Aviseringar
Rensa alla

De vs Dem


Bra sagt, bra gjort


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förstår inte hur detta förhållandevis simpla koncept kan orsaka sådan förvirring

om ni är osäkra: använd hellre de eller dom än dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Folk har whinat när jag gkort så.
Har inga exempel då jag förträngt det. [cry]

Det finns fall där inget passar in och då är det DE som gäller.

Här är ett svar från proffs:
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.

Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som de arga bina och de svåra fallen och skrivs alltid de.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Tack, såg du en viss diskussion eller vadå?[blush]

Ser såna fel överallt och en viss diskussion fick bägaren att rinna över [blush]


   
SvaraCitera
sincan

MusPlupp:

Ser såna fel överallt och en viss diskussion fick bägaren att rinna över [blush]

Haha. Har aldrig haft problem med det innan. Kan ej grammatik utan hör eller ser bara när saker är rätt eller fel men skriver, läser och pratar lite för mycket engelska för att det ska vara nyttigt för det svenska språket känns det som...[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Haha. Har aldrig haft problem med det innan. Kan ej grammatik utan hör eller ser bara när saker är rätt eller fel men skriver, läser och pratar lite för mycket engelska för att det ska vara nyttigt för det svenska språket känns det som...[sad]

Hähä, brukar också tappa bort mig när jag är trött mellan de och dem, men då finns denna regel som ett skyddsnät!


   
SvaraCitera
sincan

MusPlupp:

Hähä, brukar också tappa bort mig när jag är trött mellan de och dem, men då finns denna regel som ett skyddsnät!

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inkapabel att lära mig skillnaden mellan dessa, har försökt otaliga gånger men den kunskapen försvinner lika fort som den införskaffas, av någon anledning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lärde mig detta för kanske tre år sedan och har nu fastnat så pass bra att det går per automatik i de flesta fallen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Är inkapabel att lära mig skillnaden mellan dessa, har försökt otaliga gånger men den kunskapen försvinner lika fort som den införskaffas, av någon anledning.

Tatuera in på ovansidan av höger underarm [no-no]


   
SvaraCitera

Randroid:

För mindre begåvade individer fungerar också "dom" fint.

fast nej

ont
vet ej vem du är
men gillar dig lite efter denna tråd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men gillar dig lite efter denna tråd

[love][blush]
Gillar dig me panis [blush]


   
SvaraCitera

MusPlupp:

Gillar dig me panis

åh funderar nu ännu mer på vem du kan va... [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

åh funderar nu ännu mer på vem du kan va... [blush]

Jag är ditt samvete [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är seriöst rätt dålig på detta trots att jag behärskar svenska språket hyfsat. vet inte vad det är. skrev 'dom' jämt till jag fyllde 19 så har det inte exakt i märgen. var ingen lärare som tog upp det öht under grundskola/gymnasie


   
SvaraCitera