Aviseringar
Rensa alla

Datasnille befrågas!


Ämnesstartare

Tjenare!
Äger just nu en rätt så budgetdator på cirkus 6000 som innehåller
8GB RAM
AMD RX 560
AMD Ryzen 3 1200
ASRock A320M-DGS.

Har just nu chansen att investera i ett 980, vilket fungerar med mitt moderkort.
Frågan är då om det kommer att försämras pga CPUn eller om det kommer fungera helt okej? Enligt Userbenchmark så går då datorn ifrån 30% till 70% inom spel osv, vilket är vad jag använder min dator för, och därför vore detta en uppdatering som skulle hjälpa rätt så mycket.
Mvh Emma.


   
Citera

Vi kan byta, min dator är på inte fan vet jag hur mycket pengar, tappade räkningen efter 18000...


   
SvaraCitera

Ta chansen, det kommer funka helt okGlad


   
SvaraCitera

Är ingen expert på datorer och de lika grafikkorten, minnena osv.
Men din grafiska processor AMD RX 560 är enligt: https://www.notebookcheck.se/AMD-Radeon-RX-540-benchmarks-prestanda-specifikationer.278026.0.html Bättre än den grafiska processorn jag har på min dator.

Din AMD Ryzen 3 1200 skulle jag säga är bättre än den jag har på min dator, jag har en Intel Core i5-6300HQ 2.3GHz with turbo boost up to 3.2GHz så när min är som bäst är din när den är som bäst fortfarande lite bättre enligt: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.671951/amd-ryzen-processor Men du har ingen Pro så din kanske är sämre än min.

Du har samma RAM kapacitet som min dator har.

Jag skulle säga att du har absolut ingen dålig dator, vill du kunna spela nyutkomna spel skulle du kunna köpa en ny dator, men som sagt, utvecklingen går väldigt snabbt. Du skulle kunna vänta 2år och få en chans på ännu bättre dator. Personligen skulle jag nog köpa ny dator vart 5:e år, onödigt att lägga allt för mycket pengar på nya datorer och man kan ändå spela det mesta, man kommer alltid att ligga lite efter.

Hur gammal är din dator? Min fick jag när jag fyllde 18 eller om det var när jag fyllde 20... jag tror det var det förstnämnda då jag haft... nä, jag... vet inte. Får se när jag köper ny dator iaf, jag lär ha den minst 3år till iaf (tror jag). Jag skulle nog rekommendera dig att vänta med att köpa ny dator.


   
SvaraCitera
Haien

Ja byt, det kommer göra stor skillnad och kommer funka bra, när du har pengar får du gärna köpa 8gb ram till då detta kommer göra allt bättre på många sätt.


   
SvaraCitera
Haien

Trevlig-Snubbe:
Är ingen expert på datorer och de lika grafikkorten, minnena osv.
Men din grafiska processor AMD RX 560 är enligt: https://www.notebookcheck.se/AMD-Radeon-RX-540-benchmarks-prestanda-specifikationer.278026.0.html Bättre än den grafiska processorn jag har på min dator.

Din AMD Ryzen 3 1200 skulle jag säga är bättre än den jag har på min dator, jag har en Intel Core i5-6300HQ 2.3GHz with turbo boost up to 3.2GHz så när min är som bäst är din när den är som bäst fortfarande lite bättre enligt: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.671951/amd-ryzen-processor Men du har ingen Pro så din kanske är sämre än min.

Du har samma RAM kapacitet som min dator har.

Jag skulle säga att du har absolut ingen dålig dator, vill du kunna spela nyutkomna spel skulle du kunna köpa en ny dator, men som sagt, utvecklingen går väldigt snabbt. Du skulle kunna vänta 2år och få en chans på ännu bättre dator. Personligen skulle jag nog köpa ny dator vart 5:e år, onödigt att lägga allt för mycket pengar på nya datorer och man kan ändå spela det mesta, man kommer alltid att ligga lite efter.

Hur gammal är din dator? Min fick jag när jag fyllde 18 eller om det var när jag fyllde 20... jag tror det var det förstnämnda då jag haft... nä, jag... vet inte. Får se när jag köper ny dator iaf, jag lär ha den minst 3år till iaf (tror jag). Jag skulle nog rekommendera dig att vänta med att köpa ny dator.

Varför jämför du med din? Hennes krav kanske är långt över dina och hon kanske kör helt andra program och kanske med saker som 4k-skärm eller vr, det går inte heller att jämföra en laptop som din med en desktop eftersom de är helt olika saker.

Det hon funderar på är att uppgradera rx 560n till ett gtx 980, alltså byta grafikkort, inte köpa ny dator.

Hennes dator är som mest ca ett år gammal men på lägre budgetsidan vad gäller komponenter, så en uppgradering skulle fortfarande passa om hon anser att det behövs.


   
SvaraCitera

Haien:

Varför jämför du med din? Hennes krav kanske är långt över dina och hon kanske kör helt andra program och kanske med saker som 4k-skärm eller vr, det går inte heller att jämföra en laptop som din med en desktop eftersom de är helt olika saker.

Varför inte? Klart jag skulle kunna jämföra med en ännu bättre dator osv. Så som du säger, hon kanske har högre krav än vad jag har men det går ju att ta reda på, då får man hjälpa henne därifrån isf. Du har helt rätt, det är en inte rätt att jämföra en laptop med en desktop då en desktop egentligen alltid har bättre prestanda än en laptop och därför ojämförbara i dagens läge.

Haien: Det hon funderar på är att uppgradera rx 560n till ett gtx 980, alltså byta grafikkort, inte köpa ny dator.

Ah, sen rekommenderade jag inte heller henne att köpa ny dator heller. Blink

Haien: Hennes dator är som mest ca ett år gammal men på lägre budgetsidan vad gäller komponenter, så en uppgradering skulle fortfarande passa om hon anser att det behövs.

Jag håller ,med, en uppgradering vore inte fel alls.Glad


   
SvaraCitera

EmmaL23: kommer fungera helt okej?

Jag kikade med några som har koll på detta mer än mig och svaret jag fick var att processorn förmodligen inte kommer att klara av ett 980 utan att flaska.  Med andra ord är processorn och 980 inte på samma nivå så det kommer inte kunna utnyttjas fullt ut. Såvida du inte överklockar processorn.


   
SvaraCitera
Haien

Trevlig-Snubbe: Varför inte? Klart jag skulle kunna jämföra med en ännu bättre dator osv. Så som du säger, hon kanske har högre krav än vad jag har men det går ju att ta reda på, då får man hjälpa henne därifrån isf. Du har helt rätt, det är en inte rätt att jämföra en laptop med en desktop då en desktop egentligen alltid har bättre prestanda än en laptop och därför ojämförbara i dagens läge.

Bl.a. för att en laptop inte har samma kylförmåga som en desktop vilket betyder att processorn och grafikkortet kommer att dra ner prestandan vid hög belastining vid saker som spel, vilket gör jämförelser orättvisa och vilseledande om man bara går på komponenter.

Trevlig-Snubbe: Ah, sen rekommenderade jag inte heller henne att köpa ny dator heller.

Nej, men det var så och kring det du resonerade.

Trevlig-Snubbe: Jag håller ,med, en uppgradering vore inte fel alls.

Dock har du fortfarande ingen aning om vad hon behöver datorn/mer prestanda till.


   
SvaraCitera

Haien:

Bl.a. för att en laptop inte har samma kylförmåga som en desktop vilket betyder att processorn och grafikkortet kommer att dra ner prestandan vid hög belastining vid saker som spel, vilket gör jämförelser orättvisa och vilseledande om man bara går på komponenter.

Sant.Du har helt rätt, jag ska fråga dig om jag har datorfrågor låter det som! Mycket glad
jag tänkte att jag ville ha en stationär dator men så fick jag en laptop men laptopen kan jag ta med mig överallt, den stationära datorn är svår att ta med sig men den är jävligt bra att spela spel på!

Haien: Nej, men det var så och kring det du resonerade.

Det har du helt rätt i!

Haien: Dock har du fortfarande ingen aning om vad hon behöver datorn/mer prestanda till.

Spel var det ju tal om. Sen om det var något annat vet jag inte.


   
SvaraCitera

Svårt att säga exakt då vissa spel är mer grafiktunga och andra mer processortunga. Risken är dock stor att processorn kan komma att agera flaskhals


   
SvaraCitera
Haien

Ruttenfisk:
Svårt att säga exakt då vissa spel är mer grafiktunga och andra mer processortunga. Risken är dock stor att processorn kan komma att agera flaskhals

Dock kommer det helt säkert funka bra utan någon som helst flaskhals i flertalet spel, och bland dem det inte gör det så kommer det fortfarande göra en enorm skillnad då gtx 980:t ligger på en mycket högre nivå än ett rx 560.


   
SvaraCitera

Jag är inte lika beläst som t.ex. haien här på forumet. Men är inte rekomendationen att AMD processorer bör kombineras med AMD kort. Likväl bör intel processorer kombineras med nvidia kort? 

Personligen har jag GTX 1070 och är supernöjd. Glad


   
SvaraCitera
Haien

Axel_von_Färsen:
Jag är inte lika beläst som t.ex. haien här på forumet. Men är inte rekomendationen att AMD processorer bör kombineras med AMD kort. Likväl bör intel processorer kombineras med nvidia kort? 

Nej, varför skulle det vara så? De är två helt olika komponenter som är helt kompatibla med varandra oberoende på tillverkare.


   
SvaraCitera

Haien: Nej, varför skulle det vara så?

Tänker om AMD har vissa funktioner mjukvarumässigt som fungerar bättre med processor + kort. Men har ingen större koll faktiskt, har endast haft intel och nvidia.

(Varav processorn är samma sedan 2013, kanske dags att byta? Galen)


   
SvaraCitera