Aviseringar
Rensa alla

Debatt mot invandring


Ämnesstartare

Jag har fått som uppgift i skolan att genomföra en debatt MOT invandring.. att komma på olika argument som är mot. Det känns lite hårt för jag har ingen svensk bakgrund själv, men är emot massinvandring i Sverige ändå. Jag vet inte hur ja ska formulera det rätt....

Har ni ett par argument som funkar mot invandring?

Skulle vara jätte snällt!


   
Citera

Arbetslösheten ökar. Vi får i nuläget färre och färre jobb men det kommer fortfarande in lika många nya invandrare.


   
SvaraCitera

Invandrare är ofta inte en del av den ariska högkulturen. Säg det.


   
SvaraCitera

tar 10 år för en invandrare i sthlm att bli självförsörjande, en invandrare i sthlm 8000 kr i månaden


   
SvaraCitera

SAAB har 4000 anställda. 2008 kom det 100 000 invandrare/275 om dagen. - På 14 dagar blir det 3850 personer. - En hel SAAB fabrik alltså direkt in i arbetslösheten, vården och bidragsystemet vart 14:e dag året runt.

Sen är även invandrare överrepresenterade i alla våldsbrott.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

kom det 100 000 invandrare/275 om dagen

källa?[chocked]


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

källa?[chocked]

Bidragande orsaker till folkökningen var de många födslarna samt att invandringen nådde över 100 000

http://www.scb.se/Pages/Product____25785.aspx


   
SvaraCitera

Sheriffen:

i alla våldsbrott.

är väl det i majoriteten av brottskategorier oxå väl?[confused]


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

är väl det i majoriteten av brottskategorier oxå väl?[confused]

Troligen. Har för mig dock att finska medborgare var överrepresenterade när det gäller bankrån. Är ju iofs också invandrare men räknar inte övriga nordbor som invandrare.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Är ju iofs också invandrare men räknar inte övriga nordbor som invandrare.

jo, men är också tveksam till att invandrare från usa, japan, england, kanada o dylikt är överrepresenterade eller har jag fel?


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Troligen. Har för mig dock att finska medborgare var överrepresenterade när det gäller bankrån. Är ju iofs också invandrare men räknar inte övriga nordbor som invandrare

Typiskt.. Vad jag inte förstår är varför rasister och nationalister tycker att det är "okej" när andra `scandinavier begår brott?. Och varför ni först är emot invandring men det är okej med invandrig ifrån länder ni tycker om? För att dem är blonda och blåögda, eller?


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

jo, men är också tveksam till att invandrare från usa, japan, england, kanada o dylikt är överrepresenterade eller har jag fel?

Jag tror du har rätt. Överrepresenterade är troligtvis dom ifrån mellanöstern.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Jag tror du har rätt. Överrepresenterade är troligtvis dom ifrån mellanöstern.

ja, eller balkan, rent generellt fattiga länder (om man ska dra alla över en kam)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Vad jag inte förstår är varför rasister och nationalister tycker att det är "okej" när andra `scandinavier begår brott?

Det är inte okej att skandinavier begår brott, däremot ställer jag mig väldigt tveksam till varför vi importerar brottslighet och utgifter. När man säger att invandrare är överrepresenterade kontrar ofta massinvandringsförespråkarna med att svenskar minsann också gör det(!). Det faller ju dock på eget grepp: om vi redan har svenskar som begår brott, varför då ta in fler brottslingar? Det torde väl vara det sista vi behöver.

OnT: Endast en liten del av de som kommer hit är flyktingar i ordets rätta bemärkelse. Ta upp områden som Rosengård och påtala de stora problem som nu uppstått i Malmö.
Denna artikel är guld värd. När man pratar om invandrares överrepresentation i brottsstatistiken kontrar ofta förespråkarna med att det beror på den socioekonomiska bakgrunden. Rapporten från BRÅ slår hål på denna myt. Ta gärna med att den största överrepresentationen finns bland de invandrare som faktiskt har jobb.
Ditt ess i rockärmen om dina motståndare börjar prata om humanitet är följande faktum:
Det kostar mer pengar att ta hit de människor som behöver hjälp till Sverige än det gör att hjälpa de på plats. Fråga om det är humant att 3 av 10 personer får komma till Sverige medan resten tvingas leva kvar. Poängen är att man vill hjälpa fler människor än bara ett fåtal.
Tar de upp matargument (kebab, pizza) replikera med att vi inte har alltför många italienare i landet, och ändå äter vi pasta. Kommer Zlatan-argumentet upp säger du bara att vi inte kan utgå från en individ. Om de säger något om att de som är kritiska till invandringen skulle vara outbildade bönder, fråga varför ett parti som Sd har fått mest stöd i de städer som tar emot en stor mängd invandrare.

Faktum är att det skulle förvåna mig om de kan ta upp ett enda argument som är för den massinvandring Sverige idag har. Uppdatera oss gärna om hur debatten gick!


   
SvaraCitera

Observator:

När man säger att invandrare är överrepresenterade kontrar ofta massinvandringsförespråkarna med att svenskar minsann också gör det(!).

Ja jag tolkar det som, men andra ord att det helt beror på individerna och inte på ens etnicitet. ? Man kan seriöst inte ha "kriminalitet" i ens dna, det är bara sjukt att tro.

Observator:

När man pratar om invandrares överrepresentation i brottsstatistiken kontrar ofta förespråkarna med att det beror på den socioekonomiska bakgrunden. Rapporten från BRÅ slår hål på denna myt. Ta gärna med att den största överrepresentationen finns bland de invandrare som faktiskt har jobb.

Haha va[surprised]? Är majoriteten verkligen folk med jobb och bra ekonomi? Vad jag tror är ändå att de som bor i förorter där majoriteten inte är etniskt svensk alltså där alla pratar sitt eget språk med alla runt och, inte får chansen att komma in i det svenska samhället och därför missuppfattar hur systemet funkar och får en dålig bild av poliser och politiker, och därför begår brott.. De nya invandrarna blir "influenced" av de som redan bor här och får en dålig uppfattning av sverige.. Och det är de som måste ändras i min åsikt iaf. Jag kankse är ute och cyklar men det är vad jag tror problemet är, jag tycker att alla borde sprida ut sig så att svenskar och invandrar är grannar. Just nu är det stoor klass skillnad mellan olika förorter i stockholm, där majoriten är svenskar bor i bättre förorter, och tvärtom.

Observator:

Det kostar mer pengar att ta hit de människor som behöver hjälp till Sverige än det gör att hjälpa de på plats

Vad menar du med "på plats"? Att det är lättare att hjälpa flyktingarna som redan är här eller att hjälpa flyktingar i sina egna hemländer med bistånd? .. Många flyktingar kommer ju hit för att dem frukar för sitt liv, inte för att de behöver lite ekonomiskt stöd. (Nu menar jag flyktingar, inte invandrare som kommer för att de har släktingar)


   
SvaraCitera