Aviseringar
Rensa alla

De klagar på att vi borde åka mer buss/tåg, en enkel förklaring till varför vi INTE gör det.


Ämnesstartare

Hej, är det bara jag som hör så mycket tjat om att vi borde åka mer buss/tåg istället för bil?
Jag antar att jag inte är den enda..

Jag, som många andra tycker att det är mycket mera bekvämare att åka bil, eftersom det är billigare, går snabbare och det är helt enkelt lättare.
Nu är det så att jag har inget körkort, eftersom jag är för ung för det, men när jag väl skaffar körkort, så vet jag att jag kommer åka bil istället för buss/tåg.
Dock har jag absolut inget emot det, jag tycker själv att det vore bättre om människor körde mindre bil för miljön och framtidens skull.

Men det finns ett problem bara.. 
Det är så fruktansvärt DYRT.
Jag som bor sex mil utanför Uppsala behöver betala 90 kr i enkel resa för att komma dit.
Fram och tillbaka blir det 180 kr. Jag lever på studiebidrag och de gånger jag till exempel vill till stan och kanske handla lite grann, så går det åt nästan 200 kr bara för att komma dit och tillbaka?!
Dessutom kostar det exakt lika mycket och åka bil om bensinen säger vi kostar 15 kr/l och jag ska 12 mil (fram och tillbaka).
Det jag tjänar på är tiden, för mig tar det 45 min att åka bil och 1 h 20 min med buss.. så där tjänar jag 40 min. 
Självklart åker jag väl då bil in till Uppsala?
Hade det då varit mycket billigare och åka buss, då hade jag lätt gjort det.

Vill dom då att man ska hellre åka buss än bil om det kostar exakt lika mycket, ibland är det till och med dyrare att åka buss ?!
Hur tänker dom där?
- Joo, det kostar med bussar/tåg och personal. 
Det förstår jag, för ingenting är gratis, allt kostar.
Men då kan dom inte komma och säga att vi borde åka mer buss/tåg.. det är ju ett skämt.

P.s. Det här är bara mina åsikter, döm mig inte för det. Alla får tycka vad dom vill, för jag tänker inte döma någon som inte tycker som mig.

Vad tycker du? Vad har du för åsikt om detta? Diskutera!

Tack för mig.



   
Citera

Abrielle96: Jag som bor sex mil utanför Uppsala behöver betala 90 kr i enkel resa för att komma dit.
Fram och tillbaka blir det 180 kr.

Är detta med eller utan kort?
Brukar vara något billigare med kort, särskilt om man är skolungdom.


   
SvaraCitera

Folk är tjocka och tänker bara på sig själva


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Är detta med eller utan kort?
Brukar vara något billigare med kort, särskilt om man är skolungdom.

Det är om man köper en enkelbiljett på affären.


   
SvaraCitera

Abrielle96:

Det är om man köper en enkelbiljett på affären.

Du kanske borde fundera på att skaffa kort då om det gör det billigare tycker jag.


   
SvaraCitera

SEn är det så jäkla svårt att planera när man ska åka kollektivt. Ju längre man ska desto svårare blir det. Det tycker jag är det värsta, att det alltid är så jäkla många förseningar. 

Men att det blir billigare att köra bil är inte sant, ialla fall inte om man åker ensam i bilen. du måste betala bensin, skatt, försäkring, ev. trängselskatt och slitage på det. Det brukar finnas bra kort att köpa särskilt om man kan köpa för barn eller studentpris. Köpte pendelkort som gäller i två månader, kan åka i hela skåne och hela halland. Det kostade mig 1200, det är ju billigt:)


   
SvaraCitera

Menar man allvar med sitt grönliberala dravel så skär man ner biljettkostnaderna till ett minimum (blir det gratis så blir folk för tjocka för att gå)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Du kanske borde fundera på att skaffa kort då om det gör det billigare tycker jag.

Det är väl klart jag kan, men det är inte det som är poängen.


   
SvaraCitera

jag tror att om fler åker kollektivt så bussar etc "alltid" är fulla kommer biljettkostnaden gå ner. men ja, visst borde kollektivtrafik subventioneras i större utsträckning


   
SvaraCitera

Abrielle96:

Det är väl klart jag kan, men det är inte det som är poängen.

Min poäng är: om du kan få det billigare med kortet så blir det eventuellt billigare än bil. Alltså har du inte helt rätt i det du säger (även om jag håller med dig. Jag tar bilen när jag ska iväg nu då det är billigare och snabbare).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:
SEn är det så jäkla svårt att planera när man ska åka kollektivt. Ju längre man ska desto svårare blir det. Det tycker jag är det värsta, att det alltid är så jäkla många förseningar. 

Men att det blir billigare att köra bil är inte sant, ialla fall inte om man åker ensam i bilen. du måste betala bensin, skatt, försäkring, ev. trängselskatt och slitage på det. Det brukar finnas bra kort att köpa särskilt om man kan köpa för barn eller studentpris. Köpte pendelkort som gäller i två månader, kan åka i hela skåne och hela halland. Det kostade mig 1200, det är ju billigt:)

Jo tack, jag är medveten om att det inte är så lätt.

Nej, jag vet att det egentligen inte är så billigare, men det vore ju aldrig fel om det var ännu billigare att åka buss/tåg, så att man känner att det kanske lönar sig mer och ta bussen?
(vilket det egentligen gör)
Alla tänker inte riktigt på skatt, försäkring m.m 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Min poäng är: om du kan få det billigare med kortet så blir det eventuellt billigare än bil. Alltså har du inte helt rätt i det du säger (även om jag håller med dig. Jag tar bilen när jag ska iväg nu då det är billigare och snabbare).

Jag vet, i längden blir det grymt billigare om man köper ex. månadskort, eller 10-resors.


   
SvaraCitera
Knuvel

jag åker ofta buss!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knuvel:

jag åker ofta buss!

Duktig du 🙂


   
SvaraCitera

Välkpmmen till Kapitalismen!


   
SvaraCitera