Aviseringar
Rensa alla

datahacking?


Ämnesstartare

jag är en tjej som inte har så stor koll på just hacking, vad gör man när man hackar?

går man in så att säga "bakom" sidan för o hacka?

jag vill inte lära mig hacka, men jag undrar bara hur man egentligen gör?[smile]


   
Citera

Man kommer åt saker man inte borde komma åt.


   
SvaraCitera

babybox:

men finns det nån som kanske kan förklara mer seriöst?

Om du inte vet vad hacking är så kan nog ingen förklara hur man gör det, google är ditt bästa verktyg för framgång.


   
SvaraCitera

babybox:

vad gör man när man hackar?

Det finns inget speciellt tillvägagångssätt för att beskrivna hacking på ett lätt sätt, att hacka är i princip att vara lite finurlig och använda programvaror och hemsidor på ett sätt som inte ägarna har tänkt på och därmed göra saker man inte borde få göra.

Att hacka är också ofta många gånger att lura människor, t.ex. ringa kundtjänsten och säga att man är en användare som glömt bort sitt lösenord och få ett nytt utan att de kontrollerar att man talar sanning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tramsnisse:

Att hacka är också ofta många gånger att lura människor, t.ex. ringa kundtjänsten och säga att man är en användare som glömt bort sitt lösenord och få ett nytt utan att de kontrollerar att man talar sanning.

Nej, inte det där iaf.

Det kallas "lurendrejeri". =)

tramsnisse:

programvaror

Det som dagens script-kiddies gör dvs.

Finns fler sätt, shell har jag hört talats om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

babybox:

jag vill inte lära mig hacka, men jag undrar bara hur man egentligen gör?

Det är nått som du kan få många tusenlappar i böter om du råkar göra ett misstag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns även phreaking (om det nu kan klassas som hacking, demonphreaker gjorde det bra iallafall). Phreaking är den häftigaste formen av hacking.


   
SvaraCitera

Zittam:

Det kallas "lurendrejeri". =)

Det kallas "social engineering" och räknas vanligtvis in en hackerteknik.

Zittam:

Det som dagens script-kiddies gör dvs.

Vill du göra någonting över huvud taget med en dator så behöver du programvara, frågan är bara hur skickligt ditt användande är.

Zittam:

Finns fler sätt, shell har jag hört talats om.

Skal är också program.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

babybox:

går man in så att säga "bakom" sidan för o hacka?

babybox:

men jag undrar bara hur man egentligen gör?[smile]

Antar att du syftar på att göra intrång på andra system och liknande.

ungdomar.se exempelvis, är ett domännamn som "pekar" på ett visst ip-nummer. Detta ip-nummer kan enkelt kollas genom att pinga domänen. Hemsidan i sig ligger på en server, som man kan komma åt via detta ip-nummer.

Hur man får tillgång till data på den kan ju exempelvis vara att exploatera program/tjänster som servern har igång. Om man tar ett litet överdrivet exempel. Hade denna hemsida haft en tjänst som lyssnar på en viss port, tillåter att vem som helst ansluter till denna tjänst och ger användaren behörighet att göra vad som helst så hade vem som helst utan några större problem kunnat göra vad som helst med denna hemsida (detta är väl dock inte exempel på att exploatera något, utan bara exempel på om administratören skulle vara helt från vettet)

Nu vet jag dock inte hur folk brukar ta sig till när de håller på med sådana här dumheter. Men jag antar att det är något i den där stilen.


   
SvaraCitera

Du kan även hacka trådlösa nätverk, men det anses nog inte som riktig (hacking). Man kan även anlyssna trådlös trafik för att få tillgång till information man egentligen inte ska ha tillgång till.


   
SvaraCitera
Gifted

babybox:

går man in så att säga "bakom" sidan för o hacka?

Hack är att utnyttja svagheter i systemet. Ett klassiskt hack, som inte är möjligt längre, var att komma åt hela Svenska akademins ordlista på nätet.

Om man sökte på ett ord i listan, så fylldes skärmen med en lsita på ord, med det man sökte på i mitten. Så, man kunde se kanske 30 ord i taget, och det skulle ta en evighet att ladda ned ordlistan.

MEN, i adressen, som såg ut typ
www.saol.se/ordlista.php?ord=ordetdusökte&height=768
men med fler parametrar och massa annat skräp.

Hacket bestod helt enkelt i att ändra siffran 768 (som typ mätte skärmen) till något mycket större. då levererade den sidan MÅNGA fler ord, man kunde typ ladda alla ord på 'A' samtidigt.

Väldigt enkelt hack, men det behöver inte vara mer avancerat än så...
om utvecklaren är riktigt klantig, så kan man mha SQL-injections skicka med databaskommandon i adressfältet, och på så vis radera all data.... eller sno lösenord etc...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

intressanta svar, och seriösa! 😀 men finns det fler sätt ?


   
SvaraCitera

babybox:

intressanta svar, och seriösa! 😀 men finns det fler sätt ?

Ja möjligheterna är oändliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja möjligheterna är oändliga.

men hur? 😀


   
SvaraCitera

babybox:

men hur? 😀

Använd fantasin, eller google. Det finns inga regler för hur hur hackar, vanligtvis krävs olika metoder för olika syften, google ger ofta bra svar på vilka metoder som finns.


   
SvaraCitera