Aviseringar
Rensa alla

datorer.


Ämnesstartare

agnesberg:

för att man har 4 armar kanske?Rullar ögonen

hmm tänkte kanske fel här men skall det inte vara 8 armar istället? tror jag har rökt på för mycket igen usch. :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Powercolor RX 5700 XT
Ryzen 5 3600X
MSI B450 Tomahawk max
Corsair 16 GB 3200 MHz 16 CL Vengeance LPX
Corsair CV650 650W
Corsair Carbide 275R Airflow (svart)

Fan vad glad jag är att jag byggde min dator förra våren istället för att vänta på höstens grafikkort och processorer med tanke på att grafikkortsbristen lär vara en bit in på 2022.

Tycker verkligen synd om dom som bygger datorer/vill bygga och måste vänta på RTX/RX korten beroende på vilket man vill ha. Iafl om man ska ha en gaming dator. Annars kommer man ju undan med att använda integrerat grafikkort. Ja om man inte sysslar med videoredigering dvs. 

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Powercolor RX 5700 XT
Ryzen 5 3600X
MSI B450 Tomahawk max
Corsair 16 GB 3200 MHz 16 CL Vengeance LPX
Corsair CV650 650W
Corsair Carbide 275R Airflow (svart)

Fan vad glad jag är att jag byggde min dator förra våren istället för att vänta på höstens grafikkort och processorer med tanke på att grafikkortsbristen lär vara en bit in på 2022.

Tycker verkligen synd om dom som bygger datorer/vill bygga och måste vänta på RTX/RX korten beroende på vilket man vill ha. Iafl om man ska ha en gaming dator. Annars kommer man ju undan med att använda integrerat grafikkort. Ja om man inte sysslar med videoredigering dvs. 

Hjärta

visa en bild kanske?Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agnesberg: visa en bild kanske?Cool

Tänker du på rgb typ? För jag kör inget sånt. Gillar det inte. Chassit har sida i härdat glas så man kan se in men det är kolsvart därinne xD

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Tänker du på rgb typ? För jag kör inget sånt. Gillar det inte. Chassit har sida i härdat glas så man kan se in men det är kolsvart därinne xD

Hjärta

visa bild på vad du använder för dator spec osv. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Varför har man 4 stationära datorer? 

agnesberg:

för att man har 4 armar kanske?Rullar ögonen

agnesberg:

hmm tänkte kanske fel här men skall det inte vara 8 armar istället? tror jag har rökt på för mycket igen usch. :S

Alternativet är ju att bara ha EN stationär dator o i den trycka in både musikredigering, videoredigering, bildredigering, mjukvara för att både spela musik och video och visa bilder. Men det vet vi ju alla att ju mer man trycker in på hdd ju långsammare blir datorn. Dessutom vill jag inte ha tre av de fyra stationära datorerna uppkopplade på nätet utan de ska bara vara kopplade till en NAS med 8 stycken 3,5" hdd.

De enda datorerna som är uppkopplade på internet är stationär dator #1 och laptopen.

Btw, Jag är väl skapt som de allra flesta med två armar och två ben så varför inte låta hela kroppen få jobba?  Mycket glad


   
SvaraCitera
Haien

politisk realist:
Alternativet är ju att bara ha EN stationär dator o i den trycka in både musikredigering, videoredigering, bildredigering, mjukvara för att både spela musik och video och visa bilder. Men det vet vi ju alla att ju mer man trycker in på hdd ju långsammare blir datorn. Dessutom vill jag inte ha tre av de fyra stationära datorerna uppkopplade på nätet utan de ska bara vara kopplade till en NAS med 8 stycken 3,5" hdd.

Så du har alltså fyra datorer endast för att de inte ska bli sega av att ha mycket på hårddisken? Tror verkligen inte att det antalet program skulle göra en märkbar skillnad. Varför inte bara ha en dator med en rejäl SSD annars?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Så du har alltså fyra datorer endast för att de inte ska bli sega av att ha mycket på hårddisken? Tror verkligen inte att det antalet program skulle göra en märkbar skillnad. Varför inte bara ha en dator med en rejäl SSD annars?

Jag vet att det är en avsevärd skillnad. För 4 år sedan hade jag all mjukvara på en enda hdd och den blev bara segare och segare. Nu är det iof 4 år senare och idag har jag nästan 100TB lagrat på hdd. Så SSD är inte praktiskt genomförbart av ekonomiska skäl. Inte molnlagring heller för den delen.


   
SvaraCitera
Haien

politisk realist:

Jag vet att det är en avsevärd skillnad. För 4 år sedan hade jag all mjukvara på en enda hdd och den blev bara segare och segare. Nu är det iof 4 år senare och idag har jag nästan 100TB lagrat på hdd. Så SSD är inte praktiskt genomförbart av ekonomiska skäl. Inte molnlagring heller för den delen.

Jo det kan jag förstå. 

Antar att du har dessa 100TB på din nas? Du borde oavsett fall kunna köra programmen (och operativsystem) på en SSD och helt enkelt ha datan på hårddiskar, om så i eller utanför datorn? Antog att det var så alla med stora lagringsbehov gjorde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agnesberg: visa bild på vad du använder för dator spec osv. Glad

Screenshot_20210517_045034.jpg
Funkar ganska bra om man tar bort sidopanelen så inte blixten reflekteras kappa

Aldrig varit mycket för hur datorer ser ut (typ som med baksidan på smartphones, undantaget Huawei p30 pro), men gillar ändå kontrasten kopparrören skapar mot hur nästan allt annat är svart. 

Hjärta


   
SvaraCitera