för att jag tyckte att det handlar mer om jämnställdighet än sport, men kom på att jag inte vet VARFÖR dom här reglerna finns och därför kanske inte borde kritisera det 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Larvigt. Det är ju det som är kul.

ja men ellehur, och när dom undrar hur damhockeyn ska bli större så snackar dom aldrig om tacklingarna heller >.>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fyfan vad töntigt. =/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Damhockey är den damsport som är absolut sämst att kolla på.
Inom andra sporter är damerna okej men i hockeyn - [n].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det har inte ett dugg med jämställdhet att göra, framför allt inte eftersom det är damerna och deras förbund som själva väljer regler inför varje år.

Det brukar anses att tjejer inte klarar av det tuffa spelet kroppsmässigt, därför är tacklingar förbjudna i damhockey.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även att det är större skillnader i och med att en del 14-15-åriga tjejer lirar i Damelitserien och dessa är SMÅ, det är helt enkelt för olika förutsättningar för att tillåta "tufft spel". Dessa skillnader finns inte i samma utsträckning bland "herrarna".

astapasta_the one:

där dom gör så stor skillnad på herr/dam som i hockey?

Vilka är "dom"? Tjejerna själva och deras klubbar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

'dom' är dom som satte reglerna skulle jag tro, eller som diskuterar dom och beslutar att inte ändra.

men att tjejerna inte skulle klara av stryket tror jag inte på! dom får ju stryket av tjejer, samma förutsättninar? >.>

jag har aldrig spelat hockey, men jag skulle tro att rugby är lika hårt om inte hårdare vad det gäller smällar/stryk.

och vi tjejer spelar fullcontact! börjar också spela seniorrugby from 14 år och det går hur bra som hällst!

vill dom inte tacklas och spela 'riktig' hockey?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns hockey som folk tittar på sen finns det damhockey


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Det finns hockey som folk tittar på sen finns det damhockey

Word, samma med fotboll och basket osv. Om jag nu, mot förhända, skulle vilja titta på sport, så vill jag se freaks of nature som hoppar 5 meter i luften, gör en volt, sedan sätter bollen i korgen. Och tacklingar i hockey med en öl i handen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

astapasta_the one:

'dom' är dom som satte reglerna skulle jag tro, eller som diskuterar dom och beslutar att inte ändra.

Det är klubbarna själva.. Representantskapet.

astapasta_the one:

men att tjejerna inte skulle klara av stryket tror jag inte på! dom får ju stryket av tjejer, samma förutsättninar? >.>

astapasta_the one:

och vi tjejer spelar fullcontact! börjar också spela seniorrugby from 14 år och det går hur bra som hällst!

vill dom inte tacklas och spela 'riktig' hockey?

Vissa vill nog, men skaderisken är för stor. Det som sagts är att det blir orättvisa förhållanden om en stor 35-årig kvinna manglar ner en 13-årig liten tjej vid sargkanten och skador uppstår då varje match.

Det är också väldigt dålig konkurrens i damhockeyn i Sverige och därför är det väldigt olika förutsättningar. Sen kan du tro vad du vill, så är det iaf [cute]

Vill du se båren inne flera gånger per match? Säg då ja till tacklingar i damhockey! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajen Hardcore:

Det är också väldigt dålig konkurrens i damhockeyn i Sverige och därför är det väldigt olika förutsättningar. Sen kan du tro vad du vill, så är det iaf

men vi lär ju ha färre lag i damrugbyn,.. det funkar ju?

Bajen Hardcore:

Vill du se båren inne flera gånger per match? Säg då ja till tacklingar i damhockey!

vill du se färre bårar i i herrmatcher?? ta bort tacklingarna helt!! vill du slippa idrottskador?? börja spela schack!!

men aa vill dom inte själva så kan ju inte jag komma in och säga vad dom ska göra, undrade bara lite hur dom tänkte....[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

astapasta_the one:

vill du se färre bårar i i herrmatcher?? ta bort tacklingarna helt!! vill du slippa idrottskador?? börja spela schack!!

Tacklingar har varit tillåtna i damhockey.. Tro mig, det var inte bra för någon.

astapasta_the one:

men vi lär ju ha färre lag i damrugbyn,.. det funkar ju?

Det är väl ändå större skillnad? Tror det är rätt få som bara gå in på planen och är med i en rugbymatch. Damhockey spelas på så många fler nivåer..


   
SvaraCitera

När tacklingar var tillåtet hade inte ens datorn uppfunnits, och då spelade det 1 tjej på 500 killar. Ett tjejlag kunde bestå av 17 tjejer som kom från hela distriktet och de var mellan 7 och 35 år. Då kom det kanadensiska ishockeyförbundet på regeln om att tjejer inte får tacklas. Dels för åldersskillnaden och dels för skaderiskerna, tjejer har livmoder och sånt där och axelskydden täcker inte helt. Männens viktiga delar skyddas med suspen.

Fast nu spelar fler tjejer hockey och jag skulle nog säga att skaderisken är större utan tacklingar. De tjejer vi möter byter ut tacklingarna mot trippingar och slashingar och checking from behind bara för att dom inte har lärt sig en vettig tackling.

Man väljer ju hockey för att det är en rolig och hård sport, annars spelar man .. pingis ..


   
SvaraCitera