Aviseringar
Rensa alla

dator vägrar skicka ljud via hdmi, till en specifik tv


Ämnesstartare

okej, problemet är följande. en acer aspire s3 med windows 7 home premium, kopplad till en tv via hdmi (panasonic-plasma, viera-någonting och förmodligen ett tx någonstans i namnet), som skickar bild utan problem, men hdmi ut kommer inte upp som ett alternativ på ljuduppspelningsenheter. det funkar perfekt från en annan laptop, även den med windows 7, och det funkar perfekt till en annan tv. allt med samma hdmi-port och kabel. och jag förstår verkligen inte vad det kan bero på att det inte funkar till just denna tv. är det någon av er som har någon idé om vad det kan bero på? lösningar uppskattas, men en förklaring vore festligt också. jag tänker som så att tv som tv, hur stor skillnad kan det göra, egentligen?


   
Citera
Ämnesetiketter
Mooze

Tror inte alla är så värst tekniska här =) du får nog ta o googla.
Annars kan det vara
Sladden,
Ngt av uttagen
Mjukvaran på datorn/inställningar dvs
Glapp??


   
SvaraCitera
Exner

player one: men hdmi ut kommer inte upp som ett alternativ på ljuduppspelningsenheter.

Var skulle du vilja att HDMI fanns som "alternativ på ljuduppspelningsenheter"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Var skulle du vilja att HDMI fanns som "alternativ på ljuduppspelningsenheter"?

högerklicka på högtalargegg i aktivitetsfältet, uppspelningsenheter, där ska alternativet hdmi ut finnas. det gör det inte, på just den jävla tv:n, med just den här datorn, och jag fattar inte vad det är som är så speciellt med den tv:n som gör att det inte funkar. det har funkat vid tidigare tillfälle, men det var ett par år sen.


   
SvaraCitera

Drivrutiner?


   
SvaraCitera

player one: lösningar uppskattas

Har du testat att visa Disables Deviced/Inaktiverade Enheter? Kan vara så att du råkat inaktivera den och då får du högerklicka i rutan för att visa de som är inaktiverade. Sen högerklicka på enheten för att aktivera. 

hdmi.png


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Har du testat att visa Disables Deviced/Inaktiverade Enheter? Kan vara så att du råkat inaktivera den och då får du högerklicka i rutan för att visa de som är inaktiverade. Sen högerklicka på enheten för att aktivera. 

hdmi.png

jävlar, det ska jag testa första jag gör när jag nyktrar till imorrn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Drivrutiner?

till vad? tv:n? sen när krävs det specifika drivrutiner till varje enhet man kopplar hdmi-kabeln till? den har i alla fall inte frågat efter några.


   
SvaraCitera

Den kopplas ju till datorn? Datorn måste veta vad den ska taga sig till. Men det är konstigt att bild funkar och inte ljud då dessa borde fungera under samma. Så jag tror inte att det kan vara det trotts allt 😛


   
SvaraCitera

Stödjer TVn upplösningen datorn kör? Testa att ställ ned osv 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Stödjer TVn upplösningen datorn kör? Testa att ställ ned osv 

det handlar inte om bilden, bilden funkar perfekt, det är ljudet som inte alls vill.


   
SvaraCitera

player one:

det handlar inte om bilden, bilden funkar perfekt, det är ljudet som inte alls vill.

Du får ställa in att ljudet ska gå ut på hdmi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Du får ställa in att ljudet ska gå ut på hdmi.

läs tråden.


   
SvaraCitera

player one:

läs tråden.

Alla grafikkort kan inte skicka ljud på hdmi. Orkar inte googla på din datormodell.  Antingen behöver grafikkortet en ljuddel eller så måste grafik och ljudkort vara sammankopplat hårdvarumässigt för att du ska få ut ljud på hdmi. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Alla grafikkort kan inte skicka ljud på hdmi. Orkar inte googla på din datormodell.  Antingen behöver grafikkortet en ljuddel eller så måste grafik och ljudkort vara sammankopplat hårdvarumässigt för att du ska få ut ljud på hdmi. 

läs tråden, funkar utmärkt till en annan tv, via hdmi. allt det här står i första inlägget.


   
SvaraCitera