Aviseringar
Rensa alla

DEBATT


Ämnesstartare

oatsreuvaue:

pedofili borde inte accepteras av samhället

bör väl inte direkt något sorts sexualbrott eller våldsbrott göra i sådana fall. vem säger att just brott mot barn innebär en total utplåning av chansen till ett normalt liv, trott lagenlig avbetalning? fängelse, alltså.
pedofili grundar sig i psykiska störningar, enligt nutida etika norm, och är en sjukdom som är svår att förklara bara.

och så tycker jag att beroende på hur "nyexaminerad" pedofilen är, så bör denne informera omgivningen om läget själv om kommunen tycker att det i området är lämpligt för detta.
naturligvis vill jag inte ge för mycket makt till byråkraterna som vanligtvis inhuserar kommunalhusen, men jag ser ingen annan instans som kan göra bättre. SOS kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

fast barn borde ju få kunna gå fritt ute, gå hem själv osv utan att någon skumgubbe ska sakta in sin bil o bjuda på kaka

Tyvärr så ser verkligheten inte ut så. Jag har själv upplevt detta, enda skillnaden var att han sa att han skulle ta mig till mina föräldrars jobb och jag listade ut resten själv. Såg honom aldrig mer och fick reda på att det var någon gubbe på g i mitt stadsområde.

Bara för att du hänger ut pedofiler som har begått våldsbrott så försvinner inte problemet. Det finns trots allt ett mörkertal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

något sorts sexualbrott eller våldsbrott göra i sådana fall.

mh inga vålds och sexualbrott bör accepteras oavsett omständigheter.
Fast, menade mer att pedofili inte bör accepteras på ett sätt som främjar det, alltså att man på pedo-pride osv

mopsen:

pedofili grundar sig i psykiska störningar, enligt nutida etika norm, och är en sjukdom som är svår att förklara bara.

mh det är lite luddigt hela fenomenet och sorgligt när det inte går att göra något åt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sameshit:

Om en pedofil fortfarande begår brott då, är det ok då? Att hänga ut honom med lappar och varningar osv om att han bor i närheten osv?

Nej, det är det inte.
Då bör vi vara konsekventa och hänga ut alla som begått minsta lilla övertramp med, och se folk ta lagen i egna händer för att rensa bort opassande element

kan inte sluta bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns ju ett sådant här problem i USA. Hörde på radion för att par dagar sedan om en kille som legat med sin flickvän på deras skola när de var unga. Han var 18 och hon var 17. (I denna stat fick man inte ligga med någon under 18) Dessa unga turturduvor blev påkomna och killen blev anmäld för våldtäkt på minderårig och förklarades skyldig. Han hänges ut på internet på någon slags bas där man kan hitta folk som begått olika slags brott. Många, många år senare träffade han en kvinna, blev kär, berättade för henne om detta. Dessa två fick leva med enorma problem och motstånd då folk verkligen trodde att han var en pedofil som våldförde sig på barn. Inte hela sanningen så att säga ... Hur som haver så slutade det hela med att han inte fick vara på platser där det finns barn, han fick inte träffa sina egna barn, inte då bo tillsammans med sin fru och familj och han blev slutligen mördad.

SÅ nej. Jag tycker pedofili är sjukt, fel och hemskt. Men på grund av ovanstående så tror jag att många "oskyldiga" skulle kunna hamna i trubbel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

deteD:

Tyvärr så ser verkligheten inte ut så. Jag har själv upplevt detta, enda skillnaden var att han sa att han skulle ta mig till mina föräldrars jobb och jag listade ut resten själv. Såg honom aldrig mer och fick reda på att det var någon gubbe på g i mitt stadsområde.

smart unge, fast ja.. skumt att en främling bara stannar till o vill ta en till ens föräldrars jobb så man skulle väl ana

deteD:

Bara för att du hänger ut pedofiler som har begått våldsbrott så försvinner inte problemet. Det finns trots allt ett mörkertal.

jo det är sant, fast det kanske hjälper en liten gnutta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

mh inga vålds och sexualbrott bör accepteras oavsett omständigheter.
Fast, menade mer att pedofili inte bör accepteras på ett sätt som främjar det, alltså att man på pedo-pride osv

jaha, så det du menar är alltså att om vi inte börjar bränna upp pedofiler så kommer de att hyllas med tiden? dragit ditt argument till yttersta punkten, men vill visa hur befängt det i mina ögon seru t.
eller satsar du på att hävda något självklart?

oatsreuvaue:

mh det är lite luddigt hela fenomenet och sorgligt när det inte går att göra något åt

precis som all annan kriminalitet som inte åsyftar överlevnad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kkärlek:

Det finns ju ett sådant här problem i USA. Hörde på radion för att par dagar sedan om en kille som legat med sin flickvän på deras skola när de var unga. Han var 18 och hon var 17. (I denna stat fick man inte ligga med någon under 18) Dessa unga turturduvor blev påkomna och killen blev anmäld för våldtäkt på minderårig och förklarades skyldig. Han hänges ut på internet på någon slags bas där man kan hitta folk som begått olika slags brott. Många, många år senare träffade han en kvinna, blev kär, berättade för henne om detta. Dessa två fick leva med enorma problem och motstånd då folk verkligen trodde att han var en pedofil som våldförde sig på barn. Inte hela sanningen så att säga ... Hur som haver så slutade det hela med att han inte fick vara på platser där det finns barn, han fick inte träffa sina egna barn, inte då bo tillsammans med sin fru och familj och han blev slutligen mördad.

ÅH fy fan [chocked]
okej inte bra att hänga ut.


   
SvaraCitera
mynona

De enda pedofiler som kan hängas ut är dömda pedofiler. De enda dömda pedofiler som kan hängas ut på det här sättet är dömda pedofiler som har avtjänat sitt straff. Den som hängs ut kommer att bli utstött av hela samhället, vilket innebär att hn aldrig kommer att kunna fungera som en del av samhället. Har han något annat val än att fortsätta vara en brottsling om han inte tillåts vara något annat?

Jag kan förstå varför folk vill göra det. Men för mig verkar det snarare öka risken för återfall att hänga ut en brottsling, eftersom brottslingen då aldrig får en chans att vara något annat än det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om alla skulle hängas ut eller HÄNGAS för sina synder, skulle världen vara obefolkad. så låt de betala sina synder i fängelset, sedan ge de en ny chans och hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maxwinner:

om alla skulle hängas ut eller HÄNGAS för sina synder, skulle världen vara obefolkad. så låt de betala sina synder i fängelset, sedan ge de en ny chans och hjälp.

Håller med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

jaha, så det du menar är alltså att om vi inte börjar bränna upp pedofiler så kommer de att hyllas med tiden? dragit ditt argument till yttersta punkten, men vill visa hur befängt det i mina ögon seru t.
eller satsar du på att hävda något självklart?

mh för mig är det självklart att om det är en grupp i samhället som kan skada andra så ska det inte ses på något att vara stolt över, fast det ska heller inte göras 'häxjakt' på alla inom gruppen osv

menade främjande som i att man reklamerar o håller långa försvar tal för pedofilers rätt att göra uhm 'pedofiliska' handlingar osv

mopsen:

precis som all annan kriminalitet som inte åsyftar överlevnad?

fast det är väl inte kriminelt att vara pedofil, man blir väl dömd om man inte är sexuellt aktiv eller kollar på barnporr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

mh för mig är det självklart att om det är en grupp i samhället som kan skada andra så ska det inte ses på något att vara stolt över, fast det ska heller inte göras 'häxjakt' på alla inom gruppen osv

har du ändrat dig precis?
och jag vill belysa bristen av empati och acceptans som hyses mot det politiska SD.

oatsreuvaue:

menade främjande som i att man reklamerar o håller långa försvar tal för pedofilers rätt att göra uhm 'pedofiliska' handlingar osv

är du helt dum? tror du någonsin att detta kommer slå i kraft? pedofili? ett ämne vars grovhet är så pass kontroversiell att ingen vill komma i kontakt med dessa?

oatsreuvaue:

fast det är väl inte kriminelt att vara pedofil, man blir väl dömd om man inte är sexuellt aktiv eller kollar på barnporr

jag försåtr inte riktigt, men sexuell handling gentemot minderårig är ett brott, oavsett ömsesidigt eller ej. så jo, det är en kriminell handling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förlåt för stöddighet. men jag är stressad ty jag skall ut och det är betydligt mer tidkonsumerande att artikulera sig förstående och diplomatiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

har du ändrat dig precis?

nepp
formulerade mig nog otydligt bara

mopsen:

och jag vill belysa bristen av empati och acceptans som hyses mot det politiska SD.

mh tycker inte det är helt sunt hur man mobbar dem bara för deras åsikter

mopsen:

är du helt dum? tror du någonsin att detta kommer slå i kraft? pedofili? ett ämne vars grovhet är så pass kontroversiell att ingen vill komma i kontakt med dessa?

nej det tror jag så klart inte, tänkte rent teoretiskt

mopsen:

ag försåtr inte riktigt, men sexuell handling gentemot minderårig är ett brott, oavsett ömsesidigt eller ej. så jo, det är en kriminell handling.

ja asså handlingarna är kriminella
men jag tänkte på pedofiler utan sexuella handlingar, fall de ens finns
om det enda pedofilen gjort är att säga at hen är pedofil är ju inte det skäl att döma hen


   
SvaraCitera