Aviseringar
Rensa alla

Dazed's stora inspirationstrådsjävel


Ämnesstartare

Såg nyss på mitt älskade Vad Blir Det För Mat? med Per Morberg och fick lite bränsle på en fundering jag gått omkring med ett tag. Är det inte dags att lära sig laga mat på riktigt din jävla mupp?
Vore trevligt att kunna ändå. Jag ser mig redan lite som något av en mästare när det gäller att steka på nöttkött men i övrigt är jag väldigt grön. Därför vänder jag mig nu till er för inspiration i detta kall (detta är trots allt något man vill lära sig i något slags halv hemlighet). Jag vill veta lite om riktig matlagning.

Har ni något hemligt familjerecept ni vill outa? Finns det några hemliga knep? Kanske utför man någon form av primitiv, vidskeplig folkdans medan kokar potatis Närke för att dessa ska bli välsmakande? Hur skär man egentligen så där tevekock-snabbt med en vass knivjävel och har tio fingrar kvar på händerna efteråt? Har någon här studerat Nigella Lawsons bröst irl? Om du har någon egen historia om hur du bestämt dig för att lära dig göra mat så berätta den för all del. Hjälp mig, inspirera mig era jävlar.

Med mat menar jag förstås rätter baserade på kött och kanske någon abbore man lyckats kroka emellanåt.

I övrigt så är allt matnyttigt välkommet.


   
Citera
höna

dazed:

Med mat menar jag förstås rätter baserade kött

mupp[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

mupp

Hjälp till nu istället för bövelen! [mad]
Har hört att hönssoppa är gott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hej

fråga så svarar jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

hejfråga så svarar jag

Hur lagar man mat amsi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hatar Per Moberg.

Något som är jäkla gott är dillstuvad potatis med en gryta på bra kött, champinioner eller bara riktigt skogssvamp, palsternaka och morot, Köttbuljong och rödvin


   
SvaraCitera
höna

dazed:

Hjälp till nu istället för bövelen!
Har hört att hönssoppa är gott.

hahah fu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en lätt grej man gör i ugn för att imponera sliddjur:

skär kycklingfilé i lagom stora bitar, lägg i en ugnsform och ha på 1-1,5 dl ketchup, 1-1/5 dl sweet chilisås, svartpeppar, salt och curry, rör ihop skiten och sätt in den i ugnen (200 grader) i typ 20 min.

Ta ut allt, slå på en femma grädde rör om och ställ in skiten igen, 20 minuter typ, men man ser när grädden är lagom ihopkokad

servera skiten med ris, låter inte alls gott men man tror att det är någon jävla mästerkock som varit i farten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Hur lagar man mat amsi?

man tar privatlektioner av mig och betalar in natura


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

en lätt grej man gör i ugn för att imponera sliddjur:skär kycklingfilé i lagom stora bitar, lägg i en ugnsform och ha på 1-1,5 dl ketchup, 1-1/5 dl sweet chilisås, svartpeppar, salt och curry, rör ihop skiten och sätt in den i ugnen (200 grader) i typ 20 min.

det är äckligt med kassler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

en lätt grej man gör i ugn för att imponera sliddjur:

Du förstår mina motiv så väl, det är en perfekt rätt också för det är något slags finess trots att det är ganska simpelt.

OF 5:

Jag hatar Per Moberg.

Sluta skämm ut dig människa, varför?

OF 5:

Något som är jäkla gott är dillstuvad potatis med en gryta på bra kött, champinioner eller bara riktigt skogssvamp, palsternaka och morot, Köttbuljong och rödvin

Detta låter ju helt klockrent, något du brukar göra eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Jag hatar Per Moberg.

+1

Har bra köttfärssåsrecept som min farfar fick på sitt jobb av en italienare. Men har det ej här nu, men kan ta fram det!

Jag brukar göra ugnspannkaka men känna mig rätt uhu över äggen ibland. Jättebilligt, går snabbt att tillaga och blir ofta mkt över att frysa in och ha som matlåda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

det är äckligt med kassler.

kassler är asnice, tack för att du påminde mig om en god rätt jag kan laga!

Ska fan hitta något vegetariskt jag kan ha som standardrätt, är bara bra på vegetariska soppor men är fan så trött på det alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Sluta skämm ut dig människa, varför?

Han känns slemmig och han ger mig sjukt dåliga vibbar.

dazed:

Detta låter ju helt klockrent, något du brukar göra eller?

Ständigt återkommande typ. Nice för går att frysa in och blir fan helt ok när det är tinat igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Du förstår mina motiv så väl, det är en perfekt rätt också för det är något slags finess trots att det är ganska simpelt.

jo fan! skulle tippa på att 2-3 filéer är lagom för att bli en jävla massa matlådor med.


   
SvaraCitera