Aviseringar
Rensa alla

datahacking?


Ämnesstartare

babybox:

jag är en tjej som inte har så stor koll på just hacking, vad gör man när man hackar?

går man in så att säga "bakom" sidan för o hacka?

Ett exempel: En person kan försöka ta kontroll över eller "ta sig in" i din dator via Internet. Om hackaren lyckas med detta beror på din dators säkerhet mot Internet hot. Hackaren kan vara ute efter information i din dator som är värdefull som t.ex. lösenord, kreditkortsnummer. Hackaren kan utnyttja sårbarheter i ditt operativsystem (t.ex. Windows), modem/router men en hackare kan även använda t.ex en trojansk häst ( = en typ av skadligt program, ungefär samma som ett datorvirus, dock strängt taget inte exakt samma) för att ta sig in i din dator. Så om du har lagrat dina lösenord i en textfil kan hackaren föra ut den informationen från din dator till hackarens dator.

Ofta används även ordet cracka som synonym till hacka även om det finns exakta skillnader på orden. Ett exempel på att cracka är att modifiera ett program så att det tar sig förbi kopieringsskydd (skydd mot piratkopiering) och på det viset få ett program att starta. Om man ser på djupet vad som sker så modifieras koden för vissa filer för ett program. Det Finns kanske mer exakta skillnader på att hacka och cracka men jag rekommenderar google för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Det är nått som du kan få många tusenlappar i böter om du råkar göra ett misstag.

...Nej, sluta gör dumma påståenden som det. Menar du att alla de tiotusentals personer som hackat källkoden till Linux alla riskerat tusenlappar i böter?...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_(programmer_subculture )

Det är dumt att jämföra hacking med cracking (det senare är i betydligt större utsträckning olagligt).

Förövrigt är social engineering definitivt en konst som inte bör glömmas bort. En person som knäcker ett lösenord genom att ringa till kundtjänst ([rolleyes]) gör något som är bra mycket tuffare än någon scriptkiddie som kör en ordboksattack för att få fram samma lösenord.


   
SvaraCitera

k1337oris:

...Nej, sluta gör dumma påståenden som det. Menar du att alla de tiotusentals personer som hackat källkoden till Linux alla riskerat tusenlappar i böter?..

Du har klart rätt i det du säger, men jag tror att både du och jag förstår att trådskaparen menar cracking.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

...Nej, sluta gör dumma påståenden som det. Menar du att alla de tiotusentals personer som hackat källkoden till Linux alla riskerat tusenlappar i böter?...

Jag trodde det ber om ursäkt[n][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du har klart rätt i det du säger, men jag tror att både du och jag förstår att trådskaparen menar cracking.

Det gör det inte nödvändigtvis rätt att ha fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att berätta vad en hacker gör eller vad man gör när man hackar tar alldeles för lång tid. Men om man ska fatta det kort så bryter sig hackare in i andras datorsystem m.m en hacker kan även bruteforca sig till lösenord (kör en fil genom en ordbok för att se om filen matchar något ord) tex bruteforca administratörsloggin på en hemsida för att sedan logga in på sidan och förstöra . mvh therapy


   
SvaraCitera
Åtta

YouNeedTherapy:

bruteforca sig till lösenord

!=

YouNeedTherapy:

kör en fil genom en ordbok för att se om filen matchar något ord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

huh ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YouNeedTherapy:

huh ?

Han menar precis det han skriver att en ordlistattak inte är samma som en buteforce


   
SvaraCitera

Utnyttja brister i program. http://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_overrun är en klassiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enklaste sättet av alla är att ladda ner hack and mess up 3 du hittar det i google


   
SvaraCitera

Om man kommer in på andras datorer med hjälp av färdiga program och dyligt så är man en "cracker", hacker däremot är de väldigt få personer som verkligen är. Hackers är dom som vet väldigt mycket om operativsystem, nätverk mm. Och kan skapa egna program som utnyttjar svagheter i systemet. Sen så är de väll så att hackers inte sabbar för andra utan dom skapar program och testar svaghter i program utan att förstöra, och när dom har lyckats hittat en kryphål i systemet så fixar dom de istället för att använda svagheten mot andra personer[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad för nått är det du vill hacka?


   
SvaraCitera

Sluta återuppliva onaskerligt gamla trådar.[no-no]


   
SvaraCitera

Tråden låst


   
SvaraCitera