Aviseringar
Rensa alla

Datorn hittar inte externa hårddisken + formateringshjälp


Ämnesstartare

Hej!
Min externa hårddisk ("Mobile Backup External Data Storage" står det på den) har tidigare fungerat ganska bra. Upptäckte dock tidigare iår att efter att ha kopplat in den via usb så känner datorn inte av den annat än i enhetshanteraren. Jag har lämnat det därhän fram tills nu, eftersom jag gärna vill se vad jag har för filer på hårddisken samt formatera om den (så att den blir helt tom).

Jag har googlat detta problem och hittade en tråd som föreslog att man går via den här datorn/ hantera/ diskhanteraren och skapar ny partition och formaterar om. När jag går in i diskhanteraren visar den dock inte min externa hårddisk.

Det gick alldeles utmärkt när windows (xp) skulle "installera" hårddisken, men trots allt går det inte att känna av den.

Senast jag försökte (alltså tidigare i år) lyckades datorn känna av hårddisken i ca 1 minut när jag höll den på ett visst sätt (funkar dock ej när jag försöker idag).

Tips och råd på vad jag kan göra? Det är egentligen inte ens speciellt viktigt att jag får se vad jag har i den externa hårddisken, bara jag kan formatera om den så att den blir helt tom.

Tack på förhand

EDIT: Varje gång jag kopplar in den externa hårddisken börjar datorn lagga lite. Men det är värre när jag har kopplat ut den (bara genom att dra ut sladden) - då blir datorn i princip oanvändbar. Går inte att använda något förutom musen. Inga program går att öppna eller så.

ÄNDRAT 2009-09-01 15:39


   
Citera

Shrimpy_:

Tack på förhand

Är det en eller två USB till den? Kopplar du in i vägguttaget eller är det bara USB?

När du kopplar in, hittas den då och sedan slocknar eller tänker bara datorn lite och det rasar sen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Är det en eller två USB till den? Kopplar du in i vägguttaget eller är det bara USB?

När du kopplar in, hittas den då och sedan slocknar eller tänker bara datorn lite och det rasar sen?

Det är en USB till den och även en eladapter som går i väggen. Den lyser och låter (helt normalt ljud, ingenting skumt) och detta är konsekvent oavsett den är ikopplad i usbuttaget eller inte.
Första gången jag kopplade in den i denna dator (förut har jag prövat på en annan) hördes det där typiska ljudet av att en enhet har kopplats. Maskinvaran installerades automatiskt utan problem, men trots detta går det inte att hitta den externa under den här datorn. Troligtvis funkar samtliga usb-uttag (kan kolla detta noggrannare via enhetshanteraren), iaf om man kopplar in andra saker (har tre st). Förutom första gången jag kopplade in den externa har jag inte hört något ljud från datorn om att enheten har kopplats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte om det säger så mkt, men lika bra att slänga upp en bild på hårddisken

usb.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en till

usb2.JPG


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

dator

Testa annan dator?
Om du kopplar in den, högerklickar på "den här datorn" och väljer "manage/hantera" och sedan väljer "disk management" (vet inte vad det står på svenska)...
Syns den där då?

Om hårddisken inte låter konstigt så kanske inte den är paj utan själva USB-mojängen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Testa annan dator?

Det här är andra datorn jag testat på, dock har det ju varit ett lång tid emellan. Jag har rotat fram en tredje dator som jag testar på just nu.

Myksa:

Om du kopplar in den, högerklickar på "den här datorn" och väljer "manage/hantera" och sedan väljer "disk management" (vet inte vad det står på svenska)...
Syns den där då?

På denna dator går det inte att se den under diskhanteraren.

Myksa:

Om hårddisken inte låter konstigt så kanske inte den är paj utan själva USB-mojängen?

Misstänker det också, men eftersom datorn tydligen känner av att en usb-mojäng har kopplats så känns det som att den inte kan vara jättepaj. En vän till mig sa att det kanske kan vara läshuvudet som har hoppat loss, dock vet jag inte vad detta innebär. Han gick från msn innan jag hann fråga. xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gick in på den här datorn och noterade att (H:) verkade fungera, dock laggade datorn totalt när jag försökte gå in på den. När jag sedan kopplade ut den externa kom ett felmeddelande upp där det stod att filen var skadad. Råkade trycka bort meddelanden innan jag printscreenade, men detta fanns kvar:

print.JPG


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

kanske kan vara läshuvudet som har hoppat loss

Han måste ha menat läshuvudet i hårddisken och om så är fallet så låter det antagligen rejält!

Om det inte fixar sig/om ingen kommer med något bättre förslag:
Du skulle kunna ta ur hårddisken ur kabinettet och koppla in direkt till moderkortet via IDE eller SATA eller vad det är för kontakt...
Då ska du ha rätt sladdar och antagligen en stationär dator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har kopplat in den externa hårddisken i en annan laptop och fått liknande resultat. Hörde att det plingade till så som windows gör när det kopplas in en enhet, men den syns inte under den här datorn. Verkar inte synas under diskhantering heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Han måste ha menat läshuvudet i hårddisken och om så är fallet så låter det antagligen rejält!

Osannolikt eller?

Myksa:

Om det inte fixar sig/om ingen kommer med något bättre förslag:
Du skulle kunna ta ur hårddisken ur kabinettet och koppla in direkt till moderkortet via IDE eller SATA eller vad det är för kontakt...
Då ska du ha rätt sladdar och antagligen en stationär dator.

Ska se vad jag kan fixa fram. Du bor inte i sthlm? xD


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

Osannolikt eller?

Mycket. Skivan snurrar antagligen med minst 5400 varv per minut och är hård som glas. Läshuvudet är som ett gruskorn. Det skulle låta... [smile]
Om man inte har något bättre för sig kan man sitta och lyssna på den här sidan. Typ som spotify fast bättre.
http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Shrimpy_:

Ska se vad jag kan fixa fram. Du bor inte i sthlm? xD

Jo in stockholms län i alla fall. Har ingen lämplig dator dock. Men det där är lätt, man kan knappt göra fel. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Mycket. Skivan snurrar antagligen med minst 5400 varv per minut och är hård som glas. Läshuvudet är som ett gruskorn. Det skulle låta...
Om man inte har något bättre för sig kan man sitta och lyssna på den här sidan. Typ som spotify fast bättre.
http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Om jag stänger av fläkten låter skiten avsevärt mindre, men det kanske inte är någon halleluja upplevelse. Den är tystgående och har fortfarande inget skumt ljud. Lite "vågigt" ljud, låter dock inte dåligt på något sätt.

Myksa:

Jo in stockholms län i alla fall. Har ingen lämplig dator dock. Men det där är lätt, man kan knappt göra fel.

Har inte heller en stationär dator. =/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag TROR att den externa hårddisken borde visas på enhet H, men är inte säker. Kommer inte ihåg hur mkt som ryms på denna externa hårddisk, men det enda jag har ikoppat förutom den är en dongel + en mus.

diskhant.JPG


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

H

Den har ju inget filsystem eller något. Lite mystiskt.
Hur gammal är disken? 30GB är ju inte så mycket...
Väldans knepigt problem. [sad]


   
SvaraCitera