Aviseringar
Rensa alla

Datorn krashar


Ämnesstartare

Jag har ett problem med min dator. Ofta om jag använder hyfsat tunga program som Azureus vuze tillsammans med firefoz, World of warcraft eller liknande så krashar datorn. Ena halvan av skärmen blir svart, andra blir "kornig" (ser ut ungefär som på bilden nedan). Har detta att göra med att windows vista inte kommer överrens med mitt grafikkort? Kan det fungera att avinstallera vista och skaffa Xp istället?

krash.jpg


   
Citera

Kan egentligen inte mycket, men det känns som det är ditt grafikkort som är problemet.

edit; pröva med xp, annars köp nytt?


   
SvaraCitera

misfits:

Jag har ett problem med min dator

Råkar det vara en laptop?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Råkar det vara en laptop?

Det råkar det vara, ja!


   
SvaraCitera

misfits:

Det råkar det vara, ja!

En laptop är inte gjorda för spel och blir lätt överhettade under höga belastningar, beroende på modell. Råkar det vara en HP eller Acer?
Jag tror iaf att grafikkretsen blir för varm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

En laptop är inte gjorda för spel och blir lätt överhettade under höga belastningar, beroende på modell. Råkar det vara en HP eller Acer?
Jag tror iaf att grafikkretsen blir för varm.

Fast den här är mer en speldator. Separat grafikkort (det är inte fastlödat) osv. Och det händer ju inte bara när jag spelar. Har jag bara spel igång funkar det alldeles utmärkt, men så fort nedladdningsprogrammet är igång samtidigt som firefox, musikprogrammet el. liknande så krashar den 50% av gångerna.


   
SvaraCitera

misfits:

Fast den här är mer en speldator.

Det är en laptop, då ÄR det bara inte en speldator, även om reklamen säger annat.

misfits:

så fort nedladdningsprogrammet är igång samtidigt som firefox, musikprogrammet el. liknande så krashar den 50% av gångerna.

Då kan vi ju härleda problemet till detta, prova att byta ut något av dessa program och se om det löser något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är en laptop, då ÄR det bara inte en speldator, även om reklamen säger annat.

Jag har inte tittat på någon reklam? Jag tog den som passade bäst för att hantera tyngre grafik och program som t ex. photoshop. Visst är den ingen ren speldator, det har jag inte påstått, men den fungerar alldeles utmärkt för WoW, och då är jag nöjd 🙂

aristoteles:

Då kan vi ju härleda problemet till detta, prova att byta ut något av dessa program och se om det löser något.

Har redan gjort ett flertal gånger, men problemet består. Andra som har vista har haft problem med att vista och grafikkortet inte riktigt är komatibla, så jag funderar på om det kan ordna sig om jag installerar XP istället? XP är trots allt mindre problematiskt eftersom det har fler år på nacken. Jag har aldrig haft problem med det förut så. (Vista var installerat på datorn när jag köpte den, jag fick inte välja XP 🙁 )


   
SvaraCitera

misfits:

WoW

Ja det klarar ju till och med min.

misfits:

Jag har aldrig haft problem med det förut så.

Att byta bort vista är alltid en bra idé, se bara till att det finns xp-drivrutiner först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Att byta bort vista är alltid en bra idé, se bara till att det finns xp-drivrutiner först.

Yes 🙂 Ska fixa det när jag har råd att köpa en extern hårddisk. Jag vill helst inte bli av med allt jag har samlat på mig på datorn :/


   
SvaraCitera

Är du helt säker på att du har de allra senaste drivrutinerna till ditt grafikkort och nätverkskort? Om inte, uppgradera.

En vild gissning här, men i och med att problemet bara uppstår vid relativt tung multitasking kan det vara relaterat till Vistas schemaläggare. Testa att avaktivera dual core i BIOS och sedan spela, tanka, etc. ett tag. Om det faktiskt är det som är problemet är det nog ide att uppgradera till XP.

Har du kollat temperaturerna på alla komponenter i maskinen? Det är inte omöjligt att ditt grafikkort och din processor samarbetar med att skapa en bastu inuti din laptop. Att problemet bara uppstår när du kör flera program skulle jag då vilja förklara med att halva processorn är arbetslös nästan hela tiden om du bara kör WoW, vilket borde leda till lägre strömförbrukning och därför lägre värmeutveckling.

misfits:

Fast den här är mer en speldator. Separat grafikkort (det är inte fastlödat) osv.

Det bidrar sannolikt till problemet. Separata grafikkort i laptops är en styggelse som gör mer skada än nytta. De drar vansinnigt mycket ström och blir därför otroligt varma. Att ha ett sådant i sin laptop är ungefär lika nyttigt för kringliggande komponenter som att droppa vatten i den.

misfits:

Jag tog den som passade bäst för att hantera tyngre grafik och program som t ex. photoshop.

En laptop är aldrig lämpad för att hantera tyngre grafik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

En laptop är aldrig lämpad för att hantera tyngre grafik.

Men jag menar inte att den är "bra" [cry] för tung grafik [cry] varför förstår ingen det [sad]. Jag menar bara att den är "bättre lämpad" än många anda lapptoppar. GAH! Så n00big på datorer är jag inte. Varenda människa vet väl att en stationär är bättre på att hantera tung grafik iom. bättre luftcirkulation, mindre kompakta komponenter etc. etc.

KID_IS_BACK:

Det bidrar sannolikt till problemet. Separata grafikkort i laptops är en styggelse som gör mer skada än nytta.

Oh really? Efter allt vad jag läst så ska det vara bättre att ha ett icke-fastlödat grafikkort eftersom det skapar en bättre prestanda. det var någonting nytt!

KID_IS_BACK:

I övrigt

Bra konkreta tips! Skall prövas omgående [y] tack!


   
SvaraCitera

misfits:

Efter allt vad jag läst så ska det vara bättre att ha ett icke-fastlödat grafikkort eftersom det skapar en bättre prestanda.

Så är det. Dock innebär högre prestanda högre strömåtgång, vilket i sin tur innebär högre värmeutveckling och kraftigt försämrad batteritid.

Därför är det en väldigt dum ide - man tar en laptop, gör den väldigt dålig på det en laptop gör bra, och gör den marginellt mindre dålig på det som en laptop är katastrofdålig på. Vill man göra något prestandakrävande köper man helt enkelt en desktop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Därför är det en väldigt dum ide - man tar en laptop, gör den väldigt dålig på det en laptop gör bra, och gör den marginellt mindre dålig på det som en laptop är katastrofdålig på.

Sedärja! Jag upplever inte att den blir jättevarm, men nog blir det självklart varmare än min gamla stationära. Hade den inte på något oförklarligt sätt gått sönder (tror att moderkortet brändes) hade jag fortfarande haft den, och fortsatt uppdatera den 🙂 Men laptop är ju smidigt på fler sätt än vad en stationär är. Egentligen skulle man ha både och; en liten laptop att ha med sig och en stationär till spel m.m. men det har jag inte råd med i dagsläget =( sparar till så mycket samtidigt =p


   
SvaraCitera

misfits:

Egentligen skulle man ha både och; en liten laptop att ha med sig och en stationär till spel m.m.

Ord på det.

misfits:

men det har jag inte råd med i dagsläget =( sparar till så mycket samtidigt =p

En desktop med OK prestanda plus en netbook eller vanlig low-end laptop är ju betydligt billigare än de prylar som marknadsförs som gaminglaptops.


   
SvaraCitera