Aviseringar
Rensa alla

dator säkerhet 😛


Ämnesstartare

Haien:

Då har du väldigt dålig tejp

alla tejper är väl samma sak 😛


   
SvaraCitera
Haien

vincebruh:

alla tejper är väl samma sak 😛

Det finns tusentals märken på tejp och hundratals sorter, så nej.


   
SvaraCitera

Är nog större risk att någon spionerar på dig på mobilen, man accepterar så mycket nuförtiden utan läsa igenom vad man ger dem tillgång till.

Går iaf att "koppla ur" en webbkamera på laptop även om den är inbyggd, finns nog inne på skolans kontrollpanel. Avinstallera drivrutiner eller inaktivera enheten.

Annars är det bara att tejpa över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Det finns tusentals märken på tejp och hundratals sorter, så nej.

Som att det finns olika sorters tejper med massa styrkor. Länka någon sorts tejp du använder där hemma då 😛


   
SvaraCitera

vincebruh:

Som att det finns olika sorters tejper med massa styrkor. Länka någon sorts tejp du använder där hemma då 😛

Svart eltejp är nog inte helt dumt =)


   
SvaraCitera

vincebruh:

Som att det finns olika sorters tejper med massa styrkor. Länka någon sorts tejp du använder där hemma då 😛

Silvertejp, lösningen på livets alla problem

(brukar också kallas för vävtejp i affärer)


   
SvaraCitera

jag tog borrmaskinen och borrade hål igenom den


   
SvaraCitera
Haien

vincebruh:

Som att det finns olika sorters tejper med massa styrkor. Länka någon sorts tejp du använder där hemma då 😛

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorstillbehor/tejp/silvertejp-50-m-silver-p40099
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorstillbehor/tejp/silvertejp-50-m-svart-p40098
https://www.clasohlson.com/se/Eltejp/22-232-1
eller bara vanlig genomskinlig tejp med nån pappersbit vid kameran.


   
SvaraCitera

Katten brukar stirra på mig utanför fönstret eller skrämma mig, den går ofta bara förbi men nångång har den stirrat länge. Shockerad


   
SvaraCitera

Har märkt en del använder massor av röda snören/rep i xxx videor.. Varför just röda? Är de nån kraft i de eller nån rankning? *påtal om tejp*


   
SvaraCitera

Nu vet jag inte hur säker en Mac är uppkopplad på nätet år 2018 men den största faran är väl knappast att någon sitter och tjuvkikar på dig via din webkamera vilket i princip är helt ofarligt utan det är ju betydligt alvarligare om någon skulle placera något virus på din dator som gör att de ex kan se dina internetbanksinloggningar (BankID) och andra betydligt känsligare uppgifter. 

Eller det som många drabbades av för något år sedan - någon lyckas "utifrån" stenlåsa datorn. Det var väl bl a många myndigheter som drabbades av detta. Betalade man inte ett hutlöst "upplåsningsbelopp" till några jävla internet-maffia-idioter så fick man helt enkelt inte igång datorn.  ArgTumme nedArgTumme nedArgTumme ned


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

paranoid

Eller det som många drabbades av för något år sedan - någon lyckas "utifrån" stenlåsa datorn. Det var väl bl a många myndigheter som drabbades av detta. Betalade man inte ett hutlöst "upplåsningsbelopp" till några jävla internet-maffia-idioter så fick man helt enkelt inte igång datorn.  ArgTumme nedArgTumme nedArgTumme ned

Jag vart drabbat en gång av detta, var enkelt att lösa detta utan att betala. Tvingade datorn att stänga av sig, när startade igen då funkade datorn normalt igen.

OnT: Som flera redan skrivit bara sätta en tejpbit över kameran, finns ingen anledning till att krångla till det.
På min laptop har jag satt en svart eltejp över kameran.


   
SvaraCitera

Ice: Jag vart drabbat en gång av detta, var enkelt att lösa detta utan att betala. Tvingade datorn att stänga av sig, när startade igen då funkade datorn normalt igen.

Största faran är väl att öppna email som innehåller en för datorn icke önskvärd kod eller att klicka på ej önskvärda länkar på hemsidor. Men den största faran är naturligtvis att öppna ej önskvärda email.

Har själv aldrig blivit drabbad men jag öppnar å andra sidan aldrig email från okända. Kör oftast via krypterade mailservrar och då är man ju skyddad.


   
SvaraCitera

paranoid :

Största faran är väl att öppna email som innehåller en för datorn icke önskvärd kod eller att klicka på ej önskvärda länkar på hemsidor. Men den största faran är naturligtvis att öppna ej önskvärda email.

Har själv aldrig blivit drabbad men jag öppnar å andra sidan aldrig email från okända. Kör oftast via krypterade mailservrar och då är man ju skyddad.

Att enbart öppna sådant mejl bör inte vara bekymrande, det som ställer till det är om man sedan klickar vidare på länkar, bildlänkar eller liknande därifrån. Men det har väl med hur mejlprogrammet man använder hanterar mejlen att göra med i och för sig.

Men ja, den simplaste lösningen och som andra även förslagit bör väl vara att ditfästa en bit mörk tejp eller liknande som döljer kameran att uppfatta någon vidare bild.

Alternativet vore väl att fysiskt ta loss kameran helt.
Eller att gå in och modifiera systemet tekniskt i det som sköter om kameran. Vilket även inte nödvändigtvis förhindrar att man kan få tillgång till kameran ändå.
Båda vilka är onödigt krångliga, så sätt någonting för kameran istället, det är smidigast skulle jag tro.


   
SvaraCitera

Crysilis: Att enbart öppna sådant mejl bör inte vara bekymrande, det som ställer till det är om man sedan klickar vidare på länkar, bildlänkar eller liknande därifrån. Men det har väl med hur mejlprogrammet man använder hanterar mejlen att göra med i och för sig.

Dom större mailservrarna som Gmail, HoTMaiL m fl raderar väl tom sådana mail som innehåller "fulkod" så i de allra flesta fall är man väl hyfsat skyddad. Och som du själv skriver - klicka inte vidare på länkar i dessa suspekta mails.

Vad som gör mig ytterst förvånad och besviken är att det är så pass många som än idag går på dessa telefonbedragagare som uppger sig ringa från allt ifrån Microsoft till din internetbank och att folk helt ohämmat lämnar ut både personnummer, kontonummer, passwords mm till en telefonbedragare som snackar knackig engelska och säger sig representera Microsoft eller din internetbank.  Skeptisk

Men åter till topic - en bit svart eltejp så är problemet löst. Se även upp se inte mikrofonen är på så ingen sitter och avlyssnar allt som sägs i rummet.

eltejp.jpg


   
SvaraCitera