Aviseringar
Rensa alla

dead poet society


Ämnesstartare

vad tycker ni är det viktiga och centrala :D?

har fastnat lite i analysen , skulle verkligen må bra av lite hjälp nu 🙁


   
Citera

perspektiv på omgivningen.

prettosnobbfilmjävel ändå. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

afg1:

vad tycker ni är det viktiga och centrala :D?

Förövrigt en mycket grym o bra film.

det viktiga och centrala tycker jag är Carpe Diem. Ta vara på dagen. Lev i nuet.

Det handlar även om en ungdomsrevolt mot det konservativa, mot något som inte är van vid att man säger emot dem.

Oooo. bara för det vill jag se filmen nu, men jag måste plugga lite 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

afg1:

vad tycker ni är det viktiga och centrala :D?

Vad tycker du är det viktiga och centrala? Har du några åsikter kring filmen?


   
SvaraCitera

Micheliin:

Har du några åsikter kring filmen?

skrev en analys som läraren tyckte var bra. min åsikt kortfattat:

filmens centraliserar kring filosofin carpe diem. eleverna är inslagna att skolan är allt och carpe diem är långt ifrån deras livsstil, keating kommer då in och vänder upp och ner på deras värd och får dom att inse att man bör inte vara så mainstream och istället våga. dock så är det inte så lätt, den lilla pluggisen som faktiskt ifrågasätter keatings filosofi blir psykiskt retad och det gör det givetvis mer intressant.

Om vi väljer att bejaka filmens grundtes; fånga dagen så försöker keating enligt eget utsago göra dom till självständiga individer men faktum är att han gör det motsatta. ALLA hakar på och dom som inte gör det blir ansedda som freaks, det hela är egentligen lite skrämmande då strävan efter indivudiualism egentligen är en form av konformism. keating är knappast med än en populistisk nolla som gör allt annat än att skapar individer.

osv osv, bla bla bla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

ALLA hakar på och dom som inte gör det blir ansedda som freaks, det hela är egentligen lite skrämmande då strävan efter indivudiualism egentligen är en form av konformism. keating är knappast med än en populistisk nolla som gör allt annat än att skapar individer.

osv osv, bla bla bla

min uppgift :

some critics maintain that keating is a very treacherous type , a seducer of the young;in fact he is the very incarnation of the authoritan attitudes he claims to attack. argue this poing and express your opinion. try to back up your line of reasoning with slid arguments and try to refute possible counter-arguments.

asså jag förstår inte riktigt vad de vill att jag ska göra, är det att argumentera för/emot keatings undervisning :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Micheliin:

Vad tycker du är det viktiga och centrala? Har du några åsikter kring filmen?

jo det är klart att jag har, men jag ska argumentera för/emot och jag vet inte vad jag tycker :S


   
SvaraCitera

afg1:

asså jag förstår inte riktigt vad de vill att jag ska göra, är det att argumentera för/emot keatings undervisning :s

jag tolkar uppgiften: är keating populist eller inte? ta ställning och argumentera för eller emot samt försök gardera dig mot motargument


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

är keating populist

är han det ? [blush]

jag tycker det men jag har inga riktiga "solid arguments"


   
SvaraCitera

afg1:

är han det ?

din uppgift, gillar dock inte att dom använder ordet: treacherous som betyder förrädisk...

afg1:

jag tycker det men jag har inga riktiga "solid arguments"

keating säger själv att han vill skapa individer men samtidigt så gror ju en ganska läskig konformism i gruppen.

hur behandlas den tysta pluggisen som faktiskt strätar emot keating?

keating är ju indirekt orsaken till självmordet som väljer att uppmuntra att trotsa föräldrar än att hitta en bättre lösning....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

treacherous som betyder förrädisk...

exakt därför blev jag lite förrvirrad :s

jo absolut håller med dig där men är det lättast att argumentera för/emot ? den ska vara inne imorgon o jag har inte ens börjat [cry]


   
SvaraCitera

afg1:

jo absolut håller med dig där men är det lättast att argumentera för/emot ? den ska vara inne imorgon o jag har inte ens börjat

9/10 sådanahär uppsatser hyllar ju keating och hur man verkligen ska fånga dagen....

jag valde att skriva att keating var en romantisk opportunist och att keatings sätt att forma indvidualister skapar konformism förklädd till fritt tänkande vilket i mina ögon är ganska läskigt.

fick dock mvg (ev VG+) på min uppsats om jag minns rätt. så vill du att läraren lägger märke till dig så kan det ju vara en ide att gå emot strömmen [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

9/10 sådanahär uppsatser hyllar ju keating och hur man verkligen ska fånga dagen...

åh så svårt att välja sida :S.

jag vet inte ens vad jag tycker, o klockan tickar [cry]


   
SvaraCitera

afg1:

åh så svårt att välja sida :S.

ta bara nått [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

ta bara nått [crazy]

tar nog för, är så jävla mainstream haha :s


   
SvaraCitera