Aviseringar
Rensa alla

De 5 största religionerna.


Ämnesstartare

Hinduism, Buddism, Islam, Kristendomen och Judendomen.

Någon som kan de nödvändiga faktan man borde veta om dem?
Dela med dig :).


   
Citera
Ämnesstartare

Gör ditt skolarbete själv.


   
SvaraCitera

Gör din egen läxa 🙂

eller ....

GOOGLA!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Gör ditt skolarbete själv.

uppenbar:

Gör din egen läxa 🙂

Det är faktiskt inte en hemläxa, jag insåg bara igår att jag inte vet någonting, alls, överhuvudtaget, osv.. om dessa religioner. Jag är bara allmänt intresserad, är det ett brott eller? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Jag är bara allmänt intresserad, är det ett brott eller?

Sluta ljug.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Sluta ljug

Jag svär [surprised], Om det var en läxa då betyder att jag borde ha läst om dessa religioner i skolan eller hur, alltså borde jag redan veta dessa saker! Men jag har inte haft religionkunskap det här året.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Gör ditt skolarbete själv.

massgrav:

Sluta ljug.

Sluta upp med påhoppen nu, vi tycker inte om sånt på UM. Skulle jag kunnat så skulle du vart låst vid det här laget [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Kristendomen

Pepparkaksgubbe:

religion

Kristendom är inte en religion eller en filosofi, utan en relation och en livsstil. Kärnan i den livsstilen är att tänka på andra, så som Jesus gjorde, istället för på oss själva. Bibeln säger [Vi skall var och en tänka på vår nästa, på vad som är gott och bygger upp. Kristus tänkte inte på sig själv]."

[y]


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

Någon som kan de nödvändiga faktan man borde veta om dem?

uppenbar:

GOOGLA!

www.justfuckinggoogleit.com


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kristendomen: Treenigheten. Central person; Jesus. Helig bok: Bibeln.

Islam: Den yngsta av de Abrahamistiska religionerna(Judendomen, Islam och Kristendomen). Central person; Muhammed. De fem pelarna, grundläggande i Islam. Helig bok: Koranen.

Judendomen: Den äldsta religionen. Följeslagarna anser sig vara Guds utvalda folk. Central person; Moses. Helig bok: Tanach.

Nu orkar jag inte mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hinduism: Går ut på att nå moksha (eller någon liknande stavning) vilket innebär förståelse och insikt i kosmos och allt helt enkelt.

Buddhism: Väldigt lik eftersom det är en förföljare på hinduism. Här ska man uppnå Nirvana vilket på lättast möjliga sätt kan liknas med moksha även fast de båda inte är precis samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

google is your friend


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Hinduism

Du har fem miljarder kor. Du tillber dem som gudar.

Pepparkaksgubbe:

Buddism

Du har inga kor. Livet är ett enda stort lidande, och du drömmer om att komma till nirvana.

Pepparkaksgubbe:

Islam

Du hatar kvinnor. Du är precis lika dålig som kristendomen. Punkt.

Pepparkaksgubbe:

Kristendomen

Du har saktat ner utvecklingen med flera tusen år, och står än idag och predikar om samma gamla gubbe. När du har tråkigt far du på korståg.

Pepparkaksgubbe:

Judendomen

Du tror att det är okej att skära på dina barns könsorgan, för att du läst det i någon rulle som skrevs för 1400 år sedan. Du är precis lika dålig som kristendomen, till råga på allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Kristendomen: Treenigheten. Central person; Jesus. Helig bok: Bibeln.

Islam: Den yngsta av de Abrahamistiska religionerna(Judendomen, Islam och Kristendomen). Central person; Muhammed. De fem pelarna, grundläggande i Islam. Helig bok: Koranen.

passaro:

Judendomen: Den äldsta religionen. Följeslagarna anser sig vara Guds utvalda folk. Central person; Moses. Helig bok: Tanach.

Ok 🙂 , vad är de fem pelarna? regler, böcker, personer?
Moses? Är han Judendomens profet?
Vad är treenigheten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

google is your friend

Not always [smile] + jag är inte intresserad av religionerna, då jag är ateist [smile]

Jag vill bara kunna basic sakerna för att vara lite allmänbildad, och det finns många snälla personer i UM som kan mycket om religion [smile][love]


   
SvaraCitera