Aviseringar
Rensa alla

De klagar på att vi borde åka mer buss/tåg, en enkel förklaring till varför vi INTE gör det.


Går mycket snabbare att åka bil än tåg/buss när det inte är kööööö


   
SvaraCitera

elverpigen: jag tror att om fler åker kollektivt så bussar etc "alltid" är fulla kommer biljettkostnaden gå ner.

snarare upp pga marknadslogik o sånt ska ju sj syssla med


   
SvaraCitera

mrman: tåg

Jag vill se den bilist som kan åka snabbare än ett tåg som blåser på i 250 km/h.  Okej, nu går inga tåg så snabbt i Sverige men vad jag vill säga är att de borde gå så snabbt. Bygg bort alla flaskhalsar, öka till dubbelspår på viktiga banor och vi är i princip där.

Visst det är dyrt inom Uppsala Län som TS nämner att åka buss. Det jag har märkt av de senaste 5-6 åren är att komforten höjts, alla bussar har bälten och man kan betala med kort.

För att kunna locka fler resenärer går det inte bara att höja och höja priset som de gjort utan de borde ha billigare alternativ än idag.  

Miljö tjänar på att man åker kollektivt.


   
SvaraCitera

internet:

snarare upp pga marknadslogik o sånt ska ju sj syssla med

tänker att när bussarna går halvtomma blir det ju dyrare per skalle att köra rutten än om de skulle vara fullsatta


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Jag vill se den bilist som kan åka snabbare än ett tåg som blåser på i 250 km/h.  Okej, nu går inga tåg så snabbt i Sverige men vad jag vill säga är att de borde gå så snabbt. Bygg bort alla flaskhalsar, öka till dubbelspår på viktiga banor och vi är i princip där.

Visst det är dyrt inom Uppsala Län som TS nämner att åka buss. Det jag har märkt av de senaste 5-6 åren är att komforten höjts, alla bussar har bälten och man kan betala med kort.

För att kunna locka fler resenärer går det inte bara att höja och höja priset som de gjort utan de borde ha billigare alternativ än idag.  

Miljö tjänar på att man åker kollektivt.

Okej men jag tänker hur lång tid det tar för mig att resa från plats till plats. Om jag åker från Huddinge där jag bor till Upplands Väsby som exempel tar det en halvtimme med bil. Tåg tar cirka 1 timme och dessutom måste jag gå till tåget. Så att åka tåg tar 3 gånger så gång tid.


   
SvaraCitera

elverpigen: tänker att när bussarna går halvtomma blir det ju dyrare per skalle att köra rutten än om de skulle vara fullsatta

aa o när det e fullt kan nån tjäna mer pengar


   
SvaraCitera

mrman: Okej men jag tänker hur lång tid det tar för mig att resa från plats till plats

Från Uppsala till Stockholm tjänar man in flera minuter på att ta tåget. Inom Stockholm är det ju pendel som gäller och den stannar ju var tredje kilometer.  Inte så farlig marginal mellan tåg och bil mellan Huddinge och Upplands Väsby ca 15 minuter.

Kom också ihåg att det tar tid att leta parkering med bil och att parkering kostar osv.


   
SvaraCitera

internet:

aa o när det e fullt kan nån tjäna mer pengar

inte i en fungerande marknadsekonomi, är väl teorin.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Kom också ihåg att det tar tid att leta parkering med bil och att parkering kostar osv. 

Det är sant, men brukar jobba där ibland och bara att parkera utanför kontoret då.Tar ingen större tid att gå från tåget i väsby till kontoret egentligen för det ligger nästan brevid tåget.


   
SvaraCitera

Leijonsparf: inte i en fungerande marknadsekonomi, är väl teorin.

skulle vilja se en fungerande fri spårtrafik...


   
SvaraCitera

Abrielle96: Dessutom kostar det exakt lika mycket och åka bil om bensinen säger vi kostar 15 kr/l och jag ska 12 mil (fram och tillbaka).

Jag hoppas att du är medveten om att bensin inte är den enda kostnaden av att använda bil -_-


   
SvaraCitera

internet:

skulle vilja se en fungerande fri spårtrafik...

det är väl dessvärre det en majoritet av riksdagen skulle vilja se.


   
SvaraCitera
Knuvel

Abrielle96:

Duktig du 🙂

mmmm...


   
SvaraCitera

Jag tycker att det ska vara gratis att åka kollektivtrafik. Viktigt för både miljön och rätten till rörelsefrihet. Varför ska bara folk med pengar kunna röra sig fritt runt i landet liksom? Dessutom är ju det mesta man åker till t.ex. jobb eller skola, det borde inte vara något man behöver betala för att ta sig till. Det är ju företagen som tjänar pengar på att jag kommer till jobbet och kan ha ett jobb långt ifrån där jag bor.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln: Dessutom är ju det mesta man åker till t.ex. jobb eller skola, det borde inte vara något man behöver betala för att ta sig till.

Jag vet inte hur det är/var i din kommun men när jag gick i grundskolan/gymnasiet fick man gratis ett skolkort.


   
SvaraCitera