Aviseringar
Rensa alla

Danska Långfilmer!


Ämnesstartare

Jag har nyligen sett om den Danska filmen Blinkende Lygter (Blinkande Lyktor på Svenska), den är kanonbra och jag vill minnas att Danskarna rent allmänt är bättre på att göra film än Svenskarna. Så jag vill ha en massa rekommendationer på Danska långfilmer som är bra och som jag bör se!


   
Citera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Festen. Den var underhållande på ett väldans dråpligt sätt.


   
SvaraCitera

Blinkande lyktor är skitbra.

Pusher-trilogin är skitbra den med. Nattvakten är okej/bra. Allt som Von Trier har varit med och gjort är bra (pretentiöst).

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sen tycker jag det är orättvist att säga att sverige inte är bra på film. Det finns massa bra intressant film från sverige.

Farväl Falkenberg, Man Tänker Sitt nu senast. Gitarrmongot.

Roy Anderssons filmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I Kina äter de hundar och Gamla män i nya bilar är två suveräna komedier av samma regissör som gjort Blinkande lyktor.

internet:

Sen tycker jag det är orättvist att säga att sverige inte är bra på film. Det finns massa bra intressant film från sverige.

Amen to that! Danmark har aldrig haft en Bergman.


   
SvaraCitera

QRIO:

I Kina äter de hundar och Gamla män i nya bilar är två suveräna komedier av samma regissör som gjort Blinkande lyktor.

Sevärda!

QRIO:

Amen to that! Danmark har aldrig haft en Bergman.

Skulle inte förvåna mig om Von Trier kommer bli deras Bergman om femtio år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Skulle inte förvåna mig om Von Trier kommer bli deras Bergman om femtio år.

Ja, och han är dessutom antagligen lite mer känd utomlands än till exempel Roy Andersson.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Benjamin Christensen gjorde den oändligt charmiga Häxan, en pseudo-dokumentär och en av de bästa stumfilmer jag sett. Carl Theodor Dreyer har gjort filmerna Ordet och Passion of Joan of Arc (fast den sistnämnde gjordes i Frankrike)

Sen är jag väldigt förtjust i Dogme 95, någon nämnde Festen som definitivt är en film som kan kräva rätt mycket perspektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

och jag vill minnas att Danskarna rent allmänt är bättre på att göra film än Svenskarna

Svenska filmer regerar ju [no-no]

Men jag har bara sätt en dansk film, minns dock inte vad den hette men den var riktigt bra. [y]

Den handlade om någon kille som hade en jobbig lärare som dog i slutet eller nåt...


   
SvaraCitera

QRIO:

Ja, och han är dessutom antagligen lite mer känd utomlands än till exempel Roy Andersson.

Ja. Fast Roy har ju fått en grym hype i New York. Var en sjukt omfattade utställning med allt han någonsing gjort (inklusive reklamfilmerna) i somras. Tror den håller på än.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Sen tycker jag det är orättvist att säga att sverige inte är bra på film. Det finns massa bra intressant film från sverige.

Precis!

Hatar när folk säger att svenska filmer är dåliga, finns ju hur mycket bra skit som helst.

G som i Gemenskap, Stockholmsnatt, Zoso, Jalla Jalla, Tjenare Kungen, män som hatar kvinnor, yrrol, en komikers uppväxt, mitt liv som hund, besökarna... listan fortsätter.


   
SvaraCitera

McLuver:

Hatar när folk säger att svenska filmer är dåliga, finns ju hur mycket bra skit som helst.

Sen suger typ alla de filmer du räknade upp, men det är en annan femma. [wink]


   
SvaraCitera

Får man rekommenderar en kortfilm?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Får man rekommenderar en kortfilm?

Så länge det inte är Gayniggers From Outer Space, varför inte 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Sen suger typ alla de filmer du räknade upp, men det är en annan femma. [wink]

Eller inte.

Se bara den här briljanta scenen från besökarna:


   
SvaraCitera