Aviseringar
Rensa alla

datorköp?


Det kommer ju virus men bara ifall du går in på konstiga och snuskiga hemsidor och laddar ned äckel och inte vet jag, annars är windows grymt bra!


   
SvaraCitera

Du skulle kunna bygga en dator och spara ett par tusenlappar, är du trött på Windows skulle Linux kunna vara ett alternativ som både är säkert och stabilt dessutom gratis men lite mindre användarvänlig, framförallt för nybörjare. Personligen tycker jag att Mac inte är värt pengarna förutsatt att du inte ska göra professionellt arbete eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thunderbird:
Du skulle kunna bygga en dator och spara ett par tusenlappar, är du trött på Windows skulle Linux kunna vara ett alternativ som både är säkert och stabilt dessutom gratis men lite mindre användarvänlig, framförallt för nybörjare. Personligen tycker jag att Mac inte är värt pengarna förutsatt att du inte ska göra professionellt arbete eller liknande.

förstår inte vad du menar med Linux. Linux är väl bara en browser? Jag har ju en windows dator nu som har kraschat helt efter ungefär 1-2 års använding. såfort jag startar den så blir hela skärmen blek och fryser till. :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sies:
Är det amatör videos/musik videos, spel videos eller vad mer exakt är det du filmar?

Redigering av musik kommer inte påverkas så mycket beroende på din dator. Det är mest bild som kräver då den behöver kraft för att rendera bilden/bilderna i videon. 

alltså jag tänkte köra på mac eftersom de har många ljud o video program man kan sysselsätta sig med. jag har liksom windows pc nu som har slutat fungera helt o hållet. bara kraschar såfort jag sätter på den.


   
SvaraCitera
sies
 sies

vincebruh:

alltså jag tänkte köra på mac eftersom de har många ljud o video program man kan sysselsätta sig med. jag har liksom windows pc nu som har slutat fungera helt o hållet. bara kraschar såfort jag sätter på den

Det är dina pengar. Jag skulle fortfarande rekommendera en Windows PC eftersom man får mer för pengarna.

Men om du lättare hanterar en Mac så kanske det i längden blir mer lönsamt för dig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sies:

Det är dina pengar. Jag skulle fortfarande rekommendera en Windows PC eftersom man får mer för pengarna.

Men om du lättare hanterar en Mac så kanske det i längden blir mer lönsamt för dig. 

förstår vad du menar. men håller inte mac lika länge som windows?


   
SvaraCitera
sies
 sies

vincebruh:

förstår vad du menar. men håller inte mac lika länge som windows

En Windows laptop som kostar lika mycket som en Mac laptop har mycket högre prestanda och livslängd. Eftersom Windows datorer generellt är billigare så kan du alltså köpa en mer kraftfull pc. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh: spotify fungerar väl på alla datorer?

Dagens stationära lågprisdatorer, säg för 4K kronor, fixar säker streaming av musik och film via nätet vad beträffar hårdvaran upp till 1080p video. 4K kan väl möjligtvis vara ett problem. Problemet uppstår väl just vid redigering av 4K video. Den svaga punkten är ju alltid uppkopplingen. En 18K kronors Macmaskin är ju inte så mycket till hjälp om man vill streama högupplöst film om uppkopplingen är ett 2 kbps ADSL-modem.

Eftersom jag bor på landet så sitter jag själv på denna stenålderskonstruktion från Telia.    Gråter Vill inte köra via mobilt bredband då jag samtidigt vill ha obegränsad möjlighet till fildelning.  Cool

Tänk också på att du får mycket mer "dator" för pengarna om du väljer en stationär dator före en laptop. De bärbara datorerna lider fortfarande av överhettningsproblem om man inte använder dom på rätt sätt vilket aldrig en stationär dator gör eftersom den är utrustad med kraftigare fläktar då strömtillförseln aldrig är ett problem.


   
SvaraCitera