Aviseringar
Rensa alla

Datorn hittar inte externa hårddisken + formateringshjälp


Ämnesstartare

Myksa:

Den har ju inget filsystem eller något. Lite mystiskt.
Hur gammal är disken? 30GB är ju inte så mycket...
Väldans knepigt problem.

Nej, jag tyckte också det var lite skumt. Den är nog... tre-fyra år gammal om inte mer. Du såg ju på bilden hur den såg ut (är liksom 22x12x3 cm stor). Men 30 gb låter ganska rimligt, jag kommer bara inte ihåg helt säkert om det är den.
Men det ser inte ut som att den tillhör någonting annat på datorn? Verkar det safe att pröva formatera om det eller tror du jag pajar hela datorn då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dessutom står det ju att den är en utökad partition. Vad innebär det?


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

Men det ser inte ut som att den tillhör någonting annat på datorn? Verkar det safe att pröva formatera om det eller tror du jag pajar hela datorn då?

Formaterar du bara den hårddisken så ska inget annat på datorn paja, men du förlorar ju allt på den. =/

Shrimpy_:

Dessutom står det ju att den är en utökad partition. Vad innebär det?

"Primära partitionen" är den som du installerar operativsystemet på. En utökad partition är... en annan partition. Typ. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Formaterar du bara den hårddisken så ska inget annat på datorn paja, men du förlorar ju allt på den. =/

Såvitt jag vet har det aldrig legat någonting på H-enheten förut. Därför misstänker jag starkt att det är den externa som finns där.

Myksa:

"Primära partitionen" är den som du installerar operativsystemet på. En utökad partition är... en annan partition. Typ.

Jag vet att farsan fixade så att jag hade C- och D-hårddisk. Troligtvis ligger alla program och operativsystem etc på C. D används mer för mina dokument och andra skitfiler. Kan dock inte erinra mig om att han skulle ha lagt till ytterligare 30 GB, speciellt inte på H. Det står å andra sidan att H är en lokal disk under den här datorn, men det går inte att gå in på den och ibland står det att den är flyttbar disk istället.

denhär.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

försöker jag öppna H får jag ett sånt här meddelande:

felm.JPG


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

Såvitt jag vet har det aldrig legat någonting på H-enheten förut. Därför misstänker jag starkt att det är den externa som finns där.

Men om du kopplar ur den så ska ju H försvinna då...

Shrimpy_:

Jag vet att farsan fixade så att jag hade C- och D-hårddisk. Troligtvis ligger alla program och operativsystem etc på C. D används mer för mina dokument och andra skitfiler.

Det låter som ett mycket vettigt sätt att ordna sin hårddisk. [smile]

Shrimpy_:

Kan dock inte erinra mig om att han skulle ha lagt till ytterligare 30 GB, speciellt inte på H.

Du ser på din bifogade bild från diskhanteraren att "Disk 0" är C: och D:
Disk 2 är din H men vad är Disk 3/H: - på den står det att det är en flyttbar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men om du kopplar ur den så ska ju H försvinna då...

Mhmm, mot min vilja försöker jag med det och ser vad som händer.

Myksa:

Det låter som ett mycket vettigt sätt att ordna sin hårddisk.

Haha, förlåt, jag är inte så datorkunnig att jag vet vad som är kutym ;D då blir det lite såna här obvious statements.

Myksa:

Du ser på din bifogade bild från diskhanteraren att "Disk 0" är C: och D:
Disk 2 är din H men vad är Disk 3/H: - på den står det att det är en flyttbar...

Ah, men det är ju en primär partition. Kan vi inte utesluta primära partitioner direkt? Och dessutom är storleken så pass liten. Jag undrar om det kan vara typ min dongel eller något. Eller bara nåt random? Jag har en Eee PC, kan du vara deras Eee Storage eller webcammen eller nåt.

denhär.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värt att notera är att när jag drar ur usbsladden till externa hårddisken så låter det precis som det brukar göra när man tar bort (ett dovt plingplong) en enhet, t ex minneskort etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har kommit fram till att H är den externa hårddisken pga att efter jag drog ut den så ser det numera ut såhär:

denhär2.JPG

diskhant2.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas att den dyker upp igen nu när jag kopplar in. Vad ska jag göra nu? Högerklicka via diskhanteringen (går ej att högerklicka på H på den här datorn) och väljer formatera?


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

Värt att notera är att när jag drar ur usbsladden till externa hårddisken så låter det precis som det brukar göra när man tar bort (ett dovt plingplong) en enhet, t ex minneskort etc.

Det är i alla fall ett "litet" fel. Den hittar disken och hårddisken låter inte som om man trumlar sten.

Shrimpy_:

Hoppas att den dyker upp igen nu när jag kopplar in. Vad ska jag göra nu? Högerklicka via diskhanteringen (går ej att högerklicka på H på den här datorn) och väljer formatera?

Formatera eller deleta tror jag funkar. Formatera är nog bäst.
Bara du inte har något bra eller skojigt på din gamla externa...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Det är i alla fall ett "litet" fel. Den hittar disken och hårddisken låter inte som om man trumlar sten.

Ja, jag vet inte vad det kan vara. Verkar som jag hade tur nu när den hittade disken under diskhanteringen.

Myksa:

Formatera eller deleta tror jag funkar. Formatera är nog bäst.
Bara du inte har något bra eller skojigt på din gamla externa...

Asch, troligtvis ingenting jag inte klarar mig utan. xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Formatera är nog bäst.

Alla dessa jävla valmöjligheter. Vad ska jag välja då?
Fick rådet att välja NTFS istället för FAT32, men jag är inte intresserad av att ändra på någonting utan bara att få bort allt som redan ligger på hårddisken.

form.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevermind! Formateringen gick bra (gjorde till NTFS). Och ursprungsproblemet med att disken inte hittades (under den här datorn) eller gick att öppna och gå in på är också löst. Skumt!
Tack så jättemkt för hjälpen! [love]


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

NTFS

NTFS är bättre för FAT klarar bara filer upp till 3-4 GB (kommer inte ihåg exakt) vilket leder till att du inte hade kunnat spara en DVD-film på den om du hade valt FAT.

Shrimpy_:

Och ursprungsproblemet med att disken inte hittades (under den här datorn) eller gick att öppna och gå in på är också löst. Skumt!

[cheers]

Shrimpy_:

Tack så jättemkt för hjälpen! [love]

Nemas problemas. [smile]


   
SvaraCitera