Aviseringar
Rensa alla

Datortomografi och magnetröntgen?


Ämnesstartare

Vet att ni nog inte kan ge mig ett bra svar, men vad skadar det att fråga? Jag har haft problem med huvudet och skit, så jag gjorde en datortomografi för några veckor sen. Läkaren sa endast jättekort att bilderna var bra.. Men nu har jag fått kallelse till magnetröntgen, såg läkarna något på datortomografin som de vill kolla närmre på? Eller varför gör dom en datortomografi som visar bra(enligt läkaren) och sedan en magnetröntgen? Är det rutin, ellre?

JÄTTEtacksam för svar


   
Citera
Ämnesetiketter

nagellacket:

Vet att ni nog inte kan ge mig ett bra svar

Du hade rätt.


   
SvaraCitera

Stod det något särskilt i kallelsen? När du senast pratade med läkaren, antydde han att ni skulle undersöka vidare vad som kunde vara orsak?

Datortomografi och Magnetröntgen är båda två standardundersökningar i sig, Magnetröntgen använder heller ingen strålning vilket gör det säkrare (för att inte säga ofarligt, såvitt forskarna vet) jämfört med datortomografi.

De båda undersökningarna ger ju lite olika syn på den del som undersöks, och olika möjligheter att upptäcka problem.

Eftersom läkaren sa att dina bilder var bra så känns det nästan uteslutet att det vore något annat än en fortsättning av den tidigare undersökningen, jag hade inte varit ett dugg orolig om det var mig det gällde.


   
SvaraCitera